تلاش ترامپ برای انحراف افکار عمومی از قضیه روسیه است

تشدید تنش ها بین آمریکا و ایران

۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۷۹۸۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
پس از آنکه ترامپ ایالات متحده را به صورت یک جانبه از توافق هسته ای ایران (برجام) خارج کرد، لحن دو کشور علیه یکدیگر تندتر شده است. ترامپ همچنین برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران برنامه ریزی کرده که با مفاد برجام مغایرت دارد. جدی ترین این تحریم ها نیز تحریم علیه صادرات نفتی ایران محسوب می شود و ترامپ اعلام کرده قصد دارد درآمدهای نفتی ایران را به صفر برساند. این تحریم ها خشم ایران را برانگیخته و با اظهارات شدیدالحن دولت ایران علیه آمریکا و تهدیدهای شدیدتر ترامژ در واکنش به این اظهارات همراه بوده است.
تشدید تنش ها بین آمریکا و ایران

نویسنده: ادوارد وایت

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ روز یکشنبه را به انتشار یک سری توئیت های جنجالی گذراند. او شامگاه یکشنبه به وضوح به ایران درباره خودداری اش از تهدید کردن آمریکا هشدار داد؛ این در حالی بود که در توئیت های چند ساعت قبل از آن مجددا به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا اشاره و به گونه ای موضع گیری کرد که به نظر می رسد چنین مساله ای را قبول ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا حدود ساعت 11:30 دقیقه شامگاه یکشنبه به وقت واشنگتن دی سی نوشت: «خطاب به روحانی رئیس جمهوری ایران: هیچ وقت و هرگز مجددا آمریکا را تهدید نکنید در غیر این صورت عواقب ناخوشایندی همانند آنچه عده اندکی در تاریخ تجربه اش کرده اند، گریبان گیرتان خواهد شد. ما دیگر آن کشوری نیستیم که اظهارات جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تحمل می کرد. مراقب باشید.» ترامپ همه این اظهارات را با حروف بزرگ در توئیتر نوشت؛ اظهاراتی که از شدت گرفتن تنش ها بین دو کشور حکایت دارد.

ترامپ این توئیت را پس از آن منتشر کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره وقوع درگیری احتمالی بین واشنگتن و تهران در پی افزایش تنش ها بر سر تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، هشدار داد. به گزارش الجزیره، روحانی در سخنرانی در تلویزیون گفت: «با دم شیر بازی نکنید، پشیمان می شوید. صلح با ایران مادر همه صلح ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ ها خواهد بود.» روحانی پیشتر به احتمال تداخل در حمل و نقل نفت در منطقه در صورتی که صادرات ایران تحت تحریم های آمریکا بلوکه شود، اشاره کرده بود.

اظهارت شدیدالحن ترامپ درباره ایران در حالی بیان شدند که او در پی دیدار هفته گذشته اش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی همچنان هدف انتقادهای جدی است. پوتین در این دیدار ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات 2016 را رد کرد و به نظر می رسید که ترامپ اظهارات همتای روس خود را پذیرفته است. او بعدتر در پی انتقادهای شدید از خودش، گفت که دیدگاه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را درباره اینکه روسیه در کمپین انتخاباتی 2016 مداخله کرده، قبول دارد. اما ساعات اولیه روز یکشنبه توئیتی را منتشر کرد که با توجه به محتوای آن، به نظر می رسید او همچنان به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 باور ندارد. ترامپ نوشت: «پس رئیس جمهوری اوباما پیش از انتخابات درباره روسیه می دانست. چرا او هیچ کاری در این زمینه نکرد؟ چرا به کمپین ما اطلاع نداد؟ برای اینکه همه اینها یک فریب بزرگ است، دلیلش همین است، و اینکه او فکر می کرد هیلاری متقلب پیروز می شود!!!»

منبع: فایننشال تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنگه هرمز صادرات نفت ایران توافق هسته ای سخنرانی روحانی توئیت های ترامپ تهدید ترامپ علیه ایران مداخله روسیه در انتخابات آمریکا


نظر شما :