در انتظار نشست بعدی در تهران

تحکیم مواضع مشترک ایران، روسیه و ترکیه

۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۵۸۸۳ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
مساله دیگری که هر سه طرف روی آن توافق داشتند نقش ایالات متحده در سوریه است.
تحکیم مواضع مشترک ایران، روسیه و ترکیه

دیپلماسی ایرانی: اجلاس آنکارا بار دیگر رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی را در کنار هم جمع کرد تا ادامه روند مذاکرات آستانه را پی بگیرند. آنها در آستانه در ایجاد مناطق عاری از جنگ به توافق رسیدند و با کمک مذاکرات ژنو به راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سوریه دست پیدا کردند. اردوغان امیدوار است که باوجود اختلافات با ایران در مورد حمل نظافی به عفرین بتوانند به نقاطی مشترک دست پیدا کنند. اردوغان می گوید: «تمامیت ارضی سوریه محفوظ خواهد ماند. هدف ما خلاص شدن از سازمان های تروریستی برای ایجاد این یکپارچگی حیاتی است. همچنین حیاتی است که تمامی سازمان های تروریستی به یک شکل دیده شوند و دولت ها در مبارزه با آنها یکسان عمل کنند.» رسانه های حکومتی ایران عمدتا انتقاداتی را از عملیات ترکیه عیلیه شبه نظامیان کرد مطرح کرده اند و برخی گزارش های تایید نشده نشان می دهد که روحانی از طرف ترک خواسته تا کنترل منطقه در اختیار دولت سوریه قرار گیرد. اردوغان در این اجلاس تصمیم دارد تا روی همکاری با مسکو و تهران تمرکز کند. او اخیرا اعلام کرده است که ایجاد هشت پشت نظارت در ادلب نشان می دهد که توافق برای ایجاد منطق عاری از تنش به خوبی پیش رفته و این مساله همچنین نشانه ای روشن از تعهد آنکارا به روند موجود است.

روحانی در این اجلاس تاکید داشت که مشکل بزرگ منطقه در سال های اخیر این بوده که تروریست های تحت حمایت کشورهای خارجی در برخی از کشورها آموزش دیده، حمایت مالی و تجهیزاتی شده اند. در یک مقطع از جنگ سوریه در سال 2014، ترکیه در کنار ایالات متحده در آموزش و برنامه ریزی نیروهای شورشی سوری در مبارزه با دولت بشار اسد دست داشت. روحانی گفت: «برخی از قدرت های جهانی از جمله آمریکا ترجیح می دهند که گروه های تروریستی مانند داعش در منطقه باقی بمانند تا به منافع آنها خدمت کنند. روحانی سپس با به پایان رساندن انتقادات خود به سمت دفاع از وضع کنونی و اجلاس حاضر حرکت کرد: «بهترین اتفاق اجلاس امروز این است که توافقی میان ما سه نفر برای تعهد روی تحویل کمک های بشردوستانه به مردم بی گناه سوریه انجام شده است.»

پوتین نیز مذاکرات انجام شده را بسیار سازنده توصیف کرد و از نقش بشردوستانه کشورش در شرق غوطه تقدیر کرد: «ما امروز مذاکرات بسیار سازنده ای داشتیم. همکاری ما از آستانه تا کنون حجم خشونت ها را در سوریه به مقدار بسیار زیادی کاهش داده است.» پوتین همچنین اضفاه کرد که شهروندان کشورش کمک های خیرخواهانه بسیاری را برای حمایت از مردم شرق غوطه انجام داده اند. مسکو و تهران همچنین حمایت خود را از دولت بشار اسد اعلام کردند. اردوغان نیز بیان داشت که با حمایت نیروهای ارتش روسیه بیمارستانی صحرایی برای کمک به مجروحین شرق غوطه احداث کرده است. اردوغان همچنین انسانیت کسانی را زیر سوال برد که بار دیگر حملات در شرق غوطه را ترتیب دادند: «وقتی که کودکی شش ماهه را در آغوش می گیرم این چیزی است که از آن تعجب می کنم. من یک پدرم و رئیس جمهور ترکیه و می گویم کسانی که چنین کاری را انجام داده اند انسان نیستند.» اردوغان همچنین از پوتین و روحانی خواست که از پروژه های خانه سازی در مناطق امن سوریه حمایت کنند. او گفت که ترکیه سرپناه مجددی را برای 160هزار سوری فراهم کرده و به دنبال انجام کاری مشابه در خاک سوریه است. «من پیش از این از جامعه بین المللی درخواست کرده و حالا از هردوی شما می خواهم. بیایید پروژه های خانه سازی در مناطق امن را در نظر داشته باشیم.» او گفت وضعیت مردمی که در چادرها زندگی می کنند خوشایند نیست.

مساله دیگری که هر سه طرف روی آن توافق داشتند نقش ایالات متحده در سوریه است. روحانی گفت که واقعیت این است که اظهارات متناقضی از سوی مقامات آمریکایی درباره حضورشان در سوریه انجام می شود. دونالد ترامپ در هفته های گذشته در دو اظهار نظر جدا گفت که آمریکا می خواهد سوریه را ترک کند. روحانی گفت: «آمریکا نمی خواهد آنجا را ترک کند. برخی از کشورها برای حضور در آنجا پول پرداخت می کنند.» اردوغان اضافه کرد: «برادرم روحانی اشاره نکرد که آنها 7 تریلیون دلار خرج کرده اند.» این نشست روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که عکس های متعددی از دست دادن های گرم اردوغان، پوتین و روحانی منتشر شد. این اجلاس را باید موفقیتی برای آنکارا، مسکو و تهران درباره سوریه قلمداد کرد. ضمن اینکه اردوغان اعلام کرد که دور بعدی اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

 

کلید واژه ها: اردوغان شرق غوطه روحانی پوتین سوریه ایالات متحده امریکا


نظر شما :