سیاستی که واشنگتن در برابر تهران پیش گرفته است

فشار اقتصادی با هدف به زانو در آوردن ایران

۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۰۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
مکرم محمد احمد، روزنامه‌نگار مصری می‌نویسد: امریکا می خواهد ایران را وارد یک بحران بزرگ اقتصادی کند و به دنبال آن نارضایتی عمومی را از حاکمیت افزایش دهد. جهش ریال ایران در برابر نرخ ارز که در برهه ای از ۹۰ هزار ریال گذشت و باعث شد تا بازاری های ایران در شهرهای مختلف از جمله تهران به خیابان ها بیایند و دست به تظاهرات اعتراضی بزنند در همین راستاست.
فشار اقتصادی با هدف به زانو در آوردن ایران

نویسنده: مکرم محمد احمد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده گفته است که از متحدان اروپایی اش خواسته که از ایران نفت نخرند و تا پایان نوامبر میزان خرید نفت خود از ایران را به صفر برسانند. امریکایی ها هشدار داده اند اگر هر شرکت خارجی بخواهد به همکاری تجاری با ایران ادامه دهد در معرض شدیدترین تحریم های آنها قرار خواهد گرفت. امریکا انتظار دارد با این کار بتواند جلوی دستیابی ایران به عایدات نفتی اش را بگیرد. با وجود تشدید تنش ها در روابط امریکا با متحدان اروپایی اش به ویژه بریتانیا و فرانسه و آلمان آنها این تصمیم ترامپ را اشتباه توصیف کرده اند و از ایالات متحده خواسته اند که بخش های انرژی و بانکداری و هواپیمایی و دارویی را از این تحریم ها مستثنا کند، ایالات متحده در پاسخ تاکید کرده است که از چهارم نوامبر بدون استثنا شرکت هایی که با تصمیم امریکا مخالفت کنند را مورد تحریم قرار خواهد داد.

در نتیجه تصمیم های امریکا و با وجود این که کشورهای تولید کننده نفت، در راس آنها عربستان سعودی، اعلام کرده اند که تصمیم دارند تولید خود را افزایش دهند تا بازار در نبود نفت ایران با کمبود تقاضا مواجه نشود اما قیمت نفت همچنان بالای 70 دلار در هر بشکه است. ایالات متحده همچنان تلاش می کند که جلوی فعالیت شرکت های اروپایی و امریکایی برای خرید نفت از ایران را بگیرد. در همین رابطه امریکایی ها سفرهای مکرر و مهمی را به هند و چین با هدف قانع کردن شرکت های آنها برای خودداری از خرید نفت ایران آغاز کرده اند.  

این در حالی است که ایران بنا به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل به بندهای برجام پایبند بوده است و تا کنون هیچ تخطی ای از بندهای توافق نکرده است، اما با این حال ایالات متحده خلف وعده کرده و توافق هسته ای را نقض کرده و تلاش می کند ایران را بر سر ساخت موشک های بالستیکش و فعالیت هایش در منطقه و توقف حمایتش از گروه هایی که به زعم خود تروریستی هستند و آنها را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است، وادار به مذاکره کند و ضمن تحمیل عقب نشینی بر ایران از مواضعش، به توافق جدیدی در این رابطه با آن برسد.

در برابر این رفتارهای خصمانه امریکا که با توجه به بازگشت تحریم های امریکا عموما اقتصادی هستند، ایران تدابیری برای مقابله با آنها در ابعاد داخلی اتخاذ کرده است. از جمله واردات 130 کالا که مشابه داخلی دارند را منع کرده است و تلاش دارد تولید داخلی را تقویت کند. ایران این سیاست خود را اقتصاد مقاومتی نامیده است.

امریکا می خواهد ایران را وارد یک بحران بزرگ اقتصادی کند و به دنبال آن نارضایتی عمومی را از حاکمیت افزایش دهد. جهش ریال ایران در برابر نرخ ارز که در برهه ای از 90 هزار ریال گذشت و باعث شد تا بازاری های ایران در شهرهای مختلف از جمله تهران به خیابان ها بیایند و دست به تظاهرات اعتراضی بزنند در همین راستاست. امریکایی ها امیدوارند با تشدید فشارهای اقتصادی فضای داخلی ایران را به التهاب بکشند و به این ترتیب ایران را وادار کنند از مواضعش عقب نشینی کند و خواسته های امریکا و متحدانش را بپذیرد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/1


( ۵ )

نظر شما :