عذرخواهی مدیرعامل فیسبوک در سنای آمریکا
رسوایی درز اطلاعات ده ها میلیون کاربر فیس بوک نخستین احضار مارک زاکربرگ، بنیادگذار و مدیرعامل فیس بوک در سنای آمریکا را در پی داشت. او در این جلسه خود را مسئول دانست و به خاطر این رسوایی عذرخواهی کرد.
به گزارش دویچه وله، کمیته های قضایی و تجاری سنای آمریکا روز سه شنبه (۱۰ آوریل / ۲۱ فروردین) جلسه ای برای پرسش و پاسخ از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک در ارتباط با رسوایی درز اطلاعات ده ها میلیون کاربر فیس بوک برگزار کردند.
زاکربرگ که برای نخستین بار به سنای آمریکا احضار می شد، گفت: «این اشتباه من بود و من از این بابت متأسفم.» او که همیشه با شلوار جین و تی شرت در صحنه ظاهر می شود، این بار با کت وشلوار و کراوات در جلسه سنا حاضر شده بود.
مدیرعامل فیس بوک گفت که ایجاد پیوند بین انسان ها در یک شبکه ارتباطی برای او از اولویت برخوردار است و تا زمانی که او هدایت فیس بوک را برعهده دارد، این امر همیشه مهم تر از مصالح و خواست های مشتریان تبلیغاتی فیس بوک خواهد بود.
او تصریح کرد: «من فیس بوک را بنیان گذاشتم، من مدیر این شرکت هستم و مسئولیت آنچه را که در این شرکت اتفاق می افتد بر عهده دارم.»
زاکربرگ اعلام کرد که تمامی اپلیکیشن هایی را که به اطلاعات بیشمار کاربران فیس بوک دسترسی دارند، مورد بررسی قرار خواهد داد. او در این راستا از امکان حذف برخی اپلیکیشن ها از فیس بوک سخن گفت.
زاکربرگ از پاسخ گویی به برخی پرسش های سناتور ها طفره رفت، اما وعده داد که برخی پاسخ ها و جزییات را به زودی ارائه دهد.
در هفته های اخیر فاش شده بود که شرکت بازاریابی «کمبریج آنالیتیکا» به پروفایل حدود ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک دسترسی پیدا کرده و از آن ها در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا استفاده کرده است.
فیس بوک نیز متهم است که از استفاده از این داده ها مطلع بوده، اما موضوع را به اطلاع کاربران نرسانده و در عوض حساب کاربری کسانی که در این زمینه افشاگری کرده اند را مسدود کرده است.
رسوایی درز اطلاعات کاربران فیس بوک سبب شده بود که نمایندگان کنگره آمریکا دست عمل بزنند و خواهان وضع مقررات و موازینی سختگیرانه تر برای فیس بوک شوند. به باور آنان این رسوایی نشان می دهد که فیس بوک به تنهایی از عهده نظارت و حفاظت برنمی آید.
جان ثیون، رئیس کمیته تجاری سنای آمریکا در جلسه احضار زاکربرگ تأکید کرد که اکنون زمان تعیین مقرراتی دقیق تر برای شرکت هایی چون فیس بوک فرا رسیده است.
در حال حاضر سازمان حفاظت از مصرف کنندگان در آمریکا، چند نهاد دیگر و همچنین دادستانی های ۳۷ ایالت در آمریکا سرگرم انجام تحقیقات در مورد این رسوایی هستند.
نظر شما :