وزیر دفاع امریکا خبر داد:

واشنگتن درصدد تقویت حضور غیرنظامی خود در سوریه

۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۴۰۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
قرار است افراد بازنشسته و دیپلمات ها روی آموزش نیروهای محلی برای پاکسازی مین های جاده ای دست ساز و تسلط بر اراضی ای که از داعش پس گرفته شده اند، کار کنند تا تضمین داده شود دیگر شبکه داعش بازنخواهد گشت.
واشنگتن درصدد تقویت حضور غیرنظامی خود در سوریه

دیپلماسی ایرانی: جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اعلام کرد که انتظار دارد تعداد نیروهای غیرنظامی امریکایی در سوریه افزایش یابد، از جمله شمار افراد بازنشسته و دیپلمات ها. به گفته او با نزدیک شدن به پایان مبارزه با تندروهای داعش و تمرکز بر بازسازی سوریه و برای تضمین عدم بازگشت این تندروها، انتظار می رود حضور امریکایی ها در سوریه پررنگ تر شود.

در حال حاضر در حدود دو هزار نیروی نظامی امریکایی در سوریه برای مبارزه با داعش به سر می برند.

انتظار می رود که اظهارات متیس باعث عصبانیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه شود که نیروهای امریکایی را نیروهای اشغالگر دانسته و گفته بود حضور آنها در خاک سوریه غیر قانونی است.

متیس گفت: «آن چه ما انجام می دهیم، تحولی در تاکتیکی است که ما به آن شیوه هجومی می گوییم ... برای این که ثبات به اراضی سوریه بازگردد. برای همین به زودی شاهد حضور بیشتر دیپلمات های امریکایی در سوریه خواهید بود.»

پیش از این وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که نیروهای کشورش در سوریه باقی خواهند ماند تا شبکه داعش نتواند خود را احیا کند و به بازسازی خود بپردازد.

این نخستین بار است که متیس از افزایش تعداد دیپلمات های امریکایی در مناطقی که از داعش پس گرفته شده است، صحبت می کند.

جیمز متیس گفت: «با افزایش دیپلمات ها روی احیای خدمات و جبران خسارت ها کار خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «در آن جا پول های بین المللی ای وجود دارد که باید به خوبی اداره شوند. این پول ها باید روی چیزی سرمایه گذاری شوند تا به جیب افراد اشتباه نرود.»

به گفته وی قرار است افراد بازنشسته و دیپلمات ها روی آموزش نیروهای محلی برای پاکسازی مین های جاده ای دست ساز و تسلط بر اراضی ای که از داعش پس گرفته شده اند، کار کنند تا تضمین داده شود دیگر شبکه داعش بازنخواهد گشت.

وی گفت: «این تلاشی برای حرکت به سمت وضعیت طبیعی است و این به حمایت بیشتر نیاز دارد.»

جیمز متیس درباره تعداد امریکایی هایی که قرار است در سوریه به کار گرفته شوند و همچنین زمان اعزام آنها به این کشور توضیحی بیان نکرد.

ایالات متحده روابط خود را با سوریه بعد از تشدید ناآرامی ها در این کشور به طول کامل قطع کرده است.

در دو سال گذشته نیروهای دولتی سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه و با حمایت گروه های مورد حمایت ایران توانستند اکثر خاک سوریه را پس بگیرند.

پیمان بین المللی مبارزه با تروریسم به فرماندهی ایالات متحده بارها اعلام کرده است با وجود این که از کناره گیری بشار اسد از قدرت طرفداری می کند اما برای مبارزه با نیروهای بشار اسد به هیچ وجه تلاش نخواهد کرد.

متیس در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نیروهای دولتی سوریه تحرکاتی انجام دهند تا طرح امریکا را ناکام بگذارند، جواب داد: «چنین کاری اشتباه خواهد بود.»

یک مقام عالی رتبه امریکایی در پیامی که به اعضای پیمان بین المللی مبارزه با داعش ارسال کرده یادآور شده است که انتظار می رود عملیات نظامی تا سه ماهه اول سال 2018 ادامه یابد.

برت مک گورک، نماینده ویژه امریکا در پیمان بین المللی مبارزه با داعش در این باره گفت: «ایالات متحده آماده است تا زمانی که یقین حاصل کند که داعش شکست خورده در سوریه بماند و به تلاش های خود برای گسترش ثبات و پیشرفت های ملموس در عملیات سیاسی ادامه دهد.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جیمز متیس سوریه


نظر شما :