ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از حساسیت مقتدا صدر نسبت به روابطش با عربستان تا قطع حمایت ریاض از علاوی

۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۷۶۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال توافق امریکا و روسیه برای خروج ایران از سوریه، احتمال توافق روسیه و امریکا بر سر سوریه و اوکراین، تظاهرات اهالی نجف در اعتراض به کمبود برق و هزینه ۳۰ میلیون دلاری عربستان در انتخابات اخیر عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حساسیت مقتدا صدر نسبت به روابطش با عربستان تا قطع حمایت ریاض از علاوی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

احتمال توافق امریکا و روسیه برای خروج ایران از سوریه

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ادعا کرد که روسیه و امریکا در حال رسیدن به توافقی هستند که به موجب آن روسیه تضمین می کند که حضور نیروهای ایرانی در سوریه به حداقل برسد. این روزنامه ادعا کرد که روسیه در گفت وگوهایش با اسرائیل نیز وعده داده است که برای خروج ایران از سوریه تلاش کند. گفته می شود امریکا و اسرائیل در اقدامی هماهنگ این خواسته را از روس ها مطرح کرده اند و روس ها قول همکاری مساعد داده اند.

 

تعهد روسیه به عدم حضور ایران و حزب الله در جولان

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین ادعا کرد که روسیه به طرف اسرائیلی قول داده است که نگذارد نیروهای وابسته به ایران و حزب الله در بلندی های جولان سوریه حضور داشته باشند.

این پایگاه خبری گزارش داد که در عملیات اخیر ارتش سوریه در درعا نیز نیروهای وابسته به ایران حضور نداشته اند.

میدل ایست آنلاین همچنین ادعا کرد که نیروهای وابسته به ایران و حزب الله به طور کامل از بلندی های جولان سوریه خارج شده اند و در این منطقه تنها نیروهای سوری و روسی حضور دارند.

 

احتمال توافق روسیه و امریکا بر سر سوریه و اوکراین

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد که ایالات متحده و روسیه در حال بررسی توافقی هستند که به موجب آن امریکا الحاق کریمه به خاک روسیه را به رسمیت می شناسد، تحریم های خود علیه روسیه بر سر اوکراین را کاهش می دهد، در مقابل روسیه نیز فشارهای خود به امریکا برای خروج نیروهای امریکایی از جنوب سوریه را متوقف می کند. روسیه همچنین تضمین خواهد داد که فشارهای لازم برای عقب نشینی نیروهای وابسته به ایران از سوریه را اعمال کند.

 

تظاهرات اهالی نجف در اعتراض به کمبود برق

مردم شهر نجف دوشنبه شب به خیابان ها آمدند و نسبت به وضعیت بد برق در شهرشان دست به تظاهرات زدند.

به گزارش العربیه، تظاهرکنندگان که به دلیل گرمای شدید هوا ترجیح دادند شب تظاهرات کنند، در شعارهای خود شعار می دادند: «دزدها ما را غارت کردند».

وضعیت برق در عراق و نجف بسیار اسفناک است و قطعی برق در بعضی شهرها به 16 ساعت می رسد.

 

هزینه 30 میلیون دلاری عربستان در انتخابات اخیر عراق

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که دولت عربستان برای اعمال نفوذ در انتخابات عراق و حمایت از جریان های سنی طرفدار خود دست کم 30 میلیون دلار هزینه کرده است.

به گفته این منابع عمده این پول ها در میان گروه های اهل تسنن توزیع شده اما هیچ پولی به گروه های شیعی و کردها داده نشده است.

 

عدم حمایت عربستان از ایاد علاوی

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه، معاون رئیس جمهوری و نخست وزیر اسبق عراق که در انتخابات اخیر عراق توانست 31 کرسی به دست آورد دیگر مورد حمایت عربستانی ها نیست. به گفته این منابع در انتخابات اخیر عراق نیز عربستانی ها هیچ کمکی به او نکردند. علاوی حتی از سوی امریکایی ها نیز دیگر حمایت نمی شود.

ایاد علاوی در راستای هدف های منطقه ای اش و به عنوان معاون رئیس جمهوری عراق هفته گذشته به مصر سفر کرد.

 

حساسیت مقتدا صدر نسبت به ارتباطاتش با عربستان

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که مقتدا صدر، رهبر جریان صدر خود را وابسته به هیچ کشوری نمی داند و به شدت از این که او را نزدیک به عربستان بدانند یا نسبت به تماس هایش با این کشور یا دیگر کشورها تردید وارد کنند، حساسیت دارد.

به گفته این منابع مقتدا صدر از این که برخی منابع او را متهم به هم دستی با عربستان کرده اند بسیار ناراحت است. این منابع همچنین گفتند که مقتدا صدر احساس خوبی نسبت به ایران دارد و به هیچ وجه تمایل ندارد در روابطش با ایران خدشه ای وارد شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق مقتدا صدر عربستان روسیه


( ۴ )

نظر شما :

aa ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۲
متأسفانه این ولیعهد عربستان کمی مشنگ است!سیاست را خوب حالی نمیشود.نمیداند که آن دو روحانی اهل تشیع هم همانند کل اهل تشیع مرجع تقلید دارند و زنجیروار در آخر یکی میشوند و حماسه اربعین حسینی (ع) را می آفرینند.اگر سیاست را بلد بود میتوانست همینطوری هم با روحانی های ایران سر یک میز بنشیند و اختلافها را حل کند یا حداقل کمش کرد.
سنی ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۰
من اینقدر مستقیم حرفم را میزنم که هرگز احتیاج به خود شیرینی ندارم چون در نظر دادن بعدی لو میروم پس فکر نکنید خودشیرینی میکنم دیپلماسی گرامی و این را از ته قلب میگویم شماها اهل تشیع عظمت هستید زمانی که من سنی به دعا های شما گوش میدهم یا مراسم های شما را میبینم مثل اربعین تاسوعا عاشورا از خودم بیخود میشوم تمام موی بدنم سیخ میشود با گریه هایتان گریه میکنم با دعا هایتان آرامش میگیرم و با شعارها و روضه خوانی هایتان آرزو شهید شدن را میکنم حتی اگر بدست خود و با جلیقه باشد؟!ما سنی ها اینها را نداریم بجز یک مولودی و سفره حضرت عباس (ع) که زنانه است مردها در آن شرکت نمیکنند.خلاصه این را بگویم عظمت هستید عظمت