مالکی: حشد شعبی را من بنا نهادم

۲۴ آبان ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۶۴۶۹۰ سرخط اخبار

معاون ریاست جمهور عراق با اشاره به اتفاق نظر جامعه جهانی در مورد لزوم توقف و محکومیت کمک به گروه های تروریستی، به خطرات پس از نابودی داعش در موصل پرداخت.

به گزارش ایسنا، نوری مالکی، معاون ریاست جمهوری عراق در گفت وگو با پایگاه خبری ایلاف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با آغاز عملیات موصل داعش به پایان کار خود نزدیک شده است گفت: داعش قدرتی نیست که بتواند استان بزرگی مانند موصل را به کنترل خود بگیرد، در واقع این توطئه است که منجر به عقب نشینی ارتش، نیروهای کرد و خروج برخی نیروهای اهل تسنن از ارتش و در نهایت سقوط موصل و دیگر شهرها شد. به همین دلیل هم وقتی توطئه برملا شد، موضع گیری اهل تسنن و کردها تغییر کرد.

مالکی درباره ارزیابی خود از عملیات آزادسازی موصل اظهار داشت: ساکنان موصل که ابتدا از داعش استقبال کردند با مشاهده جنایات داعش اکنون علیه این گروه تروریستی هستند و به همین دلیل داعش در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد و اصلا وضعیتش شبیه سال 2014  نیست. پس بسیار عادی است که بگوییم داعش در پایان مسیر خود قرار دارد و تنها موصل در دستش مانده و در این شهر هم نمی تواند در برابر تعداد بالای نیروهای ارتش، مبارزه با تروریسم، پلیس، پیشمرگ ها، عشایر و داوطلبان مردمی که موصل را احاطه کرده اند، مقاومت کند. موصل آزاد خواهد شد اما ما نمی دانیم پس از نابودی داعش چه اتفاقی خواهد افتاد و این نگرانی وجود دارد که پس از طرد داعش از موصل درگیری هایی برسر مناطق آزاد شده و یا نفت و نیز حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق شکل بگیرد که این خود بحران دیگری ایجاد خواهد کرد.

نخست وزیر پیشین عراق ادامه داد: برخی به دنبال تقسیم موصل هستند و اگر بخواهیم مساله حضور نیروهای تریکه ای را در نزدیکی موصل تفسیر کنیم باید بپرسم این نیروها چگونه وارد خاک عراق شدند. حتما توافقات و هماهنگی هایی در این خصوص وجود داشته که آنها توانسته اند از شهرها و مناطق ابراهیم الخلیل، زاخو، دهوک، موصل و بعشیقه عبور کنند، ترکیه مدعی است که حقوقی در موصل دارد به همین دلیل نگرانی هایی در خصوص تقسیم این شهر وجود دارد علاوه بر این متاسفانه شیوه برخورد اربیل و مسعود بارزانی(رئیس اقلیم کردستان عراق) با این مساله و اینکه حضور سربازان ترکیه ای را فرصتی برای گسترش کنترل خود بر استان نینوا می داند، نیز مطرح است.

او افزود: علاوه بر اینها مساله دیگری که موصل را تهدید می کند، نیروهای عشایر به رهبری اثیل النجیفی(استاندار سابق نینوا)، و اسامه النجیفی(معاون رئیس جمهور و رئیس پیشین پارلمان) است، این نیروها می خواهند مدیریت امنیت موصل پس از آزادی به دست آنها باشد که این زنگ خطری دیگری است که امنیت موصل به دست کسانی بیفتد که با سیاست های خود باعث سقوط آن شدند.

مالکی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی سیاسیون ترکیه مبنی بر حمایت از ترکمان های شهر تلعفر عراق گفت: این ادعاها با توسعه طلبی آنکارا و این ادعایش که تلعفر شهری ترکمان نشین است و آنها مدیریت امور ترکمان ها را برعهده دارند، همخوانی دارد اما ترکمان ها با سرپرستی و قیمومیت ترکیه مخالف هستند.

هدف ترکیه از مطرح کردن این مسائل حفظ و حمایت از امنیت داخلی خود با گسترش نفوذش بر سایر مناطق است اما من بر این باور هستم که تلعفر تحت کنترل حشد شعبی است و این نیروها می توانند ارتباط میان داعش در عراق و داعش در سوریه را قطع کنند اما نیروهای ترکیه این توان را ندارند که حشد شعبی یا ارتش عراق را از این مناطق بیرون کنند. در حقیقت ترکیه با این جنجال ها امیدوار است که بتواند حضور خود در کنترل موصل را تحمیل کند اما آنها نمی توانند در تلعفر پیشروی نظامی داشته و یا پیروزی کسب کنند.

معاون رئیس جمهوری عراق که در داخل این کشور با انتقادات بسیاری مواجه است تاکید کرد: حشد شعبی، ارتش و پلیس عراق و همه نیروهای کشور آماده دفاع از موصل و وحدت آن هستند.

این مسئول عراقی در ادامه گفت وگویش با ایلاف خود را بنیانگذار و طراح ایده حشد شعبی خواند و گفت: از سال 2012 به صورت ویژه اواخر آن سال که درگیری ها و توطئه ها در سوریه بالا گرفت این ایده را داشتم. من معتقد بودم که عراق هم هدف حمله مشابهی قرار خواهد گرفت و تاکید کردم که ارتش با خروج نیروهای اهل تسنن و کردها منحل خواهد شد. من در آن زمان بسیج مردمی را به عنوان جایگزین ارتش پیشنهاد کردم که بعدها "حشد شعبی" نامیده و پیش از سقوط موصل تشکیل شد.

مالکی در پاسخ به این سوال که آیا حشد شعبی به ارگانی نظامی تبدیل خواهد شد گفت: این مساله باید حل شود در حال حاضر پارلمان از حشد شعبی مانند دستگاه مبارزه با تروریسم حمایت می کند و این تشکیلات با فرماندهی نیروهای مسلح در ارتباط است. تعداد نیروهای حشد به 110 هزار تن می رسد که 30 هزار نیروی اهل تسنن در میان آنها وجود دارد به زودی قانونی در این خصوص تصویب شده وحشد شعبی به یکی از زیرشاخه های دستگاه امنیتی مانند دستگاه مبارزه با تروریسم تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه اینکه تصویب قانون مذکو موجب نگرانی اهل تسنن عراق شود را بعید دانست و تاکید کرد: اهل تسنن دیگر اطمینان دارند که حشد شعبی مناطق آنها را آزاد می کند و پس از آن به مناطق خود باز می گردد. از سوی دیگر حشد عشایر نیز تشکیل شده و جای نگرانی نیست. نمی توان اجازه داد اسلحه ها در دست نیروهای حشد شعبی باقی بماند مگر اینکه آنها در قالب نیروی نظامی رسمی کشور درآیند.

مالکی تاکید کرد: عملیات موصل به منزله آغاز نابودی داعش است زیرا با آزاد شدن این شهر امدادرسانی ها به رقه نیز قطع خواهد شد و به تدریج داعشی ها رقه را تخلیه خواهند کرد و در این مسیر باید جهان از عراق حمایت کند.

او در پایان ظهور گروه تروریستی دیگری پس از نابودی داعش را بعید ندانست و تاکید کرد: جامعه جهانی اکنون در مورد لزوم توقف حمایت ها از تروریسم و محکومیت بنیانگذاران گروه های تروریستی اتفاق نظر دارد.

کلید واژه ها: حشد شعبی اهل تسنن تلعفر نابودی داعش ترکمان موصل را


نظر شما :