پیگیری هفته-۴

فلاحت‌پیشه: حجاج ایرانی وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند

۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۷۰۶۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این هفته از کارشناسان پرسیدیم با توجه به روابط با عربستان، شرکت ایرانیان در مناسک حج باید چگونه مدیریت شود؟ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخ می‌دهد:
فلاحت‌پیشه: حجاج ایرانی وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
دیپلماسی ایرانی:
آنچه در وهله اول در اجرای مناسک حج اهمیت دارد، حفظ جان، شان و ناموس حجاج ایرانی است. معتقدم تا زمانی که مقامات عربستان در ضمانت های اجرایی تغییری در حفظ جان و ناموس ایرانی ها ندهند، سفر حج نباید انجام شود. این موضوع کاملا آشکار است که عربستان سعودی از موضوع حج سوءاستفاده می کند. درآمد این کشور از مراسم سالیانه حج بیش از ۷ برابر عملکرد عمرانی جمهوری اسلامی ایران است و جالب اینجاست که این کشور هیچ مسئولیتی در این باره نمی پذیرد. از اتفاقات سال ۱۳۶۶ تا به امروز سعودی ها نخواسته اند تضمینی بدهند تا مسئولیت جان و ناموس حجاج ایرانی و دیگر کشورها را بر عهده گیرند.
قطر که امروزه با سعودی ها رابطه چندان خوبی ندارد و دیگر کشور های اسلامی باید انتقاد خود را از این عملکرد عربستان مطرح می کردند. سعودی ها حتی نسبت به مردم مسلمان خود هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند؛ به این دلیل نظام بین الملل باید رویه جدی تری در مقابل سعودی ها پیش گیرد.
با رایزنی و مذاکراتی که دیپلمات های ما انجام دادند امیدوارم که امسال مسئله خاصی حجاج ما را تهدید نکند. به حجاج ایرانی پیشنهاد می کنم در این مراسم مذهبی وارد مسائل حاشیه ای نشوند، شعار ندهند و با توجه به موافقت نامه هایی که بین مسئولان سعودی و ایرانی امضاء شده طبق شیوه های برگزاری حج عمل کنند. البته اعتقاد دارم که شهروندان ما دقیقا عین شیوه هایی که در موافقت نامه ها آمده است عمل می کنند.
بهاره سلطان پور/ دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حجاج حج فلاحت پیشه


نظر شما :