آیا میلیاردرهای حامی ترامپ، سیاست علیه ایران را هدایت می کنند؟

فهرست میلیاردرهای امریکایی مخالف برجام

۱۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۲۱۷۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
همانطور که ترامپ اذعان می کند، مارکوس، آدلسون و سینگر اولین حامیان مالی سیاسی نیستند که به دنبال بازگشت سرمایه گذاری های خود هستند.
فهرست میلیاردرهای امریکایی مخالف برجام

الی کلیفتون

دیپلماسی ایرانی: آخرین سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل و محکوم کردن قرارداد هسته ای ایران (که به نام برجام شناخته می شود)، جای تعجب نداشت. در واقع او از نخستین روزهای کاندیداتوری خود در برنامه های انتخاباتی خود این قرارداد را مورد حمله قرار داد. اما در روز 15 اکتبر، در موعد مقرر هر 90 روز برای تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا، این احتمال وجود دارد که ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند.

این اقدام ترامپ علیرغم ارزیابی های ارتش ایالات متحده و تاییدیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام خواهد بود.  وی برای تحقق بخشیدن به یکی از وعده های مبارزاتی انتخابات خود و از بین بردن یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی باراک اوباما در این مسیر گام بر می دارد.

اما بررسی اظهارات و فعالیت برخی از تامین کنندگان مالی اصلی ترامپ نشان می دهد که چرا وی قصد برهم زدن برجام را دارد. تعداد کمی از از بزرگترین تامین کنندگان مالی مبارزات انتخاباتی و حقوقی وی، بیانیه های افراطی در این زمینه منتشر کرده و حداقل در یکی از موارد، حمایت خود را از حمله هسته ای به جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.

برنارد مارکوس

به عنوان مثال، برنارد مارکوس، میلیاردر و بنیانگذار هوم دیپو، یکی از چندین تامین کننده مالی ترامپ است که بخشی از هزینه های حقوقی تحمیل شده از سوی دونالد ترامپ و وکلای وی در پرونده دخالت انتخابات روسیه را به مبلغ 101،700 دلار تامین کرد.

مارکوس همچنین منتقد توافقنامه ایران است. وی در یک مصاحبه تجاری گفت: "زمانی که با شیطان معامله می کنید، مشکلات بزرگی به وجود می آید. به نظر من ایران، همان شیطان است." وی برجام را نیز "بسیار مرگبار" و مستلزم لغو شدن خواند.

مارکوس از گروه هایی که با دیپلماسی هسته ای با ایران مخالفت می کنند، حمایت مالی می کند.

شلدون آدلسون

شلدون آدلسون، میلیاردر کازینودار، همراه با همسرش میریام، بزرگترین حامی مالی مبارزات انتخاباتی ترامپ بودند و 35 میلیون دلار برای این کار هزینه کردند.

در اوایل دوره انتخابات، ترامپ مشخص کرد که حمایت مالی ادلسون، بدون پاداش نخواهد بود. او سناتور مارکو روبیو را به خاطر ابراز تمایل به خانواده آدلسون تمسخر کرد. در ماه اکتبر سال 2015 ترامپ در توئیتر خود نوشت: "شلدون آدلسون قصد دارد مقدار زیادی دلار به مارکو روبیو بدهد، زیرا احساس می کند می تواند او را به عروسک دست نشانده خود تبدیل کند. موافقم!"

نوت گینگریچ در سال 2012 گفت ارزش اصلی آدلسون حمایت بی قید و شرط از اسرائیل است، بخصوص حزب راست و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.

آدلسون، مانند مارکوس، سخاوتمندانه گروه های مخالف برجام را حمایت مالی کرده است، به طوری که تا پایان سال مالیاتی سال 2011، 1.5 میلیون دلار در این راستا خرج کرده بود.

این میلیاردر یهودی و اهل لاس وگاس، رویکرد مورد علاقه خود در قبال جمهوری اسلامی را هرگز مخفی نکرده است. وی در سخنرانی خود در دانشگاه یشیوا در سال 2013 به دانشجویان و حضار اعلام کرد که مذاکره کنندگان ایالات متحده باید به عنوان یک استرانژی در مذاکره از گزینه سلاح هسته ای استفاده کنند.

پل سینگر

پل سینگر، میلیاردر، با وجود اینکه کم تر از مارکوس یا آدلسون شناخته شده، اما به همان اندازه تاثیر گذار است. وی در ابتدای نامزدی ترامپ با او رقیب بود. وی حساب های بانکی خود را به روی کمیته افتتاحیه ترامپ گشود و 1 میلیون دلار در این زمینه خرج کرد. او همزمان، تعدادی از گروه های ضد قرارداد هسته ای ایران را نیز حمایت مالی می کرد.

پولیتیکو گزارش داد که سینگر در در ماه ژوئن در نشست تامین کنندگان مالی اصلی در کاخ سفید دعوت شده بود.

در سال 2015 بنیاد سینگر به گروه های مخالف قرارداد هسته ای ایران 2 میلیون دلار کمک مالی کرد.

تغییر رویه ترامپ

ترامپ طی جلسه ای در دسامبر سال 2015 به ائتلاف یهودیان جمهوریخواه که آدلسون، سینگر و مارکوس از جمله اعضای آن هستند خاطر نشان کرد:

"شما از من حمایت نمی کنید زیرا من به پول شما چشم داشتی ندارم. شما می خواهید سیاستمداران خود را کنترل کنید؛ ایرادی ندارد... من حمایت شما را می خواهم، اما پول شما را نمی خواهم."

اما وی زمانی که حمایت آنها را به دست آورد و هنگامی که از نامزدی خود مطمئن شد، از حرف خود عقب نشینی کرد.

همان طور که ترامپ  اذعان می کند، مارکوس، آدلسون و سینگر اولین حامیان مالی سیاسی نیستند که به دنبال بازگشت سرمایه گذاری های خود هستند.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: آدلسون سینگر مارکوس میلیاردهای مخالف برجام


نظر شما :