ممکن است ایران تحریم‌های تسلیحاتی را نقض کرده باشد

۲۰ دی ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۶۶۰۹۳ سرخط اخبار

دبیرکل سابق سازمان ملل در گزارش محرمانه که در اختیار رویترز قرار گرفته است مدعی شد ممکن است ایران تحریم های تسلیحاتی را نقض کرده باشد.

به گزارش فارس، طبق یک گزارش محرمانه سازمان ملل که روز یکشنبه (دیروز) در اختیار رویترز قرار گرفت، «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ابراز نگرانی کرده بود که ایران ا حتمالاً از طریق عرضه تسلیحات و موشک به حزب الله لبنان، تحریم های تسلیحاتی را نقض کرده است.

دومین گزارش دوسالانه که قرار است روز 18 ژانویه در شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گیرد همچنین اتهاماتی را به نقل از فرانسه مطرح کرده است مبنی بر اینکه یک محموله تسلیحات در ماه مارس در شمال اقیانوس هند ضبط شده است که این محموله از سوی ایران بوده و احتمالاً عازم سومالی یا یمن بوده است.

علیرغم آنکه اکثر تحریم های سازمان ملل حدود یکسال پیش با اجرایی شدن برجام لغو شده است اما تحریم های تسلیحاتی و دیگر محودیت ها که از نظر فنی بخشی از توافق هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نبود، همچنان باقی مانده است.

رویترز گزارش کرد، گزارش مذکور در 30 دسامبر توسط بان کی مون قبل از آنکه قدرت را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل تحویل دهد، به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم شده است.

بان کی مون در گزارش خود آورده است، در یک سخنرانی تلویزیونی که توسط شبکه المنار در 24 ژوئن 2016 پخش شد، سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله اعلام کرد که بودجه حزب الله، حقوق، هزینه ها، تسلیحات و موشک های این جنبش همگی توسط ایران تأمین می شود.

بان کی مون اینگونه نوشت: «بسیار نگرانم که این اظهارات که نشان می دهد انتقال تسلیحات و مواد مرتبط با آن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حزب الله صورت می گیرد، در تناقض (با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل) باشد».

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات نصرالله اعلام کرده بود: «اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت بار در منطقه با منافع امنیت ملی و تعهدات بین المللی سازگار است».

بان کی مون در گزارش خود نوشته است: «از 16 ژانویه 2016، من هیچ گزارشی دریافت نکردم که نشان دهد عرضه، فروش، انتقال یا صادرات اقلام مربوط به (برنامه) هسته ای به جمهوری اسلامی ایران در تضاد با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باشد».

در گزارش اول بان کی مون در ماه ژوئیه اعلام شد که پرتاب موشک بالستیک ایران در ماه مارس «با روح سازنده برجام سازگار نبوده است» اما تصمیم گیری درباره اینکه آیا نقض قطعنامه بوده یا خیر، بر عهده شورای امنیت سازمان ملل است.

در جدیدترین گزارش، وی نوشت که از ماه ژوئیه «هیچ گزارشی مبنی بر این وجود نداشته است که فعالیت موشک بالستیک ایران یا انتقال مربوط به موشک های بالستیک توجه مرا یا شورای امنیت سازمان ملل را جلب کرده باشد».

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل


نظر شما :