سرمقاله الاهرام:

دست از سر سوریه بردارید

۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۲۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه مصری الاهرام در سرمقاله خود می‌نویسد: راه حل مسلحانه به هیچ وجه راه حل بحران سوریه نیست و تنها راه حل سیاسی است که می‌تواند به بحران این کشور پایان دهد.
دست از سر سوریه بردارید

دیپلماسی ایرانی: آن چه در کشور دوست و بردار سوریه در حال حاضر روی می دهد بر آن چه مصر همواره تاکید کرده و خواستار تحقق آن شده، مهر تایید می زند، راه حل مسلحانه به هیچ وجه راه حل بحران سوریه نیست و تنها راه حل سیاسی است که می تواند به بحران این کشور پایان دهد، در نتیجه باید همه طرف ها پشت یک میز برای مذاکره بنشینند و بر سر راه حلی به توافق برسند تا جلوی خون های بی گناهی که هر روز ریخته می شود گرفته شود، آخرین آنها خون بی گناهانی بود که اخیرا ریخته شد، هم در خان شیخون هم در فرودگاه الشعیرات.  

بیانیه ای که وزارت امور خارجه مصر منتشر کرد حاوی این معنا بود که لازم است هر چه سریع تر به هر گونه عملیات نظامی که این درگیری خونین را به وجود آورده خاتمه داد، همان طور که از دو قدرت بزرگ، ایالات متحده امریکا و روسیه نیز خواست که برای ایجاد راه حلی برای پایان دادن به تراژدی سوریه بر اساس مقررات مشروع بین المللی کاری کنند. قاهره خوب می داند که این دو کشور قدرت کافی برای پایان دادن به این درگیری ها را دارند، بنابراین قابل قبول نیست که هر کدام از این دو کشور سرمایه دار برای تحقق دستورالعمل های خود به حساب خون های مردم منزوی سوریه اعم از کودکان و زنان و از کار افتادگان عمل کنند.

ادامه این رقابت شیطانی برای تحقق مصالح هر کدام از طرف های منطقه ای راه به جایی نمی برد جز بر آتش جنگ می افزاید، الآن وقت آن است که فقط حرف نزنیم و کاری کنیم، باید قدرت ها، چه منطقه ای چه جهانی، از بهره برداری از اراضی سوریه برای رقابت با یکدیگر و تحقق دستاوردهایشان دست بردارند، وجدان جهانی دیگر تحمل دیدن جسدهای سوخته و غیرقابل تشخیص بیشتر را ندارد.

آن چه بر اندوه می افزاید این است که هر کدام از طرف های درگیر در سوریه ادعا می کند که او بر حق است و طرف مقابل را متهم می کند و به همین ترتیب جنگ و خون ریزی ادامه می یابد در حالی که در برابر این همه خونی که ریخته شده همه گناهکار و متهم هستند، اگر این طرف ها دست از این بازی کثیف بر ندارند تاریخ هیچ کدامشان را نخواهد بخشید. همچنان دیدگاهی که در مصر وجود دارد و عقلای دنیا طرفدار آن هستند، مطرح است، باید همه دست از سر این مردم محروم در سوریه بردارند، باید همه با هم دست در دست هم برای پایان دادن به خون ریزی ها کاری کنیم. آیا سوداگران خون ذره ای وجدان ندارند که ما باید هر روز از خواب بیدار شویم و خون های ریخته شده بیشتری را ببینیم؟

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :