ماتیس: باید تهدید موشک‌های بالستیک ایران را جدی گرفت

۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۶۶۱۷۴ سرخط اخبار

نامزد دونالد ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا در سخنانی مغایر با مواضع ترامپ، در جلسه استماع در یکی از کمیته های سنای آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلاش دارد در میان ائتلاف ناتو شکاف و تفرقه بیندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، ژنرال جیمز ماتیس، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزرات دفاع به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: من کاملا حامی تعامل هستم اما باید واقعیت را نیز قبول کنیم.

او درباره روسیه گفت: در حال حاضر تعداد در حال کاهشی از حوزه ها برای تعامل و همکاری بین ما وجود دارد و تعداد در حال افزایشی از حوزه ها هست که ما مجبور به رویارویی با روسیه در آنها خواهیم شد.

او و نامزد ترامپ برای مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا از روسیه انتقاد کردند. ژنرال ماتیس هشدار داد که ناتو از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تا این اندازه زیر فشار نبوده است.

مایک پمپئو که قرار است مدیر سازمان سیا شود هم گفت که مسکو تهدیدی برای اروپاست و در اوکراین "به شدت خود را تحمیل" می کند.

علیرغم این موضع گیری ها، دونالد ترامپ خواستار روابط گرمتر با مسکو شده است.

ماتیس گفت که رهبر روسیه سعی دارد در ناتو شکاف بیاندازد.

وی تاکید کرد: فکر می کنم در حال حاضر مهم ترین مساله این است که این واقعیت را تشخیص دهیم که پوتین چه نوع فردی است و با چه کسی روبرو هستیم و تشخیص می دهیم که او سعی در شکاف ایجاد کردن در پیمان آتلانتیک شمالی را دارد. ما هر جا لازم باشد گام هایی برای دفاع از خود برخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: فکر می کنم ناتو در معرض بزرگترین حمله از  زمان جنگ جهانی دوم به بعد است، یعنی از طرف روسیه، از طرف گروه های تروریستی و آنچه چین در دریای جنوبی چین انجام می دهد.

با این حال او گفت در مساله نیاز به همکاری با مسکو در موارد ممکن، با دونالد ترامپ موافق است.

ماتیس در این جلسه استماع سه ساعته از مسائلی نظیر گسترش و تقویت نیروهای مسلح آمریکا، افزایش آمادگی ارتش آمریکا برای وارد شدن به جنگ در زمانی کوتاه و تقویت ائتلاف ناتو از طریق حفظ حضور دائمی نیروهای آمریکایی در کشورهای بالتیک به همراه اقداماتی دیگر حمایت کرد.

این اظهارات ماتیس اختلاف فاحشی با مواضعی که ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره روسیه و ناتو اتخاذ کرد داشت.

ماتیس بعد از این جلسه استماع گام بزرگی را در راستای تایید شدنش برای وزارت دفاع برداشت زیرا مجلس سنا در یک رای گیری با رای 81 به 17 از نامزد وزارت دفاع آمریکا حمایت کرد و کمیته های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز با رای 34 به 28 از او حمایت کردند.

ماتیس همچنین در این اظهارات درباره ایران نیز حرف زد و در این راستا مدعی شد که ایران "بزرگترین نیروی بی ثبات کننده در خاورمیانه" است.

نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت دفاع دولت آینده آمریکا، توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی را معاهده ای "غیردوستانه" خواند اما تاکید کرد: وقتی آمریکا تعهدی داده است، ما باید با همکاری هم پیمانان خود به آن تعهدات عمل کنیم.

ماتیس در بخشی از اظهارات خود توافق هسته ای با ایران را یک "توافق نامه ناقص کنترل تسلیحات" نامید و گفت: این توافق به معنی یک معاهده برای دوستی نیست.

ماتیس اضافه کرد: باید تهدید موشک های بالستیک ایران را جدی گرفت.

او همچنین تاکید کرد که آمریکا باید تا مدت ها بعد از بازپس گیری شهر موصل در عراق از گروه تروریستی داعش، همچنان به حضورش در این کشور ادامه دهد اما مشخص نکرد که چه تعداد سرباز آمریکایی باید در عراق باقی بماند.

 

کلید واژه ها: ناتو دونالد ترامپ وزارت دفاع ترامپ برای


نظر شما :