۲ بانک بزرگ آمریکایی با تحریم ایران مخالفت کردند

۰۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۷۸۶۱۳ سرخط اخبار

ایسنا نوشت: یک سایت آمریکایی اعلام کرد که دو بانک بزرگ آمریکایی با قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی دنیا مخالف هستند.
 

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن گزارش داد: جی.پی مورگان و سیتی بانک دو بانک بزرگ آمریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود.

سیتی بانک آمریکا

بر اساس گزارش العالم، یک رسانه نومحافظه‌کار آمریکایی در خبری تأیید نشده ادعا کرده دو موسسه مالی بزرگ در آمریکا تعهدی برای قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی در دنیا نخواهند داشت.

این بانکها که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، از پاسخ به تحقیقات واشنگتن فری بیکن در خصوص اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوئیف را دارند یا نه، امتناع کردند.

سوئیفت شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالا است. بانک‌های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم‌ها بار دیگر به سوئیفت متصل شدند.

اختلاف میان دولت آمریکا و اروپایی‌ها بر سر اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران باعث می‌شود تا این دو نهاد مالی آمریکایی دست به انتخاب بزنند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، موضع دو بانک آمریکایی به نگرانی مقام‌های آمریکا در خصوص تلاش کشورهای اروپایی و متحدان منطقه‌ای ایران برای دور زدن دور بعدی تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر (13 آبان) دامن می‌زند.

اتحادیه اروپا هفته جاری بسته مالی 21 میلیون دلاری برای ایران را تصویب کرد. در همین حال، مقام‌های آلمانی خواستار ایجاد نظام بانکی مستقل از آمریکا شده‌اند تا بتوان برجام را حفظ کرد.

همچنین 16 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به استیو منوچین، وزیر خزانه داری این کشور خواستار قطع دسترسی ایران به شبکه مالی سوئیفت شدند.

مقام های آمریکایی به واشنگتن فری بیکن گفتند که به بانک های این کشور از جمله جی.پی مورگان و سیتی بانک یادآوری خواهند کرد که اگر در جهت قطع دسترسی ایران به سوئیفت و سایر شبکه‌های مالی اقدام نکنند، از تحریم‌های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری در امان نخواهند بود.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که به دولت ترامپ نزدیک است، اظهار داشت که بانک های حاضر در سوئیفت با تصمیمی حیاتی روبرو هستند.

وزارتخانه‌های خارجه و خزانه داری آمریکا به درخواست های واشنگتن فری بیکن برای اظهارنظر در این باره پاسخ ندادند.

ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و چندی پیش اولین دور تحریم ها را بازگرداند. دور بعدی تحریم ها در حوزه بانکی و نفتی قرار دارد. اروپایی‌ها و سایر طرف‌های برجام به شدت با تصمیم ترامپ مخالفت کرده و با به روز کردن «قانون انسداد» تلاش کرده‌اند تا از شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند در مقابل تحریم آمریکا حفاظت کنند.

کلید واژه ها: بازگشت تحریم ها


( ۱ )

نظر شما :