ظریف در فرودگاه عشق‌آباد دربارۀ نامگذاری سال 96 چه گفت؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۶۸۴۱۱ سرخط اخبار

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در راس یک هیات امروز (یکشنبه) سفر به سه کشور آسیای میانه و قفقار را آغاز کرده، در فرودگاه عشق آباد پایتخت ترکمنستان به خبرنگاران گفت: وزارت خارجه برای اجرای تاکید رهبر معظم انقلاب در نامگذاری و تعیین راهبرد سال 96 تلاش می کند.
 
به گزارش خبرآنلاین، ظریف در بدو ورود به فرودگاه عشق آباد مورد استقبال حاجی اف معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و هیات سفارت جمهوری اسلامی در این کشور قرار گرفت.
 
مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با همتای خود و مقام های بلندپایه ترکمنستان فردا برگزار می شود.
 
ظریف درباره اهداف سفر هیات ایرانی گفت: امکان همکاری های ترانزیت با گرجستان برای وصل کردن دریای سیاه به خلیج فارس و اقیانوس هند وجود دارد که راه بسیار مطلوبی برای آینده ترانزیت و راهگذر شمال-جنوب در جهان خواهد بود.
 
وی همچنین در باره برنامه های کلان وزارت خارجه از جمله در این سفر که شامل قرقیزستان نیز می شود، افزود: امکان صادرات خدات فنی و مهندسی نیز مد نظر است. مقام معظم رهبری سال 96 را سال تولید و اشتغال نامگذاری کردند که وزارت امور خارجه برای کمک به این موضوع اقدام می کند.
 
وزیر خارجه ایران ادامه داد که در صددیم زمینه افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه بازتر شود و به همین دلیل در هیات گروهی از افراد خوب و توانمند بخش خصوصی و دولتی حضور دارند تا بتوانیم این امکانات را بررسی کنیم.
 
ظریف همچنین تاکید کرد: نکته دیگر این سفر، همزمانی با سالروز استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز یعنی جمهوری های سابق شوروی و 25 سالگی برقراری ارتباط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با این کشورها است که فرصتی خواهد بود تا در هر سه کشور این دو سالروز را گرامی داریم.
 
وزیر خارجه ایران در پایان نیز در باره امکان امضای یادداشت تفاهم و قراردادها در مذاکرات پیش رو اظهار کرد: با کشورهای مقصد یادداشت های تفاهم زیادی داریم که برای اجرایی کردن آنها پیگیری خواهد شد.
 
براساس برنامه اعلام شده، در این برنامه کاری فشرده سه روزه ظریف و هیات همراه در ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان مسائل مورد علاقه به ویژه روابط دوجانبه و توسعه همکاری ها را بررسی می کنند.
بنا به اعلام بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، بیش از 20 نفر از فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت ها وزیر امورخارجه را در این سفر همراهی می کنند.
ترکمنستان به پایتختی عشق آباد هم مرز با جمهوری اسلامی که تا سال 1991 جزو شوروی بود و با فروپاشی استقلال یافت، پیشینه کهنی از روابط فرهنگی و تاریخی درهم تنیده با ایران و ایرانیان دارد.
 
ترکمنستان با 491 هزار و 210 کیلومتر مربع از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از غرب با دریای خزر همسایه است و از طریق این دریا با جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایگی دارد.
جمهوری قِرقیزستان نیز با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.
 
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.
 
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرق هم با جمهوری آذربایجان هم مرز است.
 
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

کلید واژه ها: ترکمنستان


نظر شما :