استقبال سرد مصری ها از معاون رئیس جمهوری امریکا

پنس تنها چهار ساعت در قاهره بود

۰۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۵۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می نویسد: عبدالفتاح السیسی به معاون رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، تاکید کرد که موضع مصر در قبال قضیه فلسطین و حقوق ملت فلسطین تغییر نکرده و قاهره هیچ راه حلی جز ایجاد دو کشور از طریق انجام مذاکره میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها نمی بیند.
پنس تنها چهار ساعت در قاهره بود

دیپلماسی ایرانی: کسی توجه زیادی به سفر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا به قاهره نکرد، دیدار او با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، سریع بود، سفری که تنها چهار ساعت طول کشید، این نشان می دهد که انجام این سفر که بعد از تعویق های مکرر انجام شد در چه شرایطی انجام شده و چقدر تحت تاثیر عوامل دیگر قرار داشته است.

این سفر بعد از تصمیم امریکا به انتقال سفارتش از تل آویو به بیت المقدس انجام شد، این هدیه ای است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با آغاز سال جدید میلادی به اسرائیل داد.

این سفر بارها به دلیل اعتراض جهان عرب و جهان اسلام به این تصمیم دونالد ترامپ بارها به تعویق افتاد اما دولت امریکا نه تنها از تصمیم خود منصرف نشد بلکه هیچ تلاشی هم نکرد که اوضاع را آرام کند حتی بر عکس آتش تنش ها را شعله ورتر هم کرده است.

عبدالفتاح السیسی به معاون رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، تاکید کرد که موضع مصر در قبال قضیه فلسطین و حقوق ملت فلسطین تغییر نکرده و قاهره هیچ راه حلی جز ایجاد دو کشور از طریق انجام مذاکره میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها نمی بیند. او همچنین تاکید کرد که به اعتقاد مصر قضیه بیت المقدس شرقی تمام شده است و پایتخت ابدی فلسطین خواهد ماند. طرف امریکایی این سخن را بارها و از زبان دیگر رهبران نیز شنیده است. کنفرانس قدس که چند روز پیش قاهره دعوت بر برگزاری آن کرد برای تاکید بر مخالفت مصر با تصمیم امریکا در این زمینه بود. در عین حال عذر خواستن دکتر احمد الطیب، رئیس الازهر از دیدار با معاون رئیس جمهوری امریکا در طول سفرش به قاهره نیز دلیل دیگری بر این واقعیت است که کل جهان اسلام که الازهر شریف نماینده آن محسوب می شود، تسلیم بیت المقدس به اشغالگر اسرائیلی را به طور کامل رد می کند، و این که سرانجام اشغالگری روشن است و تاریخ شاهدی بر آن است.

آن چه روشن است معاون رئیس جمهوری امریکا چیز جدیدی همراه خود نداشت، جز این که درباره کمک های امریکا به مصر به خصوص در زمینه کمک های نظامی سخن بگوید در حالی که مصر درگیر جنگی خونین با تروریسم در صحرای سینا است.

همه اینها سبب شد تا سفر معاون رئیس جمهوری امریکا به قاهره بسیار کوتاه باشد و چند ساعت بیشتر طول نکشد و شاید دلیل آن چیزی نبود جز این که چیز تازه ای در مواضع امریکا نبود، همان طور که مصر نیز گفت موضعش همان موضعش در شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل است، همان دو موضعی که موضع امریکا را محکوم می کرد و این که امریکا هیچ توجهی به جهان عرب نکرده و مواضع و خواسته های بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان بر سر تسلیم قدس به اسرائیل را نادیده گرفته است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: معاون رئیس جمهوری امریکا مایک پنس مصر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس


نظر شما :