ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از بحران آب در امریکا تا دیدار مقتدا صدر با آیت الله سیستانی

۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۷۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بحران آب در امریکا، دیدار مقتدا صدر با آیت الله سیستانی، ادعای تهدید مخالفان سوری توسط روسیه، خروج جریان حکیم از ائتلاف با حیدر العبادی و صادرات نفت کرکوک به ایران از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از بحران آب در امریکا تا دیدار مقتدا صدر با آیت الله سیستانی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

پرداخت 7 تریلیون دلار بابت جنگ در خاورمیانه

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد که 7 تریلیون دلار برای جنگ ها و عملیات نظامی در خاورمیانه طی یک دهه گذشته پرداخت شده است.

به گزارش روزنامه الاهرام، این رقم بر اساس آخرین ارزیابی ها در ماه دسامبر گذشته اعلام شده است.

وی توضیح نداد که این رقم صرف چه مواردی شده یا آیا خرید تسلیحیات کشورهای منطقه نیز جزء آن بوده است یا خیر.

 

خروج جریان حکمت از ائتلاف با عبادی

جریان حکمت به ریاست سید عمار حکیم از ائتلاف خود با حیدر العبادی، نخست وزیر فعلی عراق که ائتلاف موسوم به «النصر» را تشکیل داده است، خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، پیش از این هادی عامری، رئیس سازمان بدر نیز از ائتلاف النصر بیرون آمده بود.

در حال حاضر ائتلاف النصر بزرگترین ائتلاف سیاسی در عراق محسوب می شود.

 

ادعای تهدید مخالفان سوری توسط روسیه

محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان مسلح سوریه که گفته می شود نشست سوچی روسیه را تحریم کرده، ادعا کرد که دولت روسیه تهدید آن دسته از مخالفانی که از حضور در نشست سوچی خودداری کرده اند، آغاز کرده است.

به گزارش اسکای نیوز عربی، وی مدعی شد که نشست سوچی به دلیل آن که بسیاری از خواسته های مخالفان لحاظ نشده از سوی بسیاری از مخالفان سوری تحریم شد.

مخالفان سوری به دعوت دولت روسیه در سوچی گرد هم آمدند تا مذاکراتی را با نمایندگان دولت سوریه با هدف رسیدن به توافقی فراگیر برای پایان دادن بحران 7 ساله جاری در سوریه انجام دهند.

 

بحران آب در ایالت های جنوب غربی امریکا

نشریه لوبلاگ گزارش داد که برخی ایالت های جنوبی و جنوب غربی ایالات متحده امریکا با بحران شدید آب مواجه هستند.

به گزارش لوبلاگ، ایالت هایی مثل فلینت و میشیگان با بحران شدید آب مواجه شده اند و احتمال می رود در تابستان آینده نتوانند آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان خود را تامین کنند.

این نشریه گزارش می دهد، احتمال دارد دامنه بحران آب به ایالت هایی نظیر کالیفرنیا نیز کشیده شود.

 

سیا: تهدید چین بیشتر از روسیه است

مایک پمپئو، رئیس سازمان امنیت ملی امریکا، سی آی ای، گفت که تهدید چین برای ایالات متحده و غرب بیشتر از روسیه است.

به گزارش راشا تودی، وی همچنین ادعا کرد که چین دستگاه جاسوسی گسترده ای در جهان غرب و ایالات متحده دارد و می تواند امنیت ملی امریکا را به شدت مورد مخاطره قرار دهد.

وی همچنین ادعا کرد که چین با حملات الکترونیکی خود امنیت اطلاعات در کشورهای اروپایی نظیر بریتانیا را مورد تهدید قرار داده است.

 

ترامپ: کمک هایمان فقط به دوستانمان خواهد بود

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از کنگره خواست قوانین کمک امریکا به کشورهای دیگر را به گونه ای تنظیم کند که این کمک ها «فقط به دوستان امریکا اختصاص یابد.»

به گزارش پایگاه خبری المرده، وی این اظهارات را در اشاره به کشورهایی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل به انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس رای منفی دادند، بیان کرد.

وی که در برابر نمایندگان کنگره سخن می گفت، همچنین گفت: «در ماه گذشته من تصمیم گرفتم که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم، برخی کشورها علیه این تصمیم در سازمان ملل رای دادند. امریکا به این کشورها 20 میلیارد دلار کمک کرده است. من از کنگره می خواهم که کاری کند این پول ها در خدمت منافع امریکا باشد و صرفا در اختیار کشورهای دوست امریکا و نه دشمنان آن قرار بگیرد.»

 

صادرات 60 هزار بشکه نفت از کرکوک به ایران

علاء الیاسری، مدیر کل شرکت بازاریابی نفت عراق اعلام کرد که عراق از ابتدای هفته آینده 60 هزار بشکه در روز از چاه های نفت کرکوک به پالایشگاه نفت ایران از طریق مرزهای مشترک دو کشور نفت صادر خواهد کرد.

به گزارش وان نیوز، وی همچنین گفت: «در آینده نزدیک صادارت نفت خام از کرکوک به بندر جیهان ترکیه نیز از طریق لوله های نفتی از طریق اقلیم کردستان آغاز خواهد شد.»

جبار لعیبی، وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرده بود که عراق و ایران توافق کردند به مدت یک سال تبادلات نفتی داشته باشند که به موجب این توافق 60 هزار بشکه نفت خام کرکوک به ایران صادر خواهد شد.

 

مقتدا صدر با آیت الله سیستانی دیدار کرد

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر با آیت الله سیستانی مرجع عالی نجف اشرف در منزل ایشان دیدار کرد.

به گزارش اسکای پرس این دیدار روز چهارشنبه انجام شد.

یک منبع نزدیک به مقتدا صدر این خبر را تایید کرد. در سایت های عراقی نیز فیلم رفتن مقتدا صدر به دیدار آیت الله سیستانی منتشر شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوچی کرکوک عراق امریکا


( ۱ )

نظر شما :