ترکیه: تشکیل ارتش کُردی توسط آمریکا خلاف روح ائتلاف است

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۹۷۵۰۳۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تشکیل ارتش کُردی به وسیله آمریکا خلاف روح ائتلاف است، مدعی شد تروریست های داعشی با شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه همکاری می کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت تلاش آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی در شمال سوریه، با روح ائتلاف بین المللی ضد داعش، در تناقض است.

چاووش اوغلو روز سه شنبه طی سخنرانی در نشست غیرعلنی ائتلاف آمریکایی در کویت، گفت: ائتلاف به اقدامات مشترک و وحدت هدف نیازمند است. زیرا اقدامات یک جانبه ای مانند ایجاد نیروی مرزی در سوریه در تناقض با روح ائتلاف است.

به نوشته روزنامه «حریّت» به نقل از منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، چاووش اوغلو با بیان اینکه عملیات های ترکیه در شمال سوریه مانند سپر فرات و شاخه زیتون، به نبرد علیه داعش کمک کرد، افزود: ترکیه به دنبال تقدیر نیست، بلکه خواستار درک نگرانی های امنیتی مشروع خود به جای انتقادات بی اساس، است.

وی با درخواست مجدد از جامعه جهانی برای حمایت از عملیات شاخه زیتون علیه شبه نظامیان کُرد در عفرین، تاکید کرد زیرا نه فقط یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) بلکه تروریست های داعشی نیز هدف این عملیات هستند.

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد بعد از عملیات سپر فرات و شکست داعش در شمال سوریه، این گروه تاکتیک خود را تغییر داده و به همکاری با ی.پ.گ روی آورد.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه نظامیان کُرد در این منطقه می کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گذشته گفته بود تسلط بر کوه های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می شود.

در عرصه میدانی اما ترکیه عملا تاکنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند ارتفاع و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

همچنین طبق اعلام ارتش ترکیه، در جریان این عملیات تا کنون 31 نظامی این کشور کشته و حدود 150 نفر نیز زخمی شدند.

کلید واژه ها: شمال سوریه عفرین کُرد در


نظر شما :