همکاری پنهان روسیه و سوریه با شبه‌نظامیان کرد

۰۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۹۷۰۴۰۶ سرخط اخبار

رابرت فیسک، تحلیلگر مشهور انگلیسی در مطلبی عنوان کرد که روس ها به همراه ارتش سوریه و کردهای یگان های مدافع خلق اقدام به ایجاد یک مرکز "هماهنگی" در بیابان های شرق سوریه کرده اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، رابرت فیسک در این تحلیلش نوشت: بعد از پیشروی های گسترده ارتش سوریه در حاشیه شهر رقه، پایتخت خلافت داعش، روس ها، ارتش سوریه و شبه نظامیان یگان های مدافع خلق کرد که به طور نظری هم پیمان آمریکا محسوب می شوند اقدام به تشکیل یک مرکز محرمانه هماهنگی در بیابان های شرق سوریه کرده اند تا جلوی "اشتباه" میان نیروهای تحت حمایت روسیه و نیروهای تحت حمایت آمریکا را که در حاشیه رودخانه فرات رویارو شده اند، بگیرند. مدرک این موضوع را می توان در یک روستای بیابانی پیدا کرد؛ جایی که در آن یک سرهنگ نیروی هوایی روسیه با یونیفرم نظامی، یک افسر جوان شبه نظامیان یگان های مدافع خلق کرد و یک گروه از افسران سوری و شبه نظامیان قبایل محلی سوریه حضور دارند.

فیسک تصریح کرد: حضور آنها نشان می دهد که به رغم ادعاهای آمریکا و غربی ها مبنی بر مداخله نیروهای سوری در کمپین هم پیمانان آنها علیه داعش اما دو طرف تلاش زیادی در واقعیت به خرج می دهند تا جلوی رویارویی میان خود را بگیرند. سرهنگ روسی به نام یوگنی که صورتی نیمه تراشیده با سبیل مشکی داشت از صحبت با من خودداری کرد چراکه من نخستین خبرنگار غربی بودم که به این روستا در نزدیکی منطقه رصافه راه پیدا کردم. افسر شبه نظامیان کرد نیز از من خواست نامش را فاش نکنم اما گفت همه ما در یک کمپین علیه داعش می جنگیم به همین خاطر است که این مرکز را به منظور پیشگیری از اشتباهات ایجاد کردیم. سرهنگ روس نیز تنها سرش را به علامت تایید تکان داد اما به سکوتش ادامه داد.

این تحلیلگر انگلیسی نوشت: نماینده ۲۴ ساله شبه نظامیان یگان مدافع خلق کرد و از جنگجویان شرکت کننده در آزادی شهر کوبانی در مرز ترکیه اظهار کرد، حدود دو هفته پیش بعد از آنکه یک حمله ارتش سوریه نیروهای داعش در غرب رقه را غافلگیر کرد یک حمله هوایی روس ها به اشتباه مواضع کردها را هدف گرفت. او گفت: به همین دلیل ما ۱۰ روز پیش این مرکز را اینجا ایجاد کردیم. ما هر روز با هم  ارتباط داریم و یک مرکز هماهنگی دیگر نیز در شهر عفرین داریم تا کمپینمان را هماهنگ کنیم. ما باید یک نیروی واحد که باهم می جنگند داشته باشیم. حضور این افراد در این مقر بیابانی دوردست نشان می دهد که مسکو تا چه میزان با جدیت راهبرد جنگ سوریه را در نظر گرفته و نظارت بر نیروهای به اصطلاح نیروهای دموکراتیک سوریه را که هم اکنون با حمایت هوایی آمریکا به داخل شهر رقه راه پیدا کرده اند لازم می دارد.  نیروهای دموکراتیک سوریه با سوءظن شدید از سوی ترکیه ای ها روبرو هستند و آنها از فهمیدن همکاری میان سوری ها و کردها خشمگین خواهند شد هرچند که هم آنکارا و هم دمشق هر دو مخالف تشکیل یک کشور کرد در آینده هستند. این ارتباط جدید میان روس ها، سوری ها و شبه نظامیان کرد هر چقدر هم که شکننده باشد اما نشان می دهد که همه طرف ها مصمم هستند جلوی هرگونه رویارویی نظامی میان مسکو و واشنگتن را بگیرند.

کلید واژه ها: ارتش سوریه


نظر شما :