قتل سفیر روسیه، یک وضعیت فوق‌العاده در روابط بین‌الملل است

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۹۶۵۶۱۲ سرخط اخبار

دولت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیران روسیه و ترکیه طی یک تماس تلفنی در خصوص حادثه کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا با یکدیگر گفت وگوکردند.

به گزارش فارس، دولت روسیه روز سه شنبه (امروز) اعلام کرد که «دیمیتری مدودف» و «بینالی یلدیریم» نخست وزیران روسیه و ترکیه با یکدیگر در خصوص کشته شدن «آندری کارلوف» سفیر روسیه در آنکارا با یکدیگر بحث و گفت وگو کردند.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در اینباره گزارش کرد، روز دوشنبه به وقت محلی، کارلوف توسط یک فرد مسلح در افتتاحیه یک نمایشگاه نگارخانه هنری در آنکارا کشته شد. سه نفر دیگر نیز در این حمله زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که این حمله را یک اقدام تروریستی می داند.

کابینه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «در تاریخ 19 دسامبر 2016، یک تماس تلفنی بین دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه و بینالی یلدیریم نخست وزیر ترکیه به ابتکار ترکیه صورت گرفت....مدودف تأکید کرد که قتل سفیر در یک حادثه تروریستی در واقع یک وضعیت فوق العاده در روابط بین الملل می باشد».

یلدیریم نیز برای قتل سفیر روسیه عرض تسلیت کرد و گفت که وی سهم بسزایی در روابط ترکیه و روسیه داشته است.

نخست وزیر ترکیه همچنین اعلام کرد، عوامل پشت این حمله به دنبال تضعیف بهبود روابط دوجانبه بین دو کشور روسیه و ترکیه بودند.

نخست وزیر روسیه از همتای ترکیه ای خود خواست سازماندهندگان پشت این حمله را بیابند و آنها را تنبیه کنند و نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که تحقیقات در خصوص این حادثه آغاز شده است و متعهد شد که شخصاً بر این پرونده نظارت داشته باشد.

این حمله یک روز قبل از آن صورت گرفته است که وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران قرار بود روز سه شنبه در مسکو با یکدیگر در خصوص درگیری های سوریه دیدار و گفت وگو کنند.

طبق این گزارش، وزیر خارجه ترکیه وارد مسکو شده است و علیرغم چنین حمله ای تصمیم دارد که با همتایان روس و ایرانی خود دیدار کند و تأکید کرده است که این حادثه بر روابط بین ترکیه و روسیه تأثیری نمی گذارد.


نظر شما :