احتمال کودتای بن سلمان علیه پدرش

۰۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۷۹۷۰۲ سرخط اخبار

با قوت گرفتن احتمال تعیین خالد بن سلمان سفیر کنونی سعودی در آمریکا به جای برادر بزرگش، «خالد بن فرحان آل سعود» شاهزاده مخالف هیات حاکمه عربستان فاش کرد، در صورت روی دادن چنین اتفاقی، احتمالا محمد علیه پدرش سلمان بن عبدالعزیز کودتا می‌کند.

بن فرحان روز سه شنبه در گفتگو اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین گفت:: تهور و سبک سری عنوانی است که زیبنده حکومت داری محمد بن سلمان است، البته من بر این باورم که آینده سیاسی وی پایان یافته است.
وی با بیان این که بن سلمان به خاطر قتل خاشقچی باید مجازات شود، از ترور خود پرده برداشت و افزود: به من به خاطر مواضع سیاسی ام، سم خوراندند، به همین دلیل مجبور شدم برای برطرف شدن اثرات آن، سه سال وقت صرف کنم.
این شاهزاده مخالف هیات حاکمه سعودی اعلام کرد: هیات بیعت یک شورای صوری و تشریفاتی است.
وی بابیان اینکه ریاض ۱۰ روز پیش از قتل جمال خاشقچی برای ربایش وی برنامه ریزی کرده بود، گفت: ماموران امنیتی سعودی با وعده کمک مالی چند میلیون دلاری از من خواستند، با سفر به مصر با مسئولین کنسولگری عربستان در قاهره دیدار کنم.
وی افزود: آن‌ها به من گفتند، ما از مشکلات مالی شما با خبر هستیم و قصد داریم کمک مالی به شما اعطا کنیم.
شاهزاده بن فرحان نیز به مانند خاشقچی پس از به قدرت رسیدن بن سلمان به عنوان ولیعهد، از کشور گریخت و به آلمان رفت.
اظهارات این شاهزاده مخالف سعودی پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه لوفیگارو فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک آگاه نوشت: ممکن است 'خالد بن سلمان' سفیر کنونی عربستان در واشنگتن برای جانشینی برادرش محمد انتخاب شود.
دولت سعودی سرانجام پس از ۱۸ روز سکوت و تکذیب، در نهایت زیر فشار‌های جامعه جهانی شنبه گذشته اعتراف کرد که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
«سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن خاشقچی، وی پس از مشاجره با افرادی در کنسولگری سعودی در استانبول، با آن‌ها درگیر و این درگیری موجب جان باختن وی شد.
خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.
این روزنامه نگار ۵۹ ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.
وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه‌های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می‌کرد.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان


نظر شما :