در نشستی با حضور وزیر خارجه آلمان در برلین مطرح شد

شکایت هابرماس و مکرون از تضعیف اتحادیه اروپا

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۷۴۳ اخبار اصلی اروپا
هابرماس در ابتدای صحبت‌های خود از خشم مردمی در آلمان و فرانسه صحبت کرد و این که این چالش به سیاست اروپا ضربه وارد کرده است.
شکایت هابرماس و مکرون از تضعیف اتحادیه اروپا

دیپلماسی ایرانی: مدرسه عالی هرتی در برلین در تاریخ 16 مارس 2017 دیداری میان فیلسوف آلمانی، یورگن هابرماس و وزیر امور خارجه آلمان، زیگمار گابریل و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانول مکرون با محوریت این سوال اساسی که: چه آینده ای در انتظار اروپاست؟ برگزار کرد. هابرماس در ابتدای صحبت های خود از خشم مردمی در آلمان و فرانسه صحبت کرد و این که این چالش به سیاست اروپا ضربه وارد کرده است و از نبود جایگزین و ضعف ابتکار عمل های سیاسی، به ویژه درباره مشکلاتی که در سطح اروپا نمی توان آنها را حل کرد، صحبت کرد. گابریل و مکرون نیز در این نشست به سهم خود گفتند که تلاش کرده اند وزارت اقتصاد در کشورهایشان را توسعه دهند و همکاری بیشتری میان کشورهای اروپایی در سیاست های اجتماعی، اقتصادی و مالی به عمل آورند و روی ایجاد وزارت دارایی در سطح اروپا به ویژه در سطح پارلمان اروپایی تلاش کرده اند.  

در همین رابطه، هابرماس صحبت از ناتوانی در موضوع اتحاد صحبت کرد و درباره این مفهوم گفت که از انقلاب فرانسه این واژه در سطح سیاسی و نه به شکل دینیِ آن استفاده می شده و تاکید کرد که "عدالتِ توزیعی" نباید محدود به مرزهای ملی شود بلکه باید در سطح اروپا مورد بحث قرار بگیرد. وی به این واقعیت اشاره کرد که در اتحادیه اروپا این مفهوم تا همین امروز طرحی نخبه گرا محسوب می شود، برای این که نخبگان سیاسی دائما از این که افکار عمومی در مناقشات بر سر سناریوهای آینده اروپا وارد شوند، خودداری کرده اند. هابرماس همچنین درباره محدودیت های جئوسیاسی که در برابر اروپا قرار دارد نیز صحبت کرد و از جمله آنها جنگ داخلی سوریه، بحران اوکراین، عقب نشینی ایالات متحده از مسئولیت هایی که در سطح بین المللی به دوش داشت و همچنین حکومت های تمامیت خواهی نظیر روسیه و ترکیه و مصر، گسترش ملی گرایی و مسلمان و سامی ستیزی را برشمرد و گفت که لازم است کشورهای اتحادیه اروپا به سمت همکاری های بیشتر با یکدیگر متمایل شوند، به ویژه فرانسه و آلمان که در همین جا امانوئل مکرون در مواضع خود درباره طرح عمومیت اروپایی به آن اشاره کرد.

از سوی دیگر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه صحبت از نبود دستورالعمل پیشنهادی از سوی اروپا از زمان برگزاری رفراندوم قانون اساسی اروپا در هلند و فرانسه صحبت کرد و گفت این مساله تا اندازه بسیاری باعث تضعیف اروپا شده و سبب شده است تا قصه خروح از اتحادیه اروپا همه جا مطرح شود، که یونان و بریتانیا دو نمونه آن هستند. برای همین او معتقد است که باید از دستورالعمل اروپایی در سطح ملی دفاع کرد، و در عین حال هر گونه برخورد پیشگیرانه با افکار عمومی را رد کرد. وی همچنین هر گونه طفره در دفاع از اتحادیه اروپا را نکوهش کرد و گفت تنها نهادی که می تواند از اروپایی ها دفاع کند اتحادیه اروپاست که آن هم در حال حاضر در معرض خطر است. مکرون همچنین درباره موضوع اتحاد که هابرماس به آن اشاره کرد، گفت این موضوع در حال حاضر تنها در سطح ملی مورد بحث است. مکرون همچنین از نقش فرانسه انتقاد کرد و گفت با وجود گذشت 15 سال همچنان از اعمال اصلاحات ناتوان است، و تاکید کرد که ضرورت دارد فرانسه اعتبار خود را در قضایای اقتصادی و تجاری احیا کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست خواستار تجدیدنظر در بعضی نگرش های غالب شد و گفت این موضوع به خصوص در انتشار اخبارِ غالبِ دروغ طی 30 سال گذشته بسیار صادق است. از جمله این که می گویند تنها این آلمان است که بار مالی اتحادیه اروپا را بر دوش می کشد، در حالی که آلمان بزرگترین کشوری است که از اتحادیه اروپا سود می برد، اگر اتحادیه اروپا نبود وحدت آلمان تحقق نمی یافت، همچنین این آلمان بود که در دو سطح فرهنگی و اقتصادی از اتحادیه اروپا سود می برد و به سود آلمان است که به عنوان کشوری که مبتنی بر صادرات است، اوضاع داخلی دیگر گشورهای اتحادیه اروپا بهبود یابد.

و به این ترتیب بحث در اتحادیه اروپا تشدید می شود.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا امانوئل مکرون یورگن هابرماس زیگمار گابریل


نظر شما :