اقتصاد و معیشت پاشنه آشیل اردوغان در انتخابات

۰۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۹۷۷۳۷۳ سرخط اخبار

مشکلات اقتصادی و معیشتی به خصوص در ماه ها و هفته های اخیر به پاشنه آشیل حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و نامزد انتخابات ترکیه تبدیل شده است و هر کدام از نامزدهای رقیب با بیان این مشکلات برای جلب آرا و حامیان انتخاباتی کوشیده اند.

n82949897-72400399.jpg

به گزارش روز شنبه ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه فردا ( یکشنبه) در حالی برگزار می شود که جامعه ترکیه این روزها با مشکلات عدیده ای در حوزه اقتصادی به خصوص تورم، افزایش نرخ ارز و پایین بودن دستمزدها دست به گریبان است و هر کدام از نامزدها وعده های رنگارنگ اقتصادی برای حل این مشکلا می دهند. 
بسیاری از مردم ترکیه منتظر تغییر در هرم قدرت با هدف حل مشکلات معیشتی خود و کاهش تنش های اقتصادی در جامعه هستند.
تعدادی از تحلیل گران و حتی نامزدها و منتقدان جدی رییس جمهوری ترکیه نیز علت جلو کشیدن 17 ماهه انتخابات را پیش بینی اردوغان و حزب حاکم از وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی کشور در دو سال آینده و احتمال شکست خود در انتخابات عنوان کرده اند.
شواهد نیز موید این امر است که حزب حاکم و رییس جمهوری ترکیه علاوه بر ملاحظات سیاسی خاص، به این موضوع نیز توجه داشته و با برگزاری انتخابات زودهنگام خواسته اند از تبعات آن رها شوند.

***واقعیت های اقتصادی ترکیه در آستانه انتخابات
مقامات دولتی ترکیه مدعی هستند که شاخص های اقتصادی این کشور در سال گذشته و جاری مثبت بوده و ترکیه با رشد اقتصادی 7.4 درصدی و تورم حدود 11 درصدی وضعیت مطلوبی دارد و شاخص های توسعه اقتصادی اعم از صادرات و تراز تجاری نیز رو به بهبود است.
مقامات دولت ترکیه همچنین با اشاره به بهبود نسبی همه شاخص های اقتصادی، برگزاری انتخابات و پایان تنش های سیاسی در خصوص مدیریت پنج سال آینده کشور را نقطه پایان بر بلاتکلیفی در عرصه اقتصاد و رونق دوباره در بازارهای ترکیه می دانند.
یک هفته پیش رسانه های ترکیه به نقل از بانک مرکزی این کشور اعلام کردند که جهت تقویت پول ملی لیر در برابر ارزهای خارجی که در ماه های اخیر 25 درصد ارزش خود را به تدریج از دست داده است، به صورت فوری 2.2 میلیارد دلار و در طول سال جاری میلادی 10 میلیارد دلار به بازار تزریق می شود.
سیاست تشویق مردم به خرید طلا نیز که سال گذشته با هدف کنترل نرخ ارز و نیز حفظ ارزش پول ملی این کشور توسط رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دنبال می شد، به شکل مقطعی موجب توقف روند رو به رشد نرخ ارز شد ولی از اول سال جاری میلادی نیز این سیاست کارآمدی خود را از دست داد.
اردوغان همچنین با مشاهده افزایش نرخ ارز و انتقاد جدی رقبای انتخاباتی، از مردم این کشور خواست تا پول نقد لیره خود را به ارزهای خارجی تبدیل نکرده و بر عکس به فروش ارز در دست خود اقدام کنند که این سیاست نیز تنها چند روز التهاب بازار ارز ترکیه را کم کرد.
در پی کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای خارجی که اقتصاد ترکیه را به مرز بحران رسانده بود، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را با 4.25 درصد افزایش به 17.75 درصد افزایش می دهد.
آمار رسمی تورم ترکیه در سال گذشته میلادی نیز به عنوان ملموس ترین گزینه برای مردم جهت تصمیم گیری در فرایند انتخابات، 10.8 درصد اعلام شد، اما آمار غیر رسمی از افزایش بیش از 20 درصدی حکایت دارد.
پیش از کودتای 15 جولای 2016، تک رقمی و در حدود 6 تا هشت درصد بود، اما اتخاذ سیاست های ماجراجویانه دولتمردان آنکارا پس از کودتا و همچنین افزایش تنش با روسیه و آمریکا، اقتصاد ترکیه را متزلزل و نشانه های افزایش تورم بروز کرد به طوری که این کشور پس از سالها، نرخ 2 رقمی تورم را در سال 2017 تجربه کرد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترکیه، نرخ بالای بهره بانکی را نیز از عوامل افزایش تورم در ترکیه می دانند و دولتمردان این کشور نیز بارها اعتراض خود را به بهره بالای بانکها اعلام کرده اند و افزایش قیمت ها را حربه غرب برای شکست اردوغان در انتخابات معرفی کرده اند.
نرخ بهره بانکی در اواسط سال 2016 در حدود 8.5 درصد بود که با گذشت دو سال، افزایشی بیش از 100 درصدی داشته و به رقم کنونی 17.75 درصد رسیده است.
نرخ بیکاری ترکیه نیز با حدود 3.6 میلیون نفر بیکار، طی دو سال اخیر در مرز 13 درصد قرار دارد که نسبت به یک دهه پیش رقم بالایی محسوب می شود.
ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه نیز که از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 آغاز شده و از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه محسوب می شد، در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، به چالش کشیده شده است.
به رغم این اظهار امیدواری ها و آمارهای مثبت ارائه شده توسط مقامات دولت ترکیه، میزان تعهدات و بدهی های خارجی ترکیه 443 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شد.
برخی رسانه ها و کارشناسان اقتصادی نیز میزان بدهی های خارجی سررسید شده ترکیه را 230 میلیارد دلار اعلام کرده و مدعی شدند که با بازپرداخت این بدهی ها، فشار اقتصادی مضاعفی بر ترکیه تحمیل خواهد شد.
افزایش نرخ انواع ارز در بازار ترکیه که از اول سال جاری میلادی آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که لیر ترکیه در 6 ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.
بهای هر دلار آمریکا در اوایل سال جاری میلادی 3.7 لیر و قیمت هر یورو نیز 4.5 لیر بود ولی در معاملات امروز هر دلار آمریکا به قیمت 4.70 لیر و هر یورو نیز به نرخ 5.50 لیر فروخته شد.
افزایش اختیارات پولی و مالی رییس جمهوری در سیستم جدید حکومتی که قرار است پس از انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری ترکیه به اجرا در آید و نیز افزایش احتمال پیروزی حزب حاکم و رییس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات پیش روز از جمله دلایل تشدید بحران ارزی اخیر در ترکیه به شمار می رود.
به رغم افزایش نرخ ارزهای خارجی در ترکیه و به علت اقدام تعدادی از شهروندان این کشور برای خرید سهام، بورس ترکیه در یکسال گذشته رونق مناسبی داشت و شاخص بورس استانبول به عنوان یکی از بورس های معتبر جهانی بیش از 50 درصد رشد کرد.
با این حال، در پی تلاطم اخیر در اقتصاد ترکیه، شاخص بورس استانبول طی ماه های اخیر حدود 20 هزار واحد (بیش از 17 درصد) سقوط کرده است.
همه این شاخص ها نشان می دهد که اقتصاد ترکیه بر خلاف آن چیزی که مقامات این کشور مدعی هستند، در شرایط متعادلی قرار ندارد و منتقدان و نامزدهای رقیب حزب حاکم و رییس جمهوری ترکیه هم بخش های دیگری از واقعیت های اقتصادی ترکیه را مشاهده کرده و بیان می کنند.
مهمتر از همه مردم ترکیه در یک سال گذشته تورم بالا را که یادآور سال های دهه 90 بود، به تدریج احساس می کنند و همه نگران هستند که آینده زندگی آنها در جریان انتخابات چگونه رقم خواهد خورد و بر همین اساس، سخنان و وعده های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی را بیشتر تعقیب می کنند.
نامزدهای انتخاباتی هم با مشاهده این نگرانی مردمی، با سخنان و وعده هایی که گاهی تحقق آنها نیازمند دهها سال است، در صدد جلب آرای مردمی هستند.

***سخنان و وعده های اقتصادی نامزدهای انتخابات ترکیه
انتخابات در ترکیه متاثر از بافت و فضای اجتماعی و فرهنگی این کشور است و بر همین اساس، بازار افشا، تخریب، تحقیر و انتقاد گزنده نامزدها علیه همدیگر گرم است ولی اغلب این موارد اشاره شده حول محور موضوعات اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم ترکیه می چرخد.

***اردوغان درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید؟
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و نامزد حزب عدالت و توسعه بیشتر در معرض انتقاد پنج رقیب انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار دارد چرا که رقبا وضعیت نامطلوب اقتصادی ترکیه را نتیجه عملکرد و کارنامه او می دانند.
اردوغان در مقابل، در عرضه اقتصادی محملی برای انتقاد از رقبا در دست ندارد و مجبور است در انتقاد از آنها، صرفا به تخطئه برنامه ها و اهداف اقتصادی آنها پرداخته و در کنار آن به بیان توانمندی ها و دستاوردهای اقتصادی خود در 16 سال گذشته بپردازد.
اردوغان چند روز پیش با انتقاد از سخنان رقبای خود در انتخابات به خصوص محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت: تو ما را به چپاول اموال مردم متهم می کنی ولی زمانی که ما به قدرت رسیدیم، ترکیه 23.5 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت ولی ما آن را به رقم کنونی 110 میلیارد دلار رساندیم و این عدد با ادعای چپاول شما همخوانی ندارد.
وی تاکید کرد: قدرت سیاسی را زمانی به دست گرفتیم که دولت قادر به پرداخت حقوق کارکنان دولت نبود ولی الان کشور را قربانی تورم نمی کنیم.
وی با بیان این که سرانه درآمد ملی ترکیه در 16 سال گذشته از سه هزار و 500 دلار به 10 هزار و 500 دلار رسیده است، افزود: بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری روی موج دروغ سوار شده اند و من به شما می گویم که آنها حتی در خیالات خود نیز پیشرفت های 16 سال اخیر ترکیه را نیز تصور نمی کردند.
وی در روزهای گذشته بیشتر مشغول معرفی و افتتاح پروژه های اقتصادی بزرگ ترکیه بوده تا به این طریق، کارآمدی خود را در برابر رقبا نشان دهد و بر همین اساس گفت که نامزدهای رقیب، وعده تخریب پروژه های ساخته شده ما و یا تعطیلی پروژه های در حال ساخت را می دهند و این نشان می دهد که ما اهل ساختن و آباد کردن و آنها هم اهل تخریب و ویرانی هستند.
اردوغان چند روز پیش بار دیگر بالا بودن نرخ بهره بانکی را مانعی برای تداوم پیشرفت کشور دانست و اعلام کرد: نرخ بهره را پایین می آوریم و در این اقدام هیچ شکی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: حزب عدالت و توسعه با گرفتن قدرت توانست نرخ تورم را از 30 درصد به زیر 10 درصد و نرخ بهره نیز از 63 درصد به پایین ترین رقم بیاورد و این اقدامات غربی ها را دیوانه کرد.
رییس جمهوری ترکیه ماه گذشته میلادی نیز، افزایش نرخ بهره بانکی را مادر تمام شیاطین دانست و آن را در کنار افزایش نرخ ارز، توطئه ای علیه دولت و حزب حاکم ترکیه با هدایت و اقدام دولت های خارجی عنوان کرد.
وی دو هفته پیش در واکنش به التهابات در بازار ارز ترکیه، ذخایر ارزی خارجی بانک مرکزی کشورش را بالغ بر 27.5 میلیارد دلار و مجموع ذخایر ارزی ترکیه را 120 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: نوسان در بازار ارز و افت ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی نتیجه یک توطئه اقتصادی با هدف تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات است.
اردوغان هفته پیش نیز در این باره گفت که نوسانات اخیر در بازار ارز به طور قطع با واقعیت های اقتصادی ترکیه همخوانی ندارد و کشورش امکان جلوگیری از آن را نیز دارد.
مقامات حزب حاکم ترکیه و احزاب نزدیک به آنها از جمله حزب حرکت ملی و حزب وطن بارها در مواضع خود تاکید کرده اند که افزایش نرخ ارز و بهره بانکی یک حربه اقتصادی خارجی علیه کشور است که روند آن پس از کودتای نافرجام جولای 2016 آغاز شده و در آستانه انتخابات شدت گرفته است.

***اینجه درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق که جدی ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه محسوب می شود، با انجام سفرهای متعدد به شهرهای مختلف ترکیه و با برگزاری بیش از 100 میتینگ انتخاباتی در یک ماه گذشته گامی جدی برای تبلیغات برداشته و محور سخنان او موضوعات اقتصادی و معیشت مردم بوده است.
وی در سخنان تبلیغاتی خود با بیان این که در صورت انتخاب شدن، ساختار بانک مرکزی را در یکصد روز اول ریاست جمهوری خود تغییر خواهد داد، افزایش حداقل حقوق از 1600 لیره به 2200 لیره و تعیین حداقل 1500 لیره به عنوان مستمری بازنشستگان را از جمله برنامه های خود اعلام کرده است.
وی همچنین اعلام کرده است که در صورت انتخاب شدن، استقلال نهادهای اصلی مربوط به اقتصاد را تضمین کرده و علاوه بر احیای بانک ها، 80 درصد وام های بانک کشاورزی را به کشاورزان اختصاص خواهد داد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه جلوگیری از دریافت کمک های مردمی اجباری در مدارس، کاهش مالیات پوشک بچه به 18 درصد، رایگان بودن شرکت دانش آموزان در همه امتحانات و آزمون ها، پرداخت پاداش سالانه به اندازه یک ماه حقوق به معلمان در 24 نوامبر(روز معلم در ترکیه) و فروش گازوئیل به قیمت سه لیر(نصف قیمت کنونی) را از جمله دیگر وعده های اقتصادی خود اعلام کرده است.
وی همچنین در قالب برنامه 100 روزه نخست ریاست جمهوری خود اعلام کرد که در صورت انتخاب، به همه کارکنان دولت و مستمری بگیران به اندازه حداقل حقوق(2200 لیره) در عید قربان عیدانه خواهد داد و مشکلات کارکنان مسن را برای بازنشستگی حل خواهد کرد.
اینجه با بیان این که در روزهای گذشت قیمت برخی اقلام خوراکی از جمله پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی به شکل کم سابقه ای در ترکیه افزایش یافته و سه برابر نرخ دو هفته پیش شده است، این موضوع را نتیجه بی تدبیری دولت عنوان کرد و گفت: گران شدن قیمت پیاز و سیب زمینی در ترکیه کار غربی ها نبوده و دست لابی پیاز! در کار نیست.
وی دو روز پیش وضعیت اقتصادی ترکیه را بسیار نابسامان دانست و گفت که 55 میلیارد دلار کسری حساب جاری، نرخ بیکاری 20 درصدی، بی ثباتی ارز خارجی، تورم بالا به مردم فشار آورده و مردم نمی توانند گوشت بخورند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هفته پیش ضمن ابراز نگرانی از روند صعودی نرخ دلار خطاب به اردوغان اظهار کرد: دخالت در سیاست های بانک مرکزی اشتباه است چرا که استقلال این مرجع مالی را خدشه دار می کند و امروز بهتر است مشاوران اقتصادی خود را که گزارش های دروغین به شما می دهند، برکنار کنید.
وی بیان کرد: نرخ ارز در حال صعود است و بی تردید در آینده نزدیک موجب افزایش شدید بهره و تورم در بازار خواهد شد و از اینجا به اردوغان می گویم که اگر جلوی افزایش قیمت دلار با اتخاذ سیاست منطقی گرفته نشود، همه با هم غرق می شویم.

***دمیرتاش درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید
صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که امکان حضور در تجمعات انتخاباتی را ندارد و گاهی از زندان و از طریق شبکه های مجازی به بیان دیدگاه های خود می پردازد، در فرصت قانونی 10 دقیقه ای برای سخنرانی در تلویزیون ملی ترکیه(تی.آر.تی) علاوه بر بیان مواضع عمدتا سیاسی خود، با بیان این که ناامیدی عمیق و تلاطم شدید در ترکیه حاکم شده است، گفت: دسته بندی و جناح گرایی به شکل ترس آوری رسیده و در کنار آن بیکاری، تورم، فقر و شرایط نابسامان ارزی در کشور بیداد می کند.
وی با ادعای این که 'میلیون ها انسان به نان روز خود محتاج شده اند'، افزود: حاکمیت به خاطر منافع سیاسی خود در داخل و خارج، سیاست های جنگی را به یک امر مقدس تبدیل کرده و آن را به قیمت جان فرزندان ما ادامه می دهد.
ی وعده داد که در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری، ماهیانه 500 لیر به جوانان بیکار تا پیش از اشتغال اختصاص خواهد داد.
دمیرتاش اعلام کرد که با رسیدن به مقام ریاست جمهوری، در کوتاهترین زمان ممکن حداقل حقوق کارگری و بازنشستگان را به 3000 لیر خواهد رساند.

***آکشنر درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید
مرال آکشنر رهبر حزب نیک و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز همچون سایر رقبای خود موضوعات اقتصادی را در رای سخنان خود قرار داده و چند روز پیش در جمع حامیان خود در شهر اسپارتا به شدت از سیاست های اقتصادی اردوغان انتقاد کرد و گفت: مقامات آنکارا وعده دروغین کاهش نرخ دلار پس از انتخابات پیش رو را می دهند اما من از اینجا فریاد می زنم که چرا الان این کار را نمی کنید و چرا اکنون برای رفع پریشانی مردم چاره ای نمی جویید؟
وی اضافه کرد: کاهش نرخ دلار منوط به اصلاح بسیاری از سیاست های غلط اقتصادی کنونی است که حزب حاکم توان ترمیم آن را ندارد و به همین دلیل وعده دروغ می دهد.
وی اظهار کرد: حزب حاکم در 16 سال اخیر، 2 تریلیون دلار مالیات جمع آوری کرده اما جیب مردم خالی بوده و رفاه در کشور دیده نمی شود.
وی با بیان این که اردوغان، ترکیه را 453 میلیارد دلار به خارجی ها بدهکار کرده است، افزود: حزب حاکم رای هر فرد را با 500 لیر خریداری می کند.

***کاراملا اوغلو درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید
تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت و نامزد این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز از جمله افرادی است که به شدت از سیاست های حزب حاکم و اردوغان در حوزه اقتصادی انتقاد می کند و در سخنرانی های انتخاباتی خود فتنه غرب و بی تدبیری دولت را عامل بی ثباتی در اقتصاد این کشور توصیف می کند.
وی اعلام کرده است که در صورت انتخاب شدن، قیمت سوخت 1.85 لیر خریداری شده بیشتر از سه لیر فروخته نخواهد شد.(قیمت کنونی حدود 6 لیر است)
وی همچنین سیاست دولت را موجب برابر شدن قیمت دلار و پیاز دانسته و وعده داده است که با پیروزی در انتخابات، واردات گوشت و پیاز را متوقف کرده و به تولید آن در داخل اقدام خواهد کرد.
این نامزد انتخابات ترکیه افزایش نرخ دلار در ترکیه را ناشی از عملکرد بد دولت ارزیابی و اعلام کرده است که نوسان بازار ارز نشان داد که دولت نمی تواند اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کند.
وی چند روز پیش نیز طی یک سخنرانی گفت: حزب حاکم افزایش تورم و نرخ ارز در بازار ترکیه را ناشی از فتنه خارجی می داند و من نیز با آنها موافقم اما باید به دولت گفت که اگر اقتصاد کشور به خوبی مدیریت شده بود، امروز دسیسه های خارجی آسیبی به اقتصاد کشور وارد نمی کرد.
کاراملا اوغلو چندی پیش نیز با اشاره به افزایش نرخ ارز به انتقاد از وضعیت اقتصادی ترکیه پرداخت و گفت: بیکاری، تورم، نرخ بالای بهره و روند حاکم بر امور قضایی موجب بی اعتمادی اغلب افراد جامعه به عدالت کشور شده و مشکلات اقتصادی موجب شده تا کشور مانند برگی با وزش باد به این سو و آن سو پرتاب شود و حزب عدالت و توسعه ترکیه به دلیل زنگ زدگی و فرسودگی افکار حاکم بر آن قادر به حل این مشکلات نیست.

***
دوغو پرینچک درباره اقتصاد ترکیه چه می گوید
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن و نامزد این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سایر نامزدها انتقادات کمرنگ تری به وضعیت اقتصادی ترکیه داشته و عامل اصلی آن را نه بی تدبیری حزب حاکم، بلکه دسیسه های خارجی و کشورهای غربی می داند.
وی معتقد است که علاوه بر تهدیدات امنیتی کنونی آمریکا و اسرائیل، زلزله های بزرگ اقتصادی نیز پیش روی ترکیه است.
وی چند روز پیش در بیان مواضع اقتصادی خود اعلام کرد که دولت ترکیه باید به سیاست استقراض از موسسات مالی بین المللی پایان دهد و با صرفه جویی و افزایش ذخایر ارزی از وابستگی به غرب فاصله بگیرد چرا که آمریکا با سیاست بدهکار کردن، قصد تجزیه ترکیه را دارد.
وی تبدیل سپرده های ارزی به لیر در بانک ها و همچنین استفاده از پول ملی به جای دلار در بازار داخلی و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را از جمله راه های مقابله با افزایش نرخ دلار و یورو اعلام کرد و گفت: حزب وطن سال هاست که راه مبارزه با افزایش نرخ ارز را به صورت شفاف اعلام کرده که یکی از راه های آن سرمایه گذاری با پول ملی لیر در بازار بورس است.
وی وعده داد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ترکیه، مذاکره و همکاری نزدیک با ایران را تقویت خواهد کرد و از این طریق هزینه سوخت را به 2 تا سه لیر(نصف رقم کنونی) کاهش خواهد داد.
پرینچک چندی پیش نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: امروز اقتصاد ترکیه در باتلاق بدهی گرفتار شده و به همین علت سال های پیش رو برای ترکیه دوره بسیار سختی خواهد بود چرا که تهدیدات امنیتی ـ اقتصادی خارجی به ویژه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد.
وی وعده داد که اگر رئیس جمهوری ترکیه شود، قیمت سوخت ماشین آلات کشاورزی را به 2 لیر(یک سوم رقم کنونی) کاهش خواهد داد و 40 هزار معدنچی بیکار را دوباره استخدام خواهد کرد.

***انتظاری سخت برای نتیجه انتخابات با اهداف اقتصادی
با توجه به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برای نخستین بار در تاریخ سیاسی ترکیه و رقابت سنگین بین احزاب و شخصیت های سیاسی، پیش بینی می شود که درصد مشارکت در انتخابات پیش رو بسیار بالا باشد.
برخی نظرسنجی ها از پیش بینی مشارکت حدود 90 درصدی حکایت دارد و این امر نشان می دهد که مردم ترکیه برای رسیدن به نتیجه مدنظر خود با اهداف اقتصادی در انتظاری سخت به سر می برند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که 56 میلیون و 322 واجد شرایط در مناطق مختلف این کشور فردا برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوق های رای می روند.
این نهاد عالی انتخاباتی ترکیه همچنین اعلام کرد که برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده است.

کلید واژه ها: اقتصاد ترکیه


نظر شما :