خرج‌های بی‌حساب و کتاب پنتاگون

عدد 21 تریلیون لعنتی را تصور کنید

۰۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۷۷۴۱۰ اخبار اصلی آمریکا
بیایید فرض کنیم همه اسکناس‌های ما هزار دلاری است. در نتیجه ارتفاع اسکناس‌های هزار دلاری لازم برای رسیدن به 1 تریلیون دلار در حدود 63مایل خواهد شد
عدد 21 تریلیون لعنتی را تصور کنید

نویسنده: لی کمپ

دیپلماسی ایرانی: 21 تریلیون دلار! پنتاگون نمی تواند روی کسب درآمد 21تریلیون دلاری حساب باز کند. درست درباره تریلیون دلار صحبت می کنیم با «ت». این عدد می تواند همه چیز را تغییر دهد. چیزهایی وجود دارد که ذهن قادر نیست از پس آن بربیاید. ذهن پیچیده ما نور مادون قرمز را نمی بیند، نمی توانیم کلمات را درحالی که مشغول فعالیت دیگری هستیم برعکس هجی کنیم یا ذهن ما تصوری از اعداد بالای چندصد هزار ندارد. چند هزار عدی قابل لمس و درک است. همه ما در استادیومی که در ان چندهزار نفر در کنار هم هستند حضور داشتیم و ذهن ما درکی از این اعداد دارد.

اما وقتی پای میلیون وسط می اید همه چیز گم می شود و در مه فرو می رود. تصویرسازی این عدد به مانند این است که بخواهید یک خاطره را بغل کنید. ممکن است بدانیم با یک میلیون دلار چه چیزی می شود خرید اما احتمالا نمی دانیم یک میلیون دلار اسکناس روی هم چه حجمی می شود، یا احتمالا نمی دانیم یک کارمند چقدر باید کارکند تا دستمزدش به یک میلیون دلار برسد. به همین دلیل، درک کاملا درست این مساله که پنتاگون 21 تریلیون دلار را بی حساب و کتاب بین سال های 1998 و 2015 خرج کرده است، عجیب و غریب تر می شود.

بیایید به عقب برگردیم. چندسال پیش مارک اسکیدمور، استاد اقتصاد اعلام کرده بود که ارزش خرج های پنتاگون در سال 2015، در حدود 6,5میلیارد دلار بوده است. از نظر او این عدد انقدر چشمگیر بود که بیشتر و بیشتر در این زمینه تحقیق کرد و به عدد تریلیون دلار رسید. عدد تریلیون یک کلمه لعنتی است که از ذهن من پاک نمی شود. 6,5 تریلیون دلار در سال 2015 یعنی بیشتر از تولید ناخالص داخلی بریتانیا. این عدد شگفت انگیز باعث شد که اسکیدمور بیشتر و بیشتر تحقیق کند. در نتیجه عدد 21تریلیون دلار بین سال های 1998 تا 2015 به دست امد. بیایید یک لحظه دست نگه داریم و درباره بزرگی عدد 21 تریلیون دلار صحبت کنیم:

1- میزان پول موجود در بازار سهام در حدود 30 تریلیون دلار است.

2- تولید ناخالص داخلی ایالات متحده 18,6 تریلیون دلار در سال است.

3- درباره تصور حجم یک میلیون دلار اسکناس صحبت کردیم. بیایید فرض کنیم همه اسکناس های ما هزار دلاری است. در نتیجه ارتفاع اسکناس های هزار دلاری لازم برای رسیدن به 1 تریلیون دلار در حدود 63مایل خواهد شد.

4- بیایید تصور کنیم که شما سالانه 40هزار دلار درامد دارید. چقدر طول می کشد که به 1تریلیون دلار برسید. 25میلیون سال!

مغز انسان توانایی درک یک تریلیون دلار را ندارد. اصلا نمی شود درباره 21تریلیون دلاری که وزارت دفاع خرج کرده حرف زد. جالب است بدانید بعد از تحقیقات اسکیدرو، تمام مدارکی که در این زمینه در صفحات اینترنتی وجود داشت به سرعت پاک شد. خوشبختانه اما افرادی بودند که کپی هایی از این مدارک برداشته بودند. غیر از این عدد در این مدارک اعداد دیگری هم به چشم می خورد. مثلا بودجه نظامی سال 2015، چیزی در حدود 120میلیارد دلار بود و این عدد یعنی 54 برابر آن چیزی که در کنگره تصویب شده بود.

افرادی پیدا می شوند که پرس و جو درباره خرج شدن این عدد را زیر سوال می برند با این استدلال که ایجاد سیستم دفاع از خود واجب است. مثل این است که بگوییم هرکاری دوست داریم می کنیم چون در چهاردیواری خودمان هستیم. دوباره این عدد را با خودتان تکرار کنید. 21 تریلیون دلار! سر آدم سوت می کشد. پنتاگون حتی حاضر نشد که توضیحی در این باره ارائه دهد. این اعداد است که نشان می دهد چرا ایالات متحده هرکار که دلش می خواهد می کند و دونالد ترامپ مدام از بمباران همه جا صحبت می کند. دونالد ترامپ می تواند هر روز 100بمب پرتاب کند و هزینه ان که در حدود 1میلیون دلار است هیچ نخواهد بود.

اما سوال اینجاست که چرا دولت اعلام می کند پولی برای پایان دادن به معضلات درمانی کشور ندارد و نمی تواند کاری برای اموزش و افراد بی خانمان انجام دهد. مشخص است که دولت ما می تواند این کارها را انجام دهد اما نمی خواهد. حتی آنها خود را موظف به پاسخگویی نمی دانند. همانطور که سخنگوی پنتاگون در سال 2011 گفته بود: «من و همکارانم می دانیم که صحبت دقیق درباره این اطلاعات و پاسخگویی به سولاتی از جمله چقدر خرج کردید و چندنفر عضو دارید غیرممکن است.»

این وضعیت دپارتمانی است که حتی از اعضایش هم خبر نمی دهد. هیچ دلیل منظقی وجود ندارد که بسیاری از مردم در سیاره ما از گرسنگی بمیرند یا سرپناهی نداشته اما دولت ما با اینهمه خرج هیچ واکنشی نسبت به رنج و مرگ انسان ها نداشته باشد. رسانه های ما هیچ کاری جز فراهم کردن توجیهات اخلاقی برای این ماجراها انجام نمی دهند. بار دیگر به عدد 21تریلیون فکر کنید.

منبع: تروت ادج/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: تریلیون دلار این عدد خرج ذهن پنتاگون 21 تریلیون 21تریلیون یک میلیون دلار


( ۶ )

نظر شما :

ساسان ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۳
خب به ما چه؟