در سفر ظریف به اسلام آباد مطرح شد

حمایت پاکستان از ایران در موضع گیری هسته ای

۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان اگرچه در ظاهر به دنبال ایجاد توازن در روابط کشورش با ایران و عربستان سعودی است، اما به نظر می رسد از تقویت روابط با کشورمان استقبال می کند. او در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جدید دولت پاکستان، راهی ایران و سپس عربستان خواهد شد. این در حالی است که محمد جواد ظریف به عنوان اولین وزیر امور خارجه ای که به دیدار دولت جدید پاکستان رفته، با عمران خان دیدار داشته است.
حمایت پاکستان از ایران در موضع گیری هسته ای

دیپلماسی ایرانی: دولت جدید پاکستان روز جمعه اعلام کرد از «موضع گیری اصولی» ایران در قبال توافق هسته ای با قدرت های بزرگ جهانی، حمایت می کند. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با محمد جواد ظریف گفت: «پاکستان در این شرایط حساس در کنار ایران ایستاده است.»

وزیر امور خارجه ایران سفری دو روزه به اسلام آباد داشت که طی آن با عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان، شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود و قمر جواد بجوا فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان به طور رسمی گفت و گو کرد.

سفر ظریف به پاکستان در شرایطی صورت می گیرد که تهران و اسلام آباد هر دو درگیر روابط با واشنگتن هستند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کمک های متداول به پاکستان را قطع کرده و در ماه مه از توافق هسته ای ایران خارج شده و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده است.

عمران خان اعلام کرده پاکستان در دوران نخست وزیری او همه تلاشش را برای تقویت همکاری ها با ایران در جهت منافع دو کشور به کار خواهد بست. نخست وزیر پاکستان در سخنرانی به مناسب پیروزی در انتخابات هم گفته بود تقویت روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ایران را خواستار است. عمران خان اصولا به دنبال حفظ توازنی حساس و شکننده در روابط کشورش با عربستان سعودی و ایران است. او یکی از مخالفان جدی اعزام نیرو از پاکستان به عربستان سعودی برای مبارزه با حوثی های یمن بود که تحت حمایت ایران هستند. شاید به همین دلیل است که تهران دیپلماتی ارشد را در تلاش برای تقویت روابط به اسلام آباد فرستاده است.

ظریف در دیدار با عمران خان ضمن تبریک نخست وزیری او، حامل پیام حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بود که از نخست وزیری پاکستان برای حضور در نشست آتی گفت و گوهای همکاری آسیایی در ایران در ماه اکتبر دعوت کرد. پاکستان و ایران هر دو از اعضای این سازمان هستند و ایران در حال حاضر ریاست سازمان را بر عهده دارد. 

شاه محمود قریشی هم در استقبال در ظریف به پتانسیل تقویت روابط و روابط قدرتمند کنونی اشاره کرد و گفت: «پاکستان و ایران در زمان های دشوار در کنار یکدیگر ایستاده اند.» دو مقام درباره مسائل منطقه ای و جهانی از جمله شرایط در افغانستان و تصمیم ایالات متحده به خروج یکجانبه از برجام نیز گفت و گو کردند. در ارتباط با برجام، قریشی ضمن حمایت از موضع گیری اصولی ایران، ابراز امیدواری کرد که طرفین باقی مانده در توافق به تعهدات خود عمل کنند. وزیر امور خارجه پاکستان گفت: «این مساله باتوجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهد ایران را به شرایط توافق تایید می کرد، بسیار حائز اهمیت است. پاکستان در این برهه زمانی حساس در کنار ایران خواهد ماند.»

ظریف و فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان هم درباره شرایط امنیت منطقه ای و دیگر مسائل حائز اهمیت برای دو کشور گفت و گو کردند و قمر جواد بجوا از اقدامات پاکستان در جهت برقراری صلح و امنیت در منطقه خبر داد.

منبع: اکسپرس تریبون / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: پرونده هسته ای عمران خان سفر ظریف به اسلام آباد حمایت پاکستان از ایران روابط ایران-پاکستان


( ۱ )

نظر شما :