آمریکا باید برای پین قوانین سختگیرانه وضع کند

ترامپ در رابطه با تجارت خارجی نادان است

۰۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۶۴۲ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
او در مورد حقایق بسیار نادان است. او به راحتی به واسطه آخرین فردی که با صحبت کرده است نظرش تغییر می کند.
 ترامپ در رابطه با تجارت خارجی نادان است

دیپلماسی ایرانی : یکی از سخت ترین چیزها برای کسانی که می خواهند دونالد ترامپ فقط یک دوره رئیس جمهور باشد این حقیقت است که برخی چیزها درست است حتی اگر دونالد ترامپ به آنها اعتقاد داشته باشد! و یکی از آنها مشکلات واقعی تجاری با چین است. واردات کالاهای چینی ، امروز، به تنهایی برابر دو سوم از میزان کسری تجاری ایالات متحده است.

در حالی که ترامپ در این مورد درست می گوید، او در مورد حقایق بسیار نادان است. او به راحتی به واسطه آخرین فردی که با او صحبت کرده است نظرش تغییر می کند. او به طرز عجیبی به محافظت از صنایع "مردانه" مانند زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم  وابسته است که متحدان  آمریکا را بیش از چین تحت تاثیر قرار می دهد . او سیاستگذاری بسیار آشفته ای دارد و به طور یک جانبه نفوذ زیادی به پکن داده است. ترامپ در مسئله تجارت با چین نمی تواند در راستای منافع ملی حرکت کند.

کسانی که به تجارت آزاد اعتقاد دارند - و اینکه چین و آمریکا می توانند همان زمان رشد کنند - متقاعد شده اند که چین منصفانه عمل نکرده است و به ترامپ برای حل این مساله اعتماد ندارند.

دیوید ، اقتصاددانی که بیشترین تحقیقات را در زمینه ی تجارت با چین انجام داده است می گوید: شوک تجاری اولین مشکلی است که چین برای تولیدکنندگان آمریکایی ایجاد کرده است.  تقریبا 40 درصد کاهش در تولیدات ایالات متحده بین سال های 2000 تا 2007 به دلیل افزایش واردات از چین، پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی بوده و منجر به از دست دادن حدود یک میلیون شغل شده است. او می گوید انحلال اجتماعی، ازدواج کمتر، استفاده بیشتر از مواد مخدر ، خروج افراد از بازار کار و نیاز آنها به کمک دولت نیز پیامدهای دیگر آن است. او اضافه کرد " رشد سریع چین، در حالی که به شدت برای رفاه جهانی مثبت است، باعث آسیب  به صنایع متاثر از تجارت و بازار کار مربوط با آن شده است."

مشکل دوم  دسترسی به بازارهای چین برای  فروش کالاهای آمریکایی است. چین برای اتومبیل های جدید وارداتی از آمریکا 25 درصد تعرفه ( تعرفه آمریکا 2.5%)  و همچنین قطعات خودرو اعمال کرده است. شرکت های فن آوری ایالت متحده، مانند اپل، که مایل به ارائه سرویس های ابری به شهروندان چینی هستند، باید داده ها را در چین و در سرورهایی که توسط یک شریک چینی اداره می شود، ذخیره کنند. ایالات متحده چنین قوانینی ندارد. هیچ شرکت خودروسازی ایالات متحده مجاز به داشتن حتی 50 درصد از کارخانه خود در چین نیست، اما پنج شرکت خودروسازی در آمریکا هستند که صد در صد چینی هستند.

چین شرکت های خود را با بودجه دولتی پشتیبانی می کند و زمانی که آنها به اندازه کافی رقابتی شدند، روانه بازار جهانی و یا احتمالا بازار امریکا می کند.

یک رئیس جمهور عاقل چه می کند؟  او پیمان تجاری پاسفیک را امضا خواهد کرد. این قرارداد 18000 تعرفه صادراتی کالاهای آمریکایی را در پویاترین اقتصادهای منطقه اقیانوس آرام حذف کرد و بین 12 کشور تحت سرپرستی ایالات متحده  بلوک تجاری ایجاد کرد و بر حفاظت از کالاهای آمریکایی تمرکز داشت.  قراردادی که ترامپ بدون خواندش آن را پاره کرد. یکی از بدترین سیاست های خارجی تا کنون.  چین در این پیمان نبود . این ائتلافی بود برای فشار آوردن به  پکن جهت دسترسی عادلانه بازار توسط قوانین آمریکا و ترامپ آن را از بین برد.

یک رییس جمهور عاقل بعد از پیوستن مجدد به پیمان تجاری پاسفیک ، مذاکرات مخفیانه تجاری با چینی ها را آغاز می کند و به پکن می گوید: "از آنجا که شما قوانین تجاری خود را خیلی دوست دارید، ما قصد داریم آنها را برای شرکت های شما که در آمریکا کار می کنند اعمال کنیم. 25 درصد تعرفه روی خودرو و شرکت های تکنولوژی چینی که در آمریکا کار می کند."

شروع جنگ تجاری با متحدان آمریکا  درباره ی  آلومینیوم و فولاد که هزینه های تولید کنندگان آمریکایی را افزایش می دهد، از صنایع آمریکایی محافظت نمی کند بلکه متحدان اصلی آمریکا در معامله با چین را هم از بین می برد.

آنچه امروز آمریکا نیاز دارد، ایجاد شرایط برای ارتقاء مهارتهای هر فرد آمریکایی و آموزش کارگران در هر شرکتی است.  ایجاد "بیمه دستمزد" و سیاست های بازپرداخت اجتماعی برای اشخاص و مکان هایی که به دلیل شوک تجاری از بازار رقابت حذف شده اند یک نیاز ضروری است.

منبع : نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سیاست اقتصادی ترامپ ترامپ و چین تعرفه فولاد آمریکا


نظر شما :