پوتین: بیش از ۹۰% از سرزمین سوریه آزاد شده است

۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۷۸۸۲۹ سرخط اخبار

رئیس جمهور روسیه با اشاره به پیشرفت‌های روند آستانه در حل بحران سوریه تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد سرزمین سوریه از حضور گروه‌های تروریستی پاکسازی شده و در این فرآیند تعداد زیادی از شهرهای این کشور آزاد شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین عصر روز جمعه در آغاز سومین نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه که در تهران با محوریت موضوع سوریه برگزار شده است، طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر گروه‌های تروریستی باقیمانده در سوریه در استان ادلب مستقر هستند و آنها تلاش می‌کنند که وضعیت آتش بس در این منطقه را به هم زده و دست به اقدامات تحریک آمیزی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی زده‌اند.

وی با بیان اینکه توافقات مشترک سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در چارچوب روند آستانه کمک زیادی برای حل این بحران از طریق سیاسی کرده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آمده است، خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم که باید مردم سوریه خودشان به صورت مستقل سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

پوتین همچنین بر اهمیت اجرایی شدن تصمیمات کنگره ملی سوریه که چندی پیش در سوچی روسیه نشستی را برگزار کردند تاکید کرد و افزود: باید به پیشبرد فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه کمک کرد و در راستای عادی سازی روند در این کشور قدم برداشت.

وی همچنین با بیان اینکه باید امنیت در سوریه در سرزمین‌های بازپس گرفته شده تحکیم شود، ادامه داد: روسیه برای تحقق موضوع بازگشت آوارگان سوری برنامه‌ای پیشنهاد داده که باید به صورت بین‌المللی اجرا شود و این برنامه از طرف دوستان ما یعنی ایران و ترکیه مورد حمایت قرار گرفته است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنان خود با تاکید مجدد بر بحث بازگشت آوارگان سوری به سرزمین‌شان و اقداماتی که در این زمینه از سوی مسکو صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در جریان یک ماه و نیم گذشته بیش از 15 هزار نفر سوری به این منطقه بازگشته‌اند، روسیه در حال حاضر در زمینه‌هایی چون غذا، دارو و ... کمک‌های مستقیمی را به مردم سوریه ارائه می‌کند.

پوتین همچنین با تاکید بر اینکه باید اقدامات مشترکی برای بازسازی صنعت، کشاورزی، زیرساخت و ... در سوریه انجام شود، ادامه داد: در واقع ما باید از این طریق مساعدت کنیم که مردم سوریه به سرزمین خود بازگردند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه با همکاری ایران، روسیه و ترکیه پیشرفت‌های خوبی در حل بحران سیاسی حاصل شده است، خاطرنشان کرد:‌امیدوارم نشست امروز بتواند کمک بسیار موثری برای پیشبرد حل بحران سوریه کند و ما در این ارتباط قدم‌های رو به جلویی برداریم.

کلید واژه ها: روحانی پوتین اردوغان


( ۱ )

نظر شما :