نظرسنجی تازه ایپسوس در خصوص توافق هسته ای

سه چهارم مردم آمریکا حامی برجام هستند

۰۲ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۶۷۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
30 درصد از آمریکایی ها کاملا، و 45 درصد از آنها تا حدودی از "قرارداد هسته ای ایران برای محدود کردن توسعه سلاح های هسته ای آن" حمایت می کنند.
 سه چهارم مردم آمریکا حامی برجام هستند

درک دیویسون

دیپلماسی ایرانی: اگر دونالد ترامپ موفق شود از توافق هسته ای ایران (برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام) عقب نشینی کند، فقط با مخالفت تهران یا متحدان اروپایی خود روبه رو نخواهد شد؛ او باید پاسخگوی مخالفت آمریکا مردم نیز باشد. نظرسنجی جدید از "نگرش مردم آمریکا در سیاست های خاورمیانه" که از سوی موسسه خاورمیانه در این هفته منتشر شده است، این نکته را نشان می دهد.  این نظرسنجی که در ماه ژوئن توسط شرکت تحقیقاتی ایپسوس انجام شد، مشخص کرد که 30 درصد از آمریکایی ها کاملا، و 45 درصد از آنها تا حدودی از "قرارداد هسته ای ایران برای محدود کردن توسعه سلاح های هسته ای آن" حمایت می کنند. سطح پشتیبانی از قرارداد هسته ای در گروه های مختلف جنسیت، سن، محدوده، جغرافیا، و سطح درآمد و تحصیلات تقریبا برابر بود.

به طور کلی، آمریکایی ها نسبت به باز کردن کانال های دیپلماتیک بین آمریکا و ایران اشتیاق کمی دارند، اما اکثریت آنها (54 درصد)، در مقابل مخالفت 32 درصد، موافق برجام هستند. مردان، جوانان و افراد با تحصیلات دانشگاهی، در مقایسه با زنان، افراد مسن و کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بیشتر احتمال دارد از روابط باز با ایران حمایت کنند.

این نظرسنجی نشان داد که اکثر آمریکایی ها (55 درصد) مخالف موضع ترامپ "نسبت به مسلمان دنیا" هستند و فهمیدن دلیل آن دشوار نیست. در این نظرسنجی که موافقت یا مخالفت افراد نسبت به اینکه "احترام به جامعه مسلمان آمریکایی در ایالات متحده برای جلوگیری از حملات تروریستی آینده حیاتی است" پرسیده شد، 68 درصد موافق و 24 درصد مخالف بودند. اگرچه ترامپ می تواند شخصا مقصر باشد یا نباشد، شکی نیست که انتخاب او با افزایش خصومت نسبت به جامعه مسلمانان آمریکایی رابطه مستقیم داشته است. علاوه بر این، 58 درصد از آمریکایی ها با این گزاره موافق هستند که "کشورهای جهان اسلام در مبارزه با تروریسم جزء متحدان ایالات متحده هستند". ترامپ تاکنون برای تقویت روابط ایالات متحده با اکثریت کشورهای مسلمان، به جز در موارد نادر که مهمترین آنها عربستان سعودی و مصر هستند، تلاش خاصی انجام نداده است.

همچنین مخالفت ترامپ با سیاست های خاورمیانه می تواند دلیل این امر باشد که اکثر آمریکایی ها فکر می کنند که جنگ علیه داعش درحال پیشرفت مناسب نیست. حدود 73 درصد معتقدند که یا "جنگ با داعش اساسا به تساوی انجامیده است" (47 درصد) یا "ایالات متحده و متحدان در حال باخت و داعش در حال پیروزی است." (26 درصد). با توجه به اینکه دائما اخبار مبنی بر باخت های سنگین داعش در عراق و سوریه (در موصل، الحویجه، رقه، دیر الزور و نقاط دیگر) منتشر می شود، این امر قطعا نتیجه جالبی است.

روشن نیست که دلیل این سطح بدبینی چیست، اما واضح است که این امر، علاقه آمریکایی ها به ادامه مبارزه علیه داعش را تضعیف نکرده است: 82 درصد حامی "دخالت ایالات متحده در مبارزه علیه داعش" هستند. در عین حال، 75 درصد موافقند که "ایالات متحده مسئول تلاش برای پایان دادن به درگیری های خاورمیانه" است. با این وجود تنها یک چهارم آمریکایی ها معتقدند که "ایالات متحده باید از خاورمیانه خارج شود."

48 درصد از مردم آمریکا با سیاست ترامپ نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش پناهندگان از خاورمیانه موافق هستند، در حالی که 43 درصد معتقدند باید تعداد بیشتری پناهنده از خاورمیانه پذیرش شوند. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، سهم جمعیت پناهندگان جهان که از سوی ایالات متحده پذیرفته می شوند، به کمترین میزان خود (0.2 درصد) از سال 1980 رسیده که بسیار پایینتر از میانگین تاریخی آن 0.6 درصد است. دولت ترامپ از کنگره خواسته است که سقف پذیرش پناهندگان در ایالات متحده را در سال های آینده به عنوان بخشی از سیاست کلی مهاجرت خود، کاهش دهد، این در حالی است که پناهندگان به طور فزاینده ای از خاورمیانه یا آفریقا به ایالات متحده می آیند.

یکی دیگر از نکته های به دست آمده از نظرسنجی شرکت می (MEI) این بود که اگرچه اکثریت قاطع آمریکایی ها (73 درصد) از "حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل" پشتیبانی می کنند، اکثریتی کمتر (54 درصد موافق و 32 درصد مخالف) معتقدند که "ایالات متحده باید اسرائیل را به سوی صلح برای فلسطینیان هدایت کند." شواهدی وجود ندارد که اسرائیل برای دادن امتیاز به فلسطینی ها آمادگی داشته باشد و دولت ترامپ چیزی جز برخی از لفاظی های گاه به گاه  موضعی نشان نمی دهد که بتواند حکایت از آن داشته باشد که رئیس جمهور علاقه ای به فشار آوردن به اسرائیل برای انجام چنین کاری داشته باشد.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: نظرسنجی برجام نظر مردم آمریکا برجام سیاست ضد مسلمانان ترامپ


نظر شما :