انتقاد شورای سردبیری بلومبرگ از تحریم های تازه

به ایرانی ها اجازه دهید اپلیکیشن های خود را بفروشند

۰۲ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۸۸۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اینکه آیا حکومت ایران قصد ساختن بمب هسته ای دارد یا خیر، ربطی به این که چه تعداد از مردم شهروندان ایران با استفاده از نرم افزار در گوشی تلفن خود، تاکسی پیدا می کنند، ندارد.
به  ایرانی ها اجازه دهید اپلیکیشن های خود را بفروشند

دیپلماسی ایرانی : اینکه آیا حکومت ایران قصد ساختن بمب هسته ای دارد یا خیر، ربطی به این که چه تعداد از مردم ایران با استفاده از نرم افزار در گوشی تلفن خود، تاکسی پیدا می کنند، ندارد. با این حال، تحریم های ایالات متحده مانع از این شده است که شرکت های فن آوری آمریکایی، اپلیکیشن های ایرانی را داخل مارکت آنلاین خود قرار دهند. این امر وجهه خوبی برای سیاست آمریکا و منفعتی برای تجارت آمریکا ندارد.

شرکت اپل، برنامه های ایرانی را بدون هشدار قبلی از اپ استور خود حذف کرده است. گوگل نیز هفته گذشته به اپل پیوست و اپلیکیشن های ایرانی را برای موبایل های اندرویدی حذف کرد. قانون ایالات متحده شرکت های آمریکایی را از انجام تجارت در ایران منع می کند، هرچند دولت برای منافع ملی خود، استثناهایی نیز قائل می شود. به همین رو و برای حمایت از مردم طبقه متوسط ایران، دولت ایالات متحده باید اعلام کند این گونه اپلیکیشن ها مجاز هستند.

تقریبا 40 میلیون ایرانی دارای گوشی های هوشمند هستند. حدود 15 درصد از اپل استفاده می کنند، اما اپل حضور فیزیکی در ایران ندارد. تا همین اواخر، کاربران می توانستند برنامه های آیفون ساخته شده توسط شرکت های ایرانی را که در اپ استورهای خارج از ایران موجود بود، دانلود کنند. اپلیکیشن های ایرانی ساخته شده برای گوشی های اندرویدی نیز در گوگل پلی استور موجود بود.

اما این روند در اواخر ماه گذشته تغییر کرد و اپل به ده ها استارت آپ ایرانی اعلام کرد، اپلیکیشن های آنها از این به بعد در اپ استور ارائه نخواهند شد. شرکت هایی که تحت تاثیر این ممنوعیت قرار گرفتند، محصولاتی مانند سرویس تحویل غذا یا برنامه های تاکسی یاب ارائه می کردند. ایرانیانی که قبلا برنامه های خود را دانلود کرده اند، همچنان قادر به استفاده از آنها خواهند بود، اما این شرکت ها مجاز به به روز رسانی خدمات خود و جذب کاربران جدید نیستند.

اپل در پیامی که برای این شرکت ها فرستاد نوشته بود: "بر اساس قوانین تحریم ایالات متحده، اپ استور مجاز به قراردادن، پخش، یا انجام تجارت با اپلیکیشن ها و توسعه دهندگانی که با برخی از کشور های ممنوعه ایالات متحده آمریکا در ارتباط باشند نیست."

این امر از لحاظ فنی درست است در عین حال، این مقررات، به شرکتهای فناوری ایالات متحده مجوزعمومی برای ارائه "خدمات مرتبط با تبادل ارتباط شخصی با اینترنت" به ایرانیان داده است. این شرط که هدف آن، تشویق مردم به استفاده از رسانه های اجتماعی مانند توئیتر و فیس بوک (که در حال حاظر از سوی دولت ایران مسدود شده) است، به معنی آن است که اپل و گوگل اجازه دارند دسترسی ایرانیان را به اپلیکیشن های موبایل آمریکایی فراهم سازند. اما به دلیل عدم اطمینان از اینکه اپلیکیشن های خود را کجا قرار دهند و اینکه آیا در آن استور قرار خواهند گرفت یا نه، اغلب برای خدمات به مشتریانشان، از اپ استورهای طرف سوم و ساخت وطن استفاده می کنند.

لازم است هم به خاطر شرکت های آمریکایی و هم کارآفرینان ایرانی، شفافیت صورت گیرد. عاقلانه ترین گام این است که دولت، به شرکت های آمریکایی مجوز قراردادن اپلیکیشن های ایرانی برای موبایل بدهد.

قرار بود اهداف سیاست تحریم های ایالات متحده، فشار آوردن به دولت ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای خود، پایان دادن به حمایت از تروریسم و ​​احترام به حقوق بشر باشد. در عوض، محمدودیت های اعمال شده بر روی برنامه های ایرانی بیشتر مردم را تحت تاثیر قرار داده و نشانگر تبعیض علیه مردم ایران و مصرف کنندگان ایرانی است.

دولت فعلی آمریکا به دلایلی به رژیم ایران اعتماد ندارد. با این وجود حمایت از آرمان های مردم ایران به نفع آمریکا خواهد بود و تکنولوژی به این امر کمک می کند. اجازه دادن به کارآفرینان ایرانی برای فروش برنامه های خود به مردم ایران نشان خواهد داد که آمریکا با مردم ایران مشکلی ندارد.

منبع : بلومبرگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی /33

کلید واژه ها: اپلیکیشن اپل اپلیکیشن های ایرانی تحریم


نظر شما :