بن سلمان:اسد جز با جنگ از قدرت کنار نمی‌رود

۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۹۷۵۸۷۸ سرخط اخبار

ولیعهد عربستان اعلام کرد، اردن در محور مقابله با "خطر بزرگتر گروه اخوان المسلمین" در کنار ما ایستاده است. وی همچنین تصریح کرد، رئیس جمهوری سوریه جز با جنگ، قدرت را کنار نمی گذارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط متن مصاحبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مجله «تایم» آمریکا را منتشر کرد. او در این مصاحبه با وجود اختلافات عربستان با اردن نام آن را ضمن لیست کشورهایی قرار داد که تصمیم گرفته اند با گروه اخوان المسلمین به مقابله بپردازند.

اظهارات مذکور بن سلمان زمانی مطرح شد که برخی از اخبار حاکی از مقدمه چینی برای سفر این شاهزاده جوان به اردن است.

ولیعهد عربستان نام اردن را بار دیگر برای دومین بار در یک هفته بر زبان آورد، به صورتی که محافل سیاسی و رسانه ای اردن را غافلگیر کرد.

گروه اخوان المسلمین نهادهای قانونی در اردن داشته و جزو روند سیاسی و پارلمانی این کشور است تا جایی که سمیر مبیضین، وزیر کشور اردن اعلام کرد که این گروه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه این کشور است.

هفته گذشته بن سلمان در گفت وگوی تلویزیونی با "مجله آتلانتیک" نام اردن را ضمن لیست کشورهای هم پیمان با عربستان آورد که هدف آنها به زعم او مقابله با محور "مثلث شر" یعنی ایران، اخوان المسلمین و دو گروه تروریستی داعش و القاعده است.

ولیعهد عربستان اعلام کرد: خطر اخوان المسلمین نسبت به دیگر گروه های تندرو بزرگتر است و هدف اصلی آنها تبدیل اروپا به قاره اخوانی هاست.

بن سلمان در گفت وگو با تایم در پاسخ به این سوال که عربستان برای مبارزه با تروریسم و افراط گری بیرون از این کشور چه اقداماتی انجام داده، مدعی شد: عربستان بزرگترین قربانی ایدئولوژی افراط گری است. اگر من اسامه بن لادن، رهبر القاعده یا هر تندرو یا تروریست دیگری بودم و می خواستم ایدئولوژی ویژه خود را منتشر و سربازانی را به خدمت بگیرم حتما از عربستان شروع می کردم و به قبله مسلمانان می رفتم چراکه اگر از این مکان شروع کنم ایدئولوژی من به همه جا گسترش خواهد یافت. به همین دلیل باید اقداماتی از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گری را انجام دهیم. ما با همه گروه های تندرو در عربستان مانند اخوان المسلمین برخورد می کنیم. این گروه بسیار خطرناک بوده و در عربستان، مصر، امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه این گروه به عنوان تروریسم شناخته شده است.

وی ادامه داد: انسان ناگهان به تروریست تبدیل نمی شود بلکه کم کم این اتفاق رخ داده و تشدید می شود. اخوانی ها هم، چنین هستند. اکثر تروریست های جانی مانند بن لادن، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و غیر آنها همه ابتدا عضو اخوان المسلمین بودند.

بن سلمان افزود: اخوانی ها در منطقه خاورمیانه نیستند چراکه می دانند علیه آنها در کشورهای این منطقه استراتژی های خوبی دنبال می شود.

وی گفت، خطر بزرگ این گروه در فعالیت آنها در اروپا نهفته است و هدف اصلی این گروه تندرو کردن جوامع اسلامی در اروپاست. آنها امیدوارند که اروپا بعد از ۳۰ سال به قاره اخوانی ها تبدیل شود و خواهان حکومت بر مسلمانان اروپا هستند و این امر نسبت به جنگ سرد، گروه داعش و القاعده در ۱۰۰ سال اخیر خطر بزرگتری است.

ولیعهد عربستان ادامه داد: مبارزه با افراط گری نیازمند شناخت آنها، وضع قوانین برای مبارزه با آنها و ایجاد معیارهایی برای تشخیص آنهاست. سلفی های "سروری ها" که در عربستان تاسیس شده و فعال هستند جزء اخوانی ها هستند و فیلم های مستند نشان می دهد که آنها وهابی بوده و بالاتر از اخوانی ها هستند، زیرا آنها نیز در خاورمیانه تندرو بوده و بنا بر قوانین ما مجرم هستند، زمانی که مدارک و شواهد کافی علیه هر کدام از آنها داشته باشیم، آنها را محاکمه می کنیم.

ولیعهد عربستان در خصوص این سفر دوره ای خود و هدف از آن گفت، عربستان برنامه هایی در اختیار داشته و به دنبال اجرایی کردن آن است، برای اجرای آنها نیازمندان شرکایی در جهان است. آمریکا یکی از قدیمی ترین هم پیمانان ریاض در سراسر دنیا و ریاض قدیمی ترین هم پیمان او در خاورمیانه است. روابط اقتصادی میان این دو کشور بسیار عمیق است.

وی درباره روابطش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت، عربستان با ترامپ، تیمش، خانواده اش، همه اشخاصی که در دولت او کار می کنند، اعضای کنگره و با بسیاری از اشخاص در ایالت متحده رابطه خوبی دارد، همه نسبت به اهمیت دو کشور در مقابله با خطراتی که با آنها مواجه می شوند و اهمیت ادامه روابط در ایجاد آینده ای بهتر برای این دو کشور باور دارند.

بن سلمان درخصوص اختلاف نظرها میان عربستان و باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد: پیرامون برخی امور و برخی دیدگاه های اوباما توافق نداشتیم، اما درباره بسیاری از امور توافق نظر داشتیم، به همین دلیل در آغاز ۲۰۱۶ با یکدیگر به مبارزه با تروریسم پرداختیم و تنها اختلاف ما در خط مشی ما بود.

بن سلمان درباره برنامه هایش در داخل عربستان گفت: معتقدیم تاکنون تنها از ۱۰ درصد از قابلیت ها و پتانسیل های کشورمان بهره برداری کرده ایم و برای بهره برداری از ۹۰ درصد دیگر باید تلاش کنیم، به همین دلیل برنامه ها و نقطه نظرها پیرامون این ۹۰ درصد است. دو سال پیش ذخیره صندوق سرمایه گذاری عمومی ۱۵۰ میلیارد دلار بود و امروز ۳۰۰ میلیارد دلار است. در پایان ۲۰۱۸ حدود ۴۰۰ میلیارد لار خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ ذخیره آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۳۰ بیشتر از یک تریلیون دلار می شود. ما نیمی از این سرمایه را برای توانمند ساختن عربستان و ۵۰ درصد باقی را در خارج از کشور سرمایه گذاری خواهیم کرد تا جزئی از بخش های فعال در دنیا باشیم.

وی همچنین درخصوص سیستم آموزشی کشورش گفت، که قصد دارد این سیستم را ارتقا داده و در سال ۲۰۱۹ در مرتبه بین ۲۰ تا ۳۰ در جهان قرار بگیرد.

این مقام مسؤول درباره جنگ یمن افزود: جنگ در این کشور میان طرف های مردمی یمن است، دولت مستعفی یمن به دنبال رهایی از "تروریست ها"ست که کشورشان و زندگی طبیعی آنها را به سرقت برده اند. دولت (مستعفی) یمن هر چه از ریاض و یا ۱۲ کشور عضو ائتلاف عربی بخواهد ارائه خواهیم کرد.

بن سلمان با بیان اینکه مداخله زمینی در صورت درخواست دولت مستعفی یمن امکان دارد، اظهار داشت، آنها تاکنون درخواست استقرار نظامیان در یمن را نکرده اند.

ولیعهد عربستان در خصوص گزارش سازمان ملل مبنی بر اینکه تاکنون ۱۰ هزار عیرنظامی در درگیری یمن جان خود را از دست دادند، هچنین اظهارات اعضای کنگره آمریکا و گروه های مستقل امداد و نجات درباره حملات هوایی عربستان که به حد جنایت های جنگی رسیده، تاکید کرد، در هر عملیات نظامی اشتباه وجود دارد، اما اشتباهات این ائتلاف در یمن به عمد نبوده است.

ولیعهد عربستان ادعا کرد: با برخی از کشورهای دنیا برای بالا بردن سطح قواعد درگیری و اطمینان از عدم وجود هرگونه مرگ و میر غیرنظامی در عملیات نظامی همکاری می کنیم. عربستان بزرگترین کمک کننده به یمن در طول تاریخ است و ما همچنان برای اطمینان از فراهم شدن حمایت از نیازهای انسانی، منافع عمومی، بهداشت و آموزش در یمن به ارائه خدمات می پردازیم و همیشه به صورت مستقیم در هر برنامه ای که سازمان ملل یا هر گروهی در سراسر دنیا دارد به همکاری می پردازیم.

بن سلمان در ادامه مدعی شد، مساله مهم این است که بحران انسانی یمن سال ۲۰۱۵ آغاز نشد بلکه در سال ۲۰۱۴ و با اقدامات انصارالله شروع شد اما اگر ائتلاف عربی، شورای امنیت از دولت مستعفی یمن حمایت نمی کرد این کشور میان دو گروه "تروریستی" انصارالله که همان حزب الله جدید در شمال است و القاعده در جنوب تقسیم می شد و آنها به سوءاستفاده از این کشور می پرداختند و در این صورت اوضاع بدتر از عراق می شد. زیرا نیمی عراق در سال ۲۰۱۳ به دست داعش افتاد و نیم دیگر آن در اختیار دولت مشروع و ارتش آن قرار داشت اما با این همه رهایی از داعش پنج سال طول کشید و طی این سال ها میلیون ها تن آواره شده و بسیاری عملیات تروریستی در جهان رخ داد. از این رو اگر "تروریست ها" را بدون هیچ ائتلاف، دولت و ارتشی که ما را داخل یمن کمک کند، در این کشور جای می دادیم، چند سال عملیات نابودی آنها طول می کشید؟! و از طرفی ائتلاف عربی گسترده شده و ۱۳ درصد از تجارت جهانی از طریق باب المندب با مانع مواجه می شد، کما اینکه این "گروه های تروریستی" تلاش کردند مانع از تجارت در این تنگه شوند. اما به خاطر تلاش های ائتلاف با شکست مواجه شدند.

وی در ادامه ادعا کرد: ما همه تلاش خود را به کار می گیریم تا راه حل مثبتی پیدا کنیم. ما می دانیم که این درگیری بدون حل سیاسی پایان نمی یابد، اما حتی اگر آن روز هم برسد ما گزینه ای جز ادامه روند نظامی نخواهیم داشت.

بن سلمان درباره اینکه هدف حملات هوایی نشاندن طرف های درگیر بر سر میز مذاکرات بود و عربستان سه سال با این هدف یمن را بمباران کرده است، اما به نظر می رسد هدف گیری ریاض توسط موشک های بالستیک یمنی ها رو به افزایش است، ادعا کرد: انصارالله به منافع یمن اهمیتی نمی دهند، آنها تنها به ایدئولوژی خود، ایدئولوژی ایران و حزب الله لبنان اهمیت می دهند و یا اینکه آنها مایل به مرگ هستند، به همین دلیل مذاکره و برقراری ارتباط با آنها برای دستیابی به راه حلی دشوار است. سازمان ملل هم این امر را اعلام کرده و فرستاده ویژه این سازمان به یمن در این باره تصریح کرد، کسی که از میز مذاکرات فرار می کند، انصارالله است نه دولت یمن و دیگر احزاب این کشور. اما ما باید درب های گفت وگو را درصورت درخواست بازگشت آنها به میز مذاکره باز کنیم.

ولیعهد عربستان در ادامه تصریح کرد: اما امروز به صراحت می گویم، ما از طریق داده های سازمان اطلاعات به دنبال تجزیه انصارالله هستیم، به همین دلیل به آن دسته از اعضای انصارالله که خواهان آینده ای متفاوت هستند، کمک خواهیم کرد تا از رهبران صف اول انصارالله جدا شوند.

وی درخصوص میزان همخوانی منافع عربستان با منافع اسرائیل و اینکه آیا در برنامه توسعه عربستان اسرائیلی جایی دارد یا نه، گفت: به نظر می رسد دشمن مشترک و دیدگاه های مختلفی برای همکاری اقتصادی داریم. برقراری روابط عربستان با اسرائیل پیش از حل مساله صلح با فلسطینیان امکان پذیر نیست، زیرا هر کدام از فلسطین و اسرائیل حق زندگی و همزیستی دارند، تا زمان برقراری صلح میان آن دو منتظر خواهیم ماند و به حمایت از راه حل صلح می پردازیم، هنگامی که این اتفاق بیفتد، روابط خوب و طبیعی با اسرائیل برقرار خواهیم کرد و برای همه بهتر خواهد شد.

بن سلمان درباره گفت وگوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره پذیرفتن یا رد کردن برنامه صلح موسوم به «معامله قرن» گفت: پادشاه عربستان به عباس چنین گفت که هرکسی موقعیت خود را بهتر می داند و می شناسد، به همین دلیل هر آنچه را او مناسب ببیند ما حمایت می کنیم. هر آنچه از هم پیمان خود آمریکا شنیده بودیم را شرح می دهیم و از آن حمایت می کنیم تا امور پیش برود، اما اگر این راه حل ارائه شده از نظر شما مناسب نیست، راه حل نامناسبی است.

وی درباره میانجی گری خود درباره قدس اشغالی افزود، به دنبال تمرکز بر جوانب مثبت فرصت هایی است که پیش روست.

از سوی دیگر ولیعهد عربستان نسبت به باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت خود قانع بودنش را ابراز کرده و پیش بینی کرد که اسد قدرت را بدون جنگ ترک نخواهد کرد.

وی درخصوص ماهیت واقعی سناریوی «پایان دادن به جنگ در سوریه» گفت: بشار فعلا باقی است و سوریه همچنان عامل نفوذ بلندمدت روسیه بوده و هست، اما معتقدم منافع سوریه در انجام اقدامات ایرانی ها در سوریه نیست زیرا اگر این کشور ایدئولوژی خود را تغییر دهد اسد به عروسکی در دست ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تحکیم قدرت اسد به نفع خود وی و روسیه است. این مساله به مسکو اجازه خواهد داد نه از طریق ایران بلکه به صورت مستقیم در سوریه نفوذ داشته باشد. این منافع ممکن است از نفوذ ایران به طور چشمگیری بکاهد اما در هر صورت بشار فعلا باقی است و معتقدم جز با  جنگ، قدرت را کنار نخواهد گذاشت. او به دنبال کسی برای شروع این جنگ نیست، زیرا این امر خود منجر به درگیری میان روسیه و آمریکا خواهد شد و کسی به دنبال آن نیست.

ولیعهد  عربستان درباره توقف درگیری ها در سوریه گفت، در حال حاضر بخشی از اراضی این کشور در اختیار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است، اما دیگر اراضی آن تحت کنترل ملت سوریه با حمایت آمریکاست. عربستان به دنبال کمک به مردم است، اما به صورت مستقیم آن را ارسال نمی کند، بلکه از طریق سازمان ملل، آمریکا و دیگر هم پیمانانش آنها را می فرستد. امیدواریم اموری که در سوریه روی می دهد هر چه سریعتر پایان یابد.

بن سلمان درخصوص تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: معتقدیم که نیروهای آمریکا حداقل میان مدت باید در سوریه بمانند، زیرا آمریکا نیاز دارد اسناد و شواهدی برای انجام مذاکره و تحت فشار گذاشتن در اختیار داشته باشد، همچنین در گذرگاه میان حزب الله و ایران نیازمند نقاط بررسی و تفتیش است و آمریکا در صورت خروج از  سوریه این فرصت ها را از دست خواهد داد.

وی درباره اقدامات عربستان در یمن و نقش آمریکا تاکید کرد: کمک بیشتری از آمریکا در این باره دریافت نمی کنیم و حمایت بیشتری نمی خواهیم، ما خود از طریق ائتلاف اقدام می کنیم و معتقدیم این اقدام ما در یمن به نفع همه دنیا در سطح اقتصادی و امنیتی است. نقش آمریکا نیز این است که حوادث یمن را رصد می کند. ما با یکدیگر علیه القاعده می جنگیم و اقدامات خود را برای از بین بردن این تشکیلات در یمن افزایش می دهیم.

ولیعهد عربستان درباره طرح «آرامکو» نیز گفت، این طرح آماده بهره برداری بوده و به دنبال زمان مناسب برای اجرای آن هستیم. قیمت نفت در سال میلادی جاری و در سال های آتی افزایش خواهد یافت، به همین دلیل تلاش می کنیم زمان مناسب را انتخاب کنیم. ما در سال های گذشته به جمع آوری بهترین شرکا برای این طرح از سراسر جهان از جمله آمریکا، چین و ژاپن پرداختیم. این طرح به عربستان کمک خواهد کرد سالانه ۴۰ میلیارد دلار به دست آورد و تولید داخلی به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

کلید واژه ها: انصارالله به همین به همین دلیل


نظر شما :