ترکیه در قطر نیروی رزمی مستقر می‌کند

۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۶۹۴۲۶ سرخط اخبار

پارلمان ترکیه با اصرار حزب حاکم عدالت و توسعه، دو توافقنامه نظامی با قطر را تایید کرد که اجازه اعزام نیرو به قطر را به آنکارا می دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، بر اساس این توافقنامه ها که با درخواست فوری دولت ترکیه و تایید 240 نماینده تصویب شد، ارتش ترکیه می تواند به قطر نیروی رزمی اعزام کند.

بر این اساس همچنین قرار شده دولت ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی ایجاد کند و علاوه بر استقرار نیروی رزمی در این پایگاه، به آموزش ارتش قطر نیز بپردازد.

تصویب با فوریت این توافقنامه ها که در واقع کار تنظیم و تهیه آنها به سال 2014 و 2015 بر می گردد در پی تنش های اخیر میان قطر و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات بر می گردد که زمزمه های احتمال حمله نظامی به قطر برای تغییر خاندان حاکم این کشور نیز از آن به گوش می رسد.

بر اساس توافق نظامی مشترک میان قطر و ترکیه تعداد نیروهای اعزامی به قطر را ارتش ترکیه مشخص خواهد کرد و مدت زمان ماندن آنها در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس نیز بر عهده ترکیه خواهد بود.

قطر و ترکیه که هر دو از حامیان سرسخت جریان اخوان المسلمین هستند مواضع مشترکی درباره برخی مسائل منطقه ای از جمله درگیری های لیبی، تنش ها در مصر و تحولات سوریه دارند.

کلید واژه ها: قطر به قطر


( ۱ )

نظر شما :