افشای ماجرای دیدار سال 2013 مک کین با البغدادی

۱۱ آبان ۱۳۹۵ | ۰۴:۴۶ کد : ۱۹۶۴۲۹۱ سرخط اخبار

سناتور آمریکایی، جان مک کین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا که اکنون مشغول بررسی ورود آمریکا به نبرد رقه – بدون دعوت از سوی دولت سوریه و همچنین بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد است – در آوریل سال 2013 پنهانی و غیر قانونی وارد سوریه شده و جلسه ای سری با سران گروه های شورشی مورد حمایت آمریکا در این کشور از جمله رهبر گروه تروریستی داعش یعنی ابوبکر البغدادی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش جان مک کین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا در گفت وگو با رسانه ها از ترکیه خواست، به حملات خود علیه نیروهای کرد در سوریه پایان دهد. به ویژه علیه گروه موسوم ارتش آزاد دموکراتیک سوریه که توسط گروه های کرد تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا یعنی PYG و شاخه نظامی آن YPG هدایت می شود. این کمیته همچنین مشغول بررسی ورود آمریکا به نبرد رقه بدون دعوت از سوی دولت بشار اسد و همچنین مجوز شورای امنیت است.

این در حالی است که ترکیه PYG را یک گروه تروریستی و مرتبط با PKK می داند. درگیری نظامیان ترکیه با این گروه به ویژه از زمان اشغال منبج توسط ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با داعش به اوج خود رسیده است. منابع محلی گزارش داده اند که داعش بعد از ورود نظامی ترکیه به این منطقه از آن عقب نشینی کرده است و ارتش ترکیه با حمایت گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که روابط نزدیکی به جبهه فتح شام یا همان گروه تروریستی جبهه النصره دارد، مشغول مبارزه با گروه های کرد است.

مک کین درباره بررسی حضور آمریکا در نبرد رقه به خبرنگاران گفته است: آمریکا روابط طولانی و با سابقه ای با ترکیه دارد؛ اما برخی مسائل نگرانی هایی را در مورد بنیاد روابط ما به وجود آورده است. من بارها اشاره کرده ام که سیاست بی اثر اوباما در مورد سوریه، منجر به یک فاجعه استراتژیک در مرزهای ترکیه شده است. حمله مداوم ترکیه به نیروهای کرد، منجر به بی ثباتی و مشکل ساز است. این نیروها نشان داده اند که قادر به مبارزه علیه داعش در سوریه هستند و همکاری مداوم ما با هم می تواند منجر به تضمین منافع ملی آمریکا و کشورهای منطقه از جمله ترکیه شود. من درخواست می کنم که ترکیه از حمله و درگیری با گروه های کرد در داخل سوریه پرهیز کند... .

اما سخنان جان مک کین در حالی است که اسنادی که به تازگی منتشر شده است، به خوبی نشان می دهد که دست شخص وی در سوریه و با حمایت از گروه های شورشی از جمله داعش آلوده است. سناتور آمریکایی در آوریل سال 2013 با سران گروه های شورشی از جمله ابوبکر البغدادی رهبر تروریست های داعش دیداری سری و مخفیانه داشته است.

افشای ماجرای دیدار سال 2013 «جان مک کین» با ابوبکر البغدادی

 

تصویر سناتور جان مک کین در حال دیدار مخفیانه و سری در یک خانه امن مربوط به شورشیان در سوریه در ادلب، آوریل 2013. در وسط تصویر و در پشت سر فردی که با لباس سفید ـ پشت به دوربین ـ نشسته است رهبر برجسته گروه تروریستی القاعده ابراهیم البدری موسوم به ابوبکر البغدادی و رهبر فعلی داعش دیده می شود. در پشت سر البغدادی، سلیم ادریس فرمانده سابق گروه ارتش آزاد سوریه دیده می شود که از مدتی پیش گفته می شود که به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس فرار کرده و پناهنده شده است.

تصاویر منتشره از جان مک کین وی را در حال دیدار و گفت وگو با سران شورشی ها و البغدادی در یک خانه امن در سوریه نشان می دهد و این تصویر علاوه بر مجموعه تصاویر سلفی است که سران گروه های شورشی از خود و مک کین در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.

افشای ماجرای دیدار سال 2013 «جان مک کین» با ابوبکر البغدادی

این دیدار در منطقه ادلب سوریه برگزار شده و سناتور مک کین آن را این گونه توجیه کرده که وی از حضور ابوبکر البغدادی در این خانه امن مطلع نبوده است. یکی از اعضای سابق کمیته خدمات نظامی سنا در مورد این مسأله گفته که سناتور مک کین بعد از انتشار این تصاویر به خاطر زیر پا گذاشتن پروتکل های اطلاعاتی و امنیتی ابتدایی مربوط به سفر یک سناتور به یک کشور خارجی عذرخواهی کرده است.

کلید واژه ها: مک کین البغدادی جان مک کین ابوبکر ابوبکر البغدادی


( ۹ )

نظر شما :