نامه ۴۰ سازمان غیردولتی به ترامپ

در حملات عربستان علیه مردم یمن مشارکت نکنید

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۳۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مشارکت ایالات متحده در این عملیات خطر همدستی ایالات متحده در نقض حقوق بین‌المللی انسانی و احتمالا جنایت جنگی توسط ائتلاف سعودی – امارات را به همراه خواهد داشت.
در حملات عربستان علیه مردم یمن مشارکت نکنید

دیپلماسی ایرانی: ما سازمان های غیردولتی امضاکننده این نامه، متوجه شده ایم کاخ سفید ممکن است رسما به درخواست پنتاگون برای حمایت ایالات متحده از حملات تحت رهبری سعودی و امارات برای در اختیار گرفتن بندر و شهر الحدیده که در حال حاضر در اختیار اتئلاف (عبدالله) صالح – حوثی ها قرار دارد پاسخ مثبت داده باشد. در نتیجه دریافت ما این است که حمله ای بزرگ به الحدیده قریب الوقوع است. گزارش شده دولت شما به غیر از حمایت به شیوه هایی همچون "شناسایی، اطلاعات، سوخت رسانی و طرح ریزی عملیاتی" از ائتلاف، درگیری مستقیم ارتش ایالات متحده علیه حوثی ها را به عنوان بخشی از عملیات مد نظر قرار داده است. ما از شما می خواهیم پشتیبانی آمریکا از هر گونه حمله علیه حوثی ها را دریغ کنید.

اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هفته گذشته در واشینگتن صراحتا گفته است موضع سازمان ملل این است که "هیچ عملیات نظامی نباید در الحدیده" رخ دهد. کمیته بین المللی نجات هشدار داده است "هر گونه اخلال در تاسیسات بندر آثار مصیبت باری بر مردم یمن خواهد داشت و مانع ورود غذا و دارو به غیرنظامیانی می شود که همین حالا بی اندازه در رنج هستند."

هفتاد درصد واردات و کمک های انسان دوستانه به یمن از طریق الحدیده انجام می شود. شدت گیری نزاع در این بندر خط حیات را قطع و زندگی میلیون ها شهروند یمنی، به ویژه 7.3 میلیون نفری که در آستانه قحطی قرار دارند را تهدید می کند.

اگر عملیات تهاجمی به پیش رود احتمالا هزاران غیرنظامی کشته، زخمی و آواره خواهند شد. سازمان ملل گزارش داده است که تلاش های ائتلاف برای تصرف شهرهای کوچک در کرانه دریای سرخ تا همین جای کار بیش از 48 هزار نفر را آواره کرده است.

مشارکت ایالات متحده در این عملیات نه تنها خطر همدستی ایالات متحده در نقض حقوق بین المللی انسانی و احتمالا جنایت جنگی توسط ائتلاف سعودی – امارات به همراه خواهد داشت، بلکه ایالات متحده را در نبردی نظامی گرفتار می کند که از شانس اندکی برای پیروزی استراتژیک برخوردار است و همچنین خلا امنیتی را تشدید می کند که گروه های افراطی همچون "القاعده در شبه جزیره عرب" مشتاق به قرار گرفتن در آن هستند.

افزایش درگیری نظامی ایالات متحده و ائتلاف علیه حوثی ها همچنین احتمالا به افزایش نفوذ ایران در یمن منجر می شود. در چشم ایران جنبش شورشی های حوثی متحدی ارزان قیمت برای پیش بردن مقابله غیرمستقیم با عربستان است. در شرایطی که ایران چیز زیادی از شدت گیری حضور نظامی ایالات متحده در یمن از دست نمی دهد، به دام افتادن آمریکا در جنگ داخلی یمن به طور قابل ملاحظه ای به نفع ایران خواهد شد.

عملیات مذکور منافع استراتژیک محدودی برای ائتلاف در پی دارد و احتمال حل و فصل سیاسی را کاهش می دهد و همزمان بار سنگینی بر دوش مردم یمن قرار می دهد. ما از شما می خواهیم به حمایت از این عملیات پایان دهید و از ائتلاف بخواهید تا آن را به پیش نبرد.

اسامی برخی از سازمان های غیردولتی امضاکننده نامه به ترامپ :

کمیته خدماتی دوستان آمریکایی

آمریکا برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین

مرکز عرب برای بهبود حقوق بشر

انجمن دیده بان حقوق عرب

مرکز سیاست بین المللی

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/۳۳

کلید واژه ها: ترامپ حمله عربستان به یمن یمن حوثی ها


نظر شما :