معنای "عدم تأیید" برجام در مصاحبه با باربارا اسلاوین

جمهوری خواهان کنگره به برجام علاقه مند شده اند

۲۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۳۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
خیلی جالب است؛ کنگره که زمان بسته شدن قرارداد در دوره اوباما خیلی مشتاق نبود، حالا به یک باره به آن علاقه مند شده است. می توان این مسئله را تا حدودی با بیمه سلامت رایگان اجباری زمان اوباما مقایسه کرد.
جمهوری خواهان کنگره به برجام علاقه مند شده اند

دیپلماسی ایرانی : مصاحبه لولو گارسیا ناوارو، مجری رادیوی ملی عمومی، با باربارا اسلاوین، عضو ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک در خصوص پیامدهای احتمالی "عدم تأیید" قرارداد هسته ای ایران از سوی ترامپ را می خوانید.

یکشنبه آینده، آخرین مهلت دولت ترامپ برای اعلام تصمیم خود مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای، به کنگره است. احتمال می رود ترامپ، این هفته قرارداد را تأیید نکرده و اعلام کند که این قرارداد در راستای منافع ملی آمریکا نیست. رادیوی ملی عمومی، باربارا اسلاوین، مدیر پروژه «آینده ایران» در شورای آتلانتیک را دعوت کرده و ما با وی مصاحبه ای در این خصوص انجام می دهیم. خانم اسلاوین ممنون از اینکه وقت خود را به ما دادید.

باربارا اسلاوین: خواهش می کنم. باعث خوشحالی من است.

گارسیا ناوارو: می توانید به طور دقیق، "عدم تأیید" را توضیح دهید؟

اسلاوین: من فکر می کنم، اولین نکته مهم که باید به آن توجه کرد این مسئله است که این اصطلاح، مربوط به امور داخلی آمریکا است. قانونی است که در زمان اوباما، از سوی کنگره جمهوریخواه معترض به دولت دموکرات وضع شده است. دولت اوباما توافقنامه هسته ای ایران را امضا کرد. حالا در وضعیت عجیبی هستیم، و رئیس جمهور جمهوریخواه ما می گوید که قصد دارد قرارداد را تایید نکند. به عقیده من، زمانی که کنگره این قانون را وضع کرد، نظر آن، این نبود. این کار در واقع قرارداد هسته ای را لغو نمی کند، اما به آن آسیب وارد می کند.

گارسیا ناوارو: آیا این به این معنی است که معامله ایران پایان خواهد یافت؟ آیا تاثیری بر آن دارد؟

اسلاوین: خیر، این امر بدان معنا نیست. بر اساس این قرارداد، رئیس جمهور باید هر 120 روز، تعلیق تحریم های هسته ای را تجدید کند. ترامپ اقدامات لازم در خصوص تعلیق تحریم ها را در ماه سپتامبرانجام داد، بنابراین تا اوایل سال جدید میلادی، مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت. طبق قانون بازنگری توافق هسته ای ایران، تصویب شده از سوی کنگره، اگر رئیس جمهور قرارداد را تأیید نکند، کنگره می تواند طی 60 روز آتی، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کند. مشکل اینجاست که اقدام رئیس جمهور، فضای توافقنامه را تیره و تار می کند. باعث به وجود آمدن شبهه می شود و احتمالا بر تجارت اروپایی هایی که به سمت ایران باز گشته اند، تاثیر منفی خواهد گذاشت. و البته فضای حاکم بر توافقنامه را که بعد از بر سر کار آمدن ترامپ دچار دو دستگی شده بود، نامشخص تر می کند.

گارسیا ناوارو: شما گفتید که در صورت عدم تأیید قرارداد، کنگره مجاز به اعمال تحریم های جدید خواهد بود. تا چه حد این احتمال وجود دارد؟

اسلاوین: سوال بسیار خوبی پرسیدید. فکر می کنم خیلی جالب است؛ کنگره که زمان بسته شدن قرارداد در دوره اوباما خیلی مشتاق نبود، حالا به یک باره به آن علاقه مند شده است. می توان این مسئله را تا حدودی با بیمه سلامت رایگان اجباری زمان اوباما مقایسه کرد. در زمان اوباما، جمهوریخواهان و دیگران به سادگی با آن مخالفت می کردند و اوباما تمام قوانین مخالف آن را وتو می کرد. حالا که قدرت به دست جمهوریخواهان رسیده است، می بینیم که برخی از جمهوریخواهان ارشد، مانند باب کورکر پیشنهاد می کنند که شاید بهتر باشد برجام حفظ شود. مثال دیگر، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی است. بنابراین مشخص نیست که کنگره چه تصمیمی بگیرد. حتی امکان دارد قانون جدیدی وضع کند که بر مبنای آن، لازم نباشد ترامپ یا رئیس جمهور وقت آمریکا هر 90 روز برجام را تأیید کند. البته رئیس جمهور از این گونه مصوبه ها خوشحال نخواهد شد.

گارسیا ناوارو: می توانید به طور خلاصه بیان کنید که چرا رئیس جمهور این کار را انجام می دهد؟ منظورم این است که تا جایی که می دانیم، ایران به برجام پایبند است.

اسلاوین: سوال خوبی است. رئیس جمهور می گوید که ایران کارهای زیادی انجام می دهد که ما دوست نداریم. خوب، باید خاطرنشان کرد که ایران مدتهاست کارهای زیادی انجام می دهد که ما دوست نداریم. عدم تأیید توافقنامه، کمکی به این وضعیت نمی کند. در واقع به احتمال زیاد این اقدام، مخالفان برجام در داخل دولت ایران را که به ایالات متحده اعتماد ندارند، تقویت خواهد کرد.

گارسیا ناوارو: از شما برای شرکت در این مصاحبه کمال تشکر را داریم.

اسلاوین: خواهش می کنم.

منبع : ان پی آر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: لغو برجام تبعات لغو برجام دونالد ترامپ


نظر شما :