مقاله برنی سندرز در انتقاد از خروج از برجام

ترامپ آمریکا را در مسیر خطرناکی قرار داده است

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۶۸۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
این خرابکاری‌های ترامپ، رهبری واقعی آمریکا و قدرت واقعی آمریکا را نشان نمی‌دهد بلکه دور هم آوردن احزاب و به دست آوردن اجماع بین‌المللی و هدایت آن برای حل مشکلات، نشان‌دهندهٔ قدرت واقعی آمریکا است.
ترامپ آمریکا را در مسیر خطرناکی قرار داده است

نویسنده: برنی سندرز، نماینده ورمونت در سنای آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016

دیپلماسی ایرانی : هفته ی گذشته، دونالد ترامپ یکی از بی ملاحظه ترین کارهای دوره ی ریاست جمهوری اش را انجام داد. خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به آن توافق هسته ای ایران نیز می گویند. ترامپ با این اقدام خود، سال ها زحمات دیپلمات های ما را از بین برد. آنها توانسته بودند تحریم های شدید و بازرسی های دقیق را بر ایران اعمال کنند که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تضمین می کرد. او همچنین تنها فرصت امیدوارکننده برای عادی سازی روابط بین آمریکا و ایران را از بین برد.

مهم این است که درک کنیم، برجام  فقط توافقنامه ای بین ایالات متحده و ایران نیست، بلکه توافقی است که کشورهای عضو 1+5 (انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) بر سر آن مذاکره کرده اند و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است. خروج ترامپ، موجب تشدید تنش ها با مهم ترین متحدان دموکرات ما، فرانسه، انگلیس و آلمان می شود که همگی از این توافق حمایت می کنند و همواره گفته اند که ماندن در برجام در راستای منافع امنیت ملی آنها است.

ترامپ همچنین به مشورت مقامات ارشد امنیت ملی خود نیز گوش نکرد. کسانی مانند ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش، و جیمز متیس، وزیر دفاع، که هر دو بارها گفته بودند که ماندن در توافق در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است. بر اساس توافق منع گسترش سلاح اتمی و نظرات متخصصان امنیت ملی در سراسر جهان، این توافق باید حفظ شود.

خروج از برجام همچنین به توانایی آمریکا در مذاکرات پیش رو برای رسیدن به توافق منع گسترش سلاح های اتمی با کره شمالی، صدمه جدی می زند. چرا باید کشوری چنین توافقی را با آمریکا امضا کند و امتیازهای سنگین به طرف مقابل بدهد در حالی که می داند که یک رئیس جمهور بی ملاحظه ممکن است در آینده آن توافق را به راحتی نقض کند؟

در واقع، ایران رفتار های نادرستی از خود نشان داده است مانند حمایت از بشار. با این حال، اگر ما واقعا نگران این سیاست های ایران هستیم، همانطور که من هستم، خروج از برجام، بدترین راه ممکن است. چون پرداختن به این مسائل، دشوارتر می شود. متاسفانه ترامپ در زمان اعلام تصمیم خود در مورد هیچ استراتژی ای صحبت نکرد.

تهدید کردن و ترساندن ایران، آینده ی بهتری را برای ما رقم نخواهد زد. ما باید تلاش کنیم با دولت ایران وارد مذاکره شویم و رابطه ی بهتری با مردم ایران بسازیم و نقش سازنده تری به ایران در منطقه بدهیم. اقدام ترامپ، رسیدن به این اهداف را بسیار دشوارتر کرده است. تا همین جا هم تندرو های وابسته به نظام را جری کرده است کسانی که آمریکای متخاصم را به آمریکای معقول و صلح طلب ترجیح می دهند.

بعد از 17 سال جنگ در افغانستان و 15 سال جنگ در عراق، مردم امریکا نمی خواهند در یک جنگ بی پایان دیگر در خاورمیانه شرکت کنند. نمی خواهند در نزاع بین شیعه و سنی و عربستان و ایران دخیل باشند. اما من بسیار نگران هستم چون فکر می کنم این همان مسیری است که پرزیدنت ترامپ دارد ما را در آن قرار می دهد. اگر کسی می خواهد این نظر من را رد کند به او یادآور می شوم که جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید ترامپ، همین چند سال پیش مقاله ای نوشت با این عنوان: "برای متوقف کردن سلاح های اتمی ایران، ایران را بمباران کنید". با خروج از توافق هسته ای، ترامپ و دولتش، بهانه ی خود را برای این کار جور کرده اند.

جنگ عراق در سال 2003 به راحتی آغاز نشد، بلکه آجر به آجر این راه، با اتخاذ تصمیمات سیاسی، گذاشته شد که باز هم منجر به بدترین اشتباه سیاست خارجی در تاریخ ما شد.

احمقانه است اگر فکر کنیم می توان با سوء استفاده از نیروی نظامی، مشکلات را مانند گذشته حل کنیم. اما سخنان جنگ طلبانه ترامپ در هفته ی گذشته، به وضوح نشان داد که رویکرد سیاست آمریکا به سمت براندازی رژیم، که بهانه ی جنگ عراق بود، تغییر کرده است. این خرابکاری های ترامپ، رهبری واقعی آمریکا و قدرت واقعی آمریکا را نشان نمی دهد. بلکه دور هم آوردن احزاب و به دست آوردن اجماع بین المللی و هدایت آن برای حل مشکلات، نشان دهنده ی قدرت واقعی آمریکا است. متاسفانه، پرزیدنت ترامپ می خواهد ما را در مسیری بسیار دشوارتر و خطرناک تر قرار دهد.

منبع : گاردین / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ترامپ خروج ترامپ از برجام دفاع سندرز از برجام سیاست تغییر رژیم ترامپ


نظر شما :