وضعیت اقتصاد ایران از منظر شاخص‌های بین‌المللی

۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۹ کد : ۱۹۷۸۰۲۱ سرخط اخبار

مقایسه بین کشوری شاخص‌های اقتصادی، علاوه‌ بر تعیین جایگاه کشور در میان اقتصادهای مختلف، امکان بررسی سیاست‌های اتخاذ شده و پیشرفت‌های حاصل از این سیاست‌ها را نیز مهیا می‌سازد.

در این راستا پژوهشکده امور اقتصادی در گزارشی به بررسی وضعیت ایران از منظر شاخص های مختلف پرداخته است. در این مطالعه تلاش شده از خلال بررسی 16 شاخص منتخب از سه گروه شاخص‌های ترکیبی، هدف و ساختاری، ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور و مقایسه آن با سایر اقتصادهای جهان، جایگاه ایران در این شاخص‌ها و تغییرات آن در طول زمان تبیین شود.

طی دوره 10 ساله مورد بررسی ایران از منظر تولید علم و تولید ناخالص داخلی همواره جزو 20 کشور برتر دنیا بوده و در سال های اخیر نیز این جایگاه تثبیت شده است. وضعیت ایران در شاخص هایی مانند رقابت‌پذیری جهانی، تولید سرانه و توسعه انسانی نیز نسبتاً مناسب است، به طوریکه در بین قریب به 190 کشور، ایران همواره در رتبه‌های میانی (رتبه 50 تا 90) قرار داشته است. با این حال در بیشتر شاخص های مورد بررسی، ایران جایگاه مناسبی را در مقایسه با سایر کشورها نداشته و همواره جزو کشورهای دارای عملکرد ضعیف در رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته است. تورم، بیکاری، نرخ مشارکت نیروی کار، آزادی­ اقتصادی، رفاه لگاتوم، سهولت کسب و کار از جمله این شاخص‌ها هستند.

نکته قابل توجه و با اهمیت آن است که وضعیت ایران در بخشی از شاخص‌های هدایت‌کننده (ساختاری) که آینده اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهند چندان رضایت‌بخش نیست.  این امر می‌تواند نشان دهنده ظرفیت موجود در کشور برای دستیابی بهتر به اهداف اقتصادی در آینده باشد. به این معنی که با در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب، امکان بهبود شاخص‌های هدایت‌کننده وجود داشته و می‌توان بهبود وضعیت اقتصادی را در آینده متصور بود. از این رو بیم و امیدهای زیادی پیرامون وضعیت اقتصاد ایران از منظر شاخص‌های ساختاری وجود دارد.

منبع: اکونومیست فارسی

کلید واژه ها: آینده اقتصاد ایران


( ۲ )

نظر شما :