تداوم کاهش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۷۹۰۰۲ سرخط اخبار

بر مبنای آمار مقدماتی سرویس گمرک کره جنوبی، واردات نفت خام این کشور از ایران در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، کره جنوبی در ماه میلادی گذشته ۲۳۲ هزار و ۷۲۳ تن (معادل ۱.۷۱ میلیون بشکه یا ۵۵ هزار و ۱۶۱ بشکه در روز) نفت شامل میعانات از ایران وارد کرد که ۸۶.۵ درصد نسبت به واردات ۱۲.۶۳ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در اوت برای دهمین ماه متوالی از نوامبر سال گذشته کاهش یافته است.

حجم ۱.۷۱ میلیون بشکه، پایین‌ترین میزان واردات ماهانه از سپتامبر سال ۲۰۱۲ است که کره‌جنوبی بدنبال تحریم‌های آمریکا، هیچ محموله نفتی از ایران خریداری نکرده بود. واردات اوت نسبت به ۶.۲۰ میلیون بشکه واردات انجام گرفته در ژوییه، ۷۲.۴ درصد کاهش نشان داد.

به گفته مقامات گمرکی، آمار بر مبنای ترخیص گمرکی بوده و ممکن است میان ترخیص و زمان رسیدن کالاها اختلاف زمانی وجود داشته باشد.

اکثر واردکنندگان داخلی به پلاتس اظهار کرده‌اند آنها از اوت هیچ وارداتی از ایران نداشته‌اند. نرم افزار رصد جریان تجاری پلاتس نیز نشان می‌دهد که هیچ محموله نفتی از ایران به کره جنوبی برای تحویل در اوت ارسال نشده است.

آمار نهایی تجارت نفت اواخر ماه میلادی جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در هشت ماه نخست امسال بر مبنای سالانه ۴۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۵۷.۹۱ میلیون بشکه، در مقایسه با ۱۰۰.۴۴ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته رسید.

واردات نفت ایران در سال ۲۰۱۷ به میزان ۳۲.۱ درصد افزایش یافته و به ۱۴۷ میلیون و 870 هزار بشکه رسیده بود. واردات ماهانه نفت ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶ که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا معلق شده بود، افزایش پیدا کرده بود.

کره جنوبی با هدف دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، واردات نفت خود از ایران را در ماه‌های گذشته کاهش داده است.

کره جنوبی که یکی از متحدان نزدیک آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه است، برای برخورداری از حمایت آمریکا در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک با پیونگ یانگ، از سیاستهای خارجی واشنگتن تبعیت می‌کند.

آمریکا مشتریان نفتی ایران از جمله کره جنوبی را برای توقف کامل وارداتشان تا چهارم نوامبر تحت فشار قرار داده است. واردات نفت کره جنوبی از عربستان سعودی نیز در اوت بر مبنای سالانه ۴.۸ درصد کاهش یافت و به ۳.۸۹ میلیون تن یا ۲۸.۵۱ میلیون بشکه رسید اما در مقایسه با ژوییه، ۱۶.۹ درصد رشد داشت.

کره جنوبی در اوت مجموعا ۱۲.۶۲ میلیون تن (۹۲.۵۰ میلیون بشکه یا ۲.۹۸ میلیون بشکه در روز) نفت وارد کرد که ۸.۸ درصد نسبت به ۱۰۱.۴۵ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. واردات اوت در مقایسه با ماه پیش از آن نیز ۴.۳ درصد افت کرد.

واردات نفت کره جنوبی در فاصله ژانویه تا اوت بر مبنای سالانه ۱.۲ درصد رشد کرد و به ۷۴۶.۶۲ میلیون بشکه رسید.

این کشور در سال ۲۰۱۷ مجموعا ۱.۱۱۸ میلیارد بشکه نفت خام وارد کرد که ۳.۷ درصد در مقایسه با ۱.۰۷۸ میلیارد بشکه در سال ۲۰۱۶ بالاتر بود.

کلید واژه ها: کره جنوبی


( ۱ )

نظر شما :