پرو، ایستگاه آخر سفرهای ریاست‌جمهوری اوباما

۲۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۶۴۸۰۰ سرخط اخبار

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز (شنبه) وارد خاک پرو شد تا آخرین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا را انجام دهد هرچند که در این سفر احتمالا با سوال های دشواری درباره دورنمای ریاست جمهوری دونالد ترامپ روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا امروز وارد فرودگاه بین المللی خورخه چاوز در شهر لیما پایتخت پرو شد و قرار است در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه که احتمالا متمرکز بر پیروزی ناگهانی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود، شرکت کند.

اوباما امروز با رهبران 12 کشور عضو توافق تجاری ترانس - پاسیفیک که با مخالفت ترامپ روبرو شده و آینده مبهمی پیشرو دارد، دیدار می کند.

مقامات کاخ سفید گفته اند: شانس تصویب پیمان شراکت ترانس پاسیفیک خیلی زیاد نیست اما اوباما به دنبال آن است تا از رهبران کشورها بخواهد زمان بیشتری به رئیس جمهور جدید آمریکا برای تدوین سیاست هایش بدهند.

مقام های دولت اوباما از خود او گرفته تا مقامات پایین تر تاکید کردند: منافع اقتصادی و راهبردی آمریکا در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ترامپ دیدگاهایش را تطبیق خواهد داد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما پیش از این سفر گفت: این کاملا در چارچوب منافع آمریکا است که ائتلاف های ما با دیگر کشورها ادامه پیدا کرده و مایه اطمینان شرکای ما باشد و آنها درک کنند که لازم نیست از زیر سایه آمریکا بیرون بیایند.

او ضمن تاکید بر اینکه نمی خواهد درباره سیاست خارجی ترامپ گمانه زنی کند، گفت به دنبال آن است که به هم پیمانان آمریکا در ناتو و حاشیه اقیانوس آرام اطمینان دهد که به حال خود رها نخواهد شد.

احتمالا اوباما در جریان سفر اخیر خود استدلال خواهد کرد که جهانی سازی یک حقیقت زندگی امروز است و توافق های تجاری مدرن با در نظر گرفتن تمهیدات زیست محیطی و کاری به شکل دهی این روند در مسیری درست کمک خواهند کرد.

اوباما همچنین قرار است امروز با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین آخرین نشست شان را درباره مساله کره شمالی برگزار کنند.

به گفته مقامات آمریکایی در این نشست درباره تلاش ها به منظور متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی بحث خواهد شد. اوباما قصد دارد از چین بخواهد سرعت و شدت تحریم ها علیه کره شمالی را افزایش دهد.

کلید واژه ها: ترامپ


نظر شما :