راهکار تحول در اقتصاد ایران

۰۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۷۶۸۹۳ سرخط اخبار

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم نعمت احمدی آورده است: ایران در حال حاضر به لحاظ شفافیت مالی از وضعیت خوبی برخوردار نیست. این درحالی است که در ایران تلاش های زیادی برای ایجاد شفافیت در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی صورت گرفته که با تصویب لوایح مختلف که اکنون در مجلس درحال بررسی آن هستند میزان شفافیت در ایران بیشتر از گذشته خواهد شد. 

اساسا گسترش تجارت با جهان در شفاف بودن منشاء درآمد باز می گردد. گاهی درآمد از معاملات سالم به دست می آید. معاملاتی مانند فروش نفت و گاز و فرش و…؛ که منشاء آن مشخص است اما در مقابل منابع در آمدی وجود دارد که جامعه جهانی کوشش دارد این منابع در آمدی را در سیستم اقتصادی جهانی حذف کند که اصطلاحا آن را پول کثیف می دانند. 

پول کثیف ناشی از تجارت زن تا قاچاق مواد مخدر اسلحه و انسان به دست می آید. از سوی دیگر برخی گروه ها نیز وجود دارند که سازمان های بین المللی کمک به آنها را به ضرر جامعه جهانی می دانند. سازمان هایی مانند داعش؛ بوکوحرام و القاعده از جمله این سازمان ها هستند که از نظر جامعه جهانی نباید به آنها کمکی صورت بگیرد. در نتیجه جامعه جهانی تصمیم گرفته که هرگونه راه در آمد این سازمان ها مسدود شود. اختلافاتی در تعریف تروریسم وجود دارد. 

برخی از کشورها گروه هایی را تروریستی و برخی دیگر همین گروه ها را مردمی و درجهت حمایت از مردم در مقابل ظلم برخی گروه ها و حتی کشورهای مختلف می دانند. برای نمونه گروه های فعال در جبهه مقاومت به رغم تروریست دانستن توسط برخی کشورهای غربی اما از نظر ایران نه تنها تروریست نیستند بلکه اعضای آن جهادگرانی هستند که به مسلمانان خدمت می کنند و ایران نیز با دل و جان به آنها کمک می کند. از نظر ما این گروه ها گروه های مقدسی هستند که به منافع مردم فلسطین می اندیشند و از نظر مردم مسلمان ایران کمک به این گروه ها واجب است چون از مظلوم دفاع می کنند.

اجرای این کنوانسیون ها فارغ از موارد اختلافی که در آن وجود دارد، به نفع جامعه جهانی و امنیت بین الملل است و از تکرار به وجود آمدن گروه هایی مانند القاعده و داعش در هر نقطه ای از جهان جلوگیری می کند. در داخل کشور هم همین طور، اگر در یاد داشته باشیم در دولت یازدهم وزیر کشور نیز اعلام کرد که برخی با پول کثیف در انتخابات های گوناگون اعمال نفوذ می کنند. در نتیجه هرگونه اقدامی آن هم با تجربه جهانی مقابله با پول شویی به نفع عرصه سیاست و اقتصاد کشورمان است. 

در گذشته اعلام می شد حدود 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وجود دارد که با تلاش های دولت این میزان به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است. دولت به خوبی توانسته از میزان قاچاق کالا که خود منشاء تولید پول کثیف است؛ جلوگیری کند. در نتیجه با عضویت ایران در «پالرمو» و «اف ای تی اف» با قدرت بیشتری می توان در مقابل پول های کثیف ایستاد.

پولی که از مسئله قاچاق کالا به دست می آید برای اقتصاد خرد و کلان مسئله ساز است. امروز سازنده های خودرو در ایران چون عوارض واردات خودرو بالاست، قطعات آن را وارد کرده و به اسم اشتغال زایی و تولید داخلی عملا عوارض گمرکی کمتری می دهند حال اگر برنامه جامعی برای مقابله با این اقدامات وجود داشته باشد نباید شاهد استفاده سازندگان خودرو از این روش برای پرداخت کمتر گمرگی باشیم. در نتیجه هر میزان به سمت شفافیت برویم به نفع مردم است.

تا زمانی که ایران به عضویت پیمان نامه های بین المللی در نیاید به کشورهای جهان این پیام ارسال نخواهد شد که ایران به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی است. تا زمانی که عدالت اقتصادی در کشورمان در پرداخت مالیات و گمرک وجود نداشته باشد سرمایه گذار خارجی علاقه ای به حضور در بازار ایران نخواهد داشت. اگر پیمان نامه های بین المللی در ایران اجرا نشود عملا اتفاق خاصی در اقتصاد نخواهد افتاد. 

کاش مجلس اشکالات جزئی این لوایح را برطرف کرده و ایران به عضو این این سازمان ها در آید. اگر این اتفاق به وجود آید اقتصاد شفاف در کشورمان به نفع گردش آزاد اقتصاد است. اگر گردش آزاد اقتصاد در ایران به وجود نیاید عملا در حاشیه اقتصاد جهان باقی خواهیم ماند. زمانی که اقتصاد ایران را یک نهاد بین المللی تعریف و تضمین کند دیگر کسی نمی تواند اقتصاد ایران را تخریب کند. تا زمانی که ما نیز مانند همه کشورها به اقتصاد جهانی ورود پیدا نکنیم، نمی توانیم از امکاناتی که این نهادها برای اقتصادهای بزرگ در نظر می گیرند استفاده کنیم. 

در حال حاضر آمریکا از برجام خارج شده و اروپایی ها نیز از ترس آمریکا تمایل به حضور در ابعاد مختلف اقتصاد ایران ندارند آیا اگر اقتصاد ایران شفاف بود شرکت های بزرگ اروپایی با این سرعت از ایران خارج می شدند؟ اقتصاد در جهان دارای پایه هایی است اگر این پایه ها که مهم ترین آنها شفافیت است درست در جای خود قرار نگیرد زمین اقتصاد لنگ خواهد زد در نتیجه اقتصاد کشورها به شکوفایی لازم نخواهدرسید.

کلید واژه ها: جامعه جهانی اقتصاد ایران


( ۱ )

نظر شما :