سرنوشت برجام در دستان ترامپ

نتانیاهو حرف تازه‌ای نزد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۶۴۳۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
هدف نتانیاهو از این ارائه مدارک معلوم نیست. شک و تردید او نسبت به ایران و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، بر همه آشکار است.
نتانیاهو حرف تازه‌ای نزد

نویسنده: کریشنا کالامور
دیپلماسی ایرانی:
دوشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت اسرائیل مدارکی پیدا کرده مبنی براینکه، گفتهٔ مقامات ایرانی که هرگز به دنبال سلاح های اتمی نبوده اند، دروغ محض است و اینکه جمهوری اسلامی برنامه ای دقیق برای توسعه سلاح های هسته ای داشته و مدارک مربوطه در یک آرشیو در تهران مخفی شده است.
نتانیاهو گفت ایران آرشیو هسته ای خود را به مکانی مخفی در منطقه شورآباد تهران منتقل کرده است و اسرائیل توانسته حجم زیادی از مدارک شامل بر ۵۵۰۰۰ صفحه و ۵۵۰۰۰ فایل بر روی ۱۸۳ سی دی بیابد.
وی ادامه داد: «ما این مدارک را در اختیار آمریکا قرار داده ایم و آن ها می توانند صحت این مدارک را تایید کنند.» این مدارک مربوط به برنامه هسته ای ایران، پروژه آماد است که به صورت مخفیانه در تهران نگهداری می شد. هدف این برنامه، طراحی، تولید و آزمایش پنج کلاهک هسته ای بوده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی، قبل از امضاء توافق هسته ای، به خوبی از این پروژه آماد آگاه بوده است.
رسانه های اسرائیلی گزارش داده اند مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی، با همتایان خود در انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد این اطلاعات جدید، صحبت کرده است.
هدف نتانیاهو از این ارائه مدارک معلوم نیست. شک و تردید او نسبت به ایران و پایبندی ایران به توافق هسته ای، بر همه آشکار است. بسیاری از اسلاید هایی که نتانیاهو نشان داده است مربوط به سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ می شود، همان بازهٔ زمانی که آمریکا نیز از برنامه سلاح های اتمی ایران، مدارکی را نشان داده بود. آژانس ملی برآورد های اطلاعاتی آمریکا گفته است این برنامه متوقف شده است. مدرک اصلی او مبنی بر تخلف ایران، عدم ارائه کامل جزئیات برنامه های هسته ای گذشته، مطابق با توافق قبلی، به آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.
این ادعای نتانیاهو می تواند پیامدهای مهمی را برای آیندهٔ توافق هسته ای در بر داشته باشد و همچنین موجب بیشتر شدن تنش بین اسرائیل و ایران خواهد شد. نتانیاهو ساعاتی پس از حملهٔ یک نیروی نظامی نامشخص به اهداف ایران در سوریه، صحبت های خود را مطرح کرد. گمان آن می رود که حملات کار اسرائیل باشد چون قبلا نیز چنین حملاتی را انجام داده است.
دونالد ترامپ، توافق هسته ای زمان باراک اوباما را «بد ترین توافق طول تاریخ» می داند. مشاوران و متحدان اروپایی ترامپ سعی دارند او را برای ماندن در توافق مجاب کنند. اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از سفر خود به واشینگتن به رسانه ها گفته است: ترامپ به دلایل داخلی می خواهد از شر این توافق خلاص شود. ترامپ باید تا ۱۲ مِی تصمیم خود را بگیرد. صحبت های نتانیاهو می تواند بهانه ای برای نقض توافق باشد.
رهبران کشورهای اروپایی برای حفظ برجام لابی کرده اند و گفته اند که توافق نباید مانع فعالیت های غیرهسته ای ایران در منطقه شود.
اما بزرگ ترین اعتراض به تاریخ پایان بعضی از محدودیت های برنامه هسته ای ایران است. مخالفان توافق معتقد ند که این رفع محدودیت ها موجب خواهد شد تا ایران برنامه سلاح های اتمی خود را از سر بگیرد. نتانیاهو گفته است هدف ایران از حفظ این آرشیو، ادامه تدریجی برنامه اتمی بوده است. اما حامیان توافق، اعتراض به برداشتن تدریجی محدودیت ها را، تفسیر اشتباه برجام می دانند و می گویند که توافق محدودیت هایی دائمی برای برنامه هسته ای ایران در نظر گرفته است.
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، یکشنبه با مقامات اسرائیل دیدار کرد و گفت آمریکا عمیقا نگران افزایش تهدید های خطرناک ایران برای اسرائیل و منطقه و تمایل ایران به تسلط بر خاورمیانه است.
یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفته است به نظر می رسد عملیاتی اسرائیلی-آمریکایی برای محدود کردن فعالیت های نظامی ایران در سوریه، وجود دارد و این پیام را به مسکو می رساند که چراغ سبز روسیه به ایران برای تثبیت نظامی خود در سوریه، از نظر بیت المقدس و واشینگتن قابل قبول نیست.
در هر صورت، تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای به زودی مشخص خواهد شد. متحدان اروپایی و اسرائیل نظرات موافق و مخالف خود را به طور شفاف بیان کرده اند. سرنوشت توافق اکنون در دستان ترامپ است. نتانیاهو گفته است: مطمئنم تصمیم درست را خواهد گرفت. آنچه که به صلاح آمریکاست. آنچه که به صلاح اسرائیل است و آنچه که به صلاح صلح جهانی است.

منبع : آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی /33

کلید واژه ها: برجام ُسرنوشت برجام نتانیاهو


نظر شما :