شصت و چهارمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

حماس با آتش بازی می‌کند

۰۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۶۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
حماس وارد جنگ علیه گروه‌های اسلام‌گرای افراطی فلسطینی نشده است، و اجازه هم نمی‌دهد که در داخل و خارج این اردوگاه‌ها آسیبی به آنها وارد آید.
حماس با آتش بازی می‌کند

دیپلماسی ایرانی: برای ششمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شود که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در این جا قسمت شصت و چهارم آن را می خوانید:

مسئول مهمی که اوضاع شرق عربی را در اداره سوم مهم داخلی کاخ سفید دنبال می کند، درباره سفر هیئت پارلمانی لبنانی به واشنگتن گفت: «صحبت ها با هیئت کلی بود، برای این که قانونی که از آن شکایت می کردند تصویب شده بود. اما بحث جدی قبل از ساز و کارهای اجرایی بود. اعضای آن از اوضاع سخت اقتصادی و نگرانی شان از بازتاب این قانون بر بخش بانکی صحبت می کردند. به آنها گفتم که نمایندگان کنگره به حرف هایتان گوش می دهند و فقط به حرف های نصرالله و تهدیدهای تروریستی گروه هایی مثل داعش و دیگر سازمان ها اکتفا نمی کنند. اخبار زباله ها و تعطیلی دولت و مجلس نمایندگان که قفل شده را نیز دنبال می کنند.»

پرسیدم: «چه خبری درباره لبنان بعد از جنگی که در القلمون سوریه رخ داد، داری؟ آیا این منطقه از "داعش" پاک شد؟ آیا این احتمال وجود دارد که تروریست های آن به لبنان منتقل شوند؟ جواب داد: «اولا یک توافق موقتی برای عملیات مبادلاتی بین مضایا از یک طرف و کفریا و روستاهای دیگر از سوی دیگر وجود دارد. بعضی چیزها اجرا شد اما مضمون کلی آن اجرا نشد. نمی دانیم چه خواهد شد. اما درباره احتمال Spillover یا انتقال خشونت از سوریه در این منطقه به لبنان به نظر من شما قبلا از این مرحله عبور کرده اید. آیا الآن هم می توانید عبور کنید؟ نمی دانم.»

پرسیدم: «از طرابلس چه خبر داری؟» بعد گفتم: «همان طور که می دانی یک طرف درگیری سنی – شیعی است. ارتش کار خودش را به نحو خوبی انجام می دهد.» جواب داد: «ما به ارتش و نیروهای امنیت داخلی به طور مستمر کمک می کنیم، با وجود این که حرف رسمی این است که فقط باید بر ارتش متمرکز باشیم. آنها مسئولیت خود را در عرسال و بقاع شرقی به خوبی انجام می دهند.»

گفتم: «اما می دانی، و این هم جواب سوال توست، ارتش نمی تواند علیه یک طرف جنگ وارد عمل شود و دیگر طرف های لبنانی را علیه آن بسیج کند برای این که از شکست وحدت خود می ترسد. تو می دانی که توافق شده تا جنگ جبل محسن – التبانه که بین داعش و رهبران آن با ارتش روی داد، پایان یابد. جنگی که به موجب آن ارتش جنگ موفقی را انجام داد و با موفقیت توانست افراد مسلح را از آن جا خارج کند، بعضی از آنها کشته شدند و بعضی هاشان فرار کردند و بعضی هم دستگیر شدند. هر کدام از آنها خیال می کردند که آزادنه از آن جا خارج خواهند شد و به نوعی آزاد خواهند بود هر کار دلشان بخواهد انجام دهند. البته آن جا آرام شده است. اما گروه های تروریستی خفته هنوز در آن جا و اطراف آن هستند. اما اکثر طرابلسی ها با داعش نیستند و با حکومت آن مخالفند اما در چارچوب درگیری سنی – شیعی شاید نتوانند جلوی پیشروی داعش و غیره را در صورت پیروزی اسد در سوریه علیه آنها بگیرند، البته پیروزی اسد از بابتی بازتاب های ایجابی بر لبنان خواهد داشت.»

نظر داد: «این هم نظری است. اما چه کسی می تواند تضمین دهد که طرابلسی ها می توانند از دست داعشی ها در شهر و میهنشان لبنان بعد از پیروزی حکومت سوریه بر آنها، پیروز شوند؟»

گفتم: «عناصر تروریستی در شمال سنی نشین لبنان خفته اند، عناصر مشابه دیگری نیز جولان می دهند و به عباررتی در مناطق مسیحی نشین و بقاع غربی و بیروت و جنوب و اقلیم الخروب مقیم هستند. اما خطرناک تر از همه اینها، اردوگاه های فلسطینی است که بعضی از آنها پناهگاه بعضی سازمان های خیلی تندرو شده که باعث شده عناصر تکفیری خفته در آن جا در حد اعلا حضور یابند و پناهگاهی امنی برای آنها مهیا شود. این سازمان ها همچنان تلاش می کنند که به کنترل خود ادامه دهند و همچنان در یکی از بزرگترین اردوگاه ها در لبنان هستند.»

نظر داد: «و نیروهای امنیتی و نظامی لبنانی نمی توانند وارد این اردوگاه ها شوند.»

گفتم: «بله نمی توانند. هم زمان "فتح" میانه رو فرتوت شده است و نمی تواند با موفقیت با آنها بجنگد. حماس همچنان جوان است اما وارد جنگ علیه گروه های اسلام گرای افراطی فلسطینی نشده است، و اجازه هم نمی دهد که در داخل و خارج این اردوگاه ها آسیبی به آنها وارد آید.»

نظر داد: «حماس با آتش بازی می کند.»

گفتم: «این موضوع نگران کننده ای است. شرارت در اردوگاه ها آغاز شده و می تواند آتش آن به خارج از آن جا سرایت کند. آیا با این نگرانی من موافقی؟»

جواب داد: «بله، فکر می کنم می تواند اوضاع لبنان را متزلزل کند. این احتمال وارد است، نمی توانم به این سوال تو جواب دهم به ویژه در وضعیت فعلی.»

گفتم: «شنیدم که "فتح" نیروهایش را در خارج از اردوگاه ها آموزش می دهد، شاید بتواند دوره های آموزشی را کامل کند و به اردوگاه ها برگردد تا با گروه های خیلی افراطی در آن جا بجنگد.»

حواب داد: «کی؟ چطور؟»

جواب دادم: «نمی دانم.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :