رویترز: ایران، داعش را ناکام کرد

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۶۲۹۳۳ سرخط اخبار
خبرگزاری رویترز در تحلیلی به موفقیت های سیاست ایران در قبال داعش پرداخته است.
 

به گزارش انتخاب، خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در تحلیلی درباره روشهای ایران در مبارزه با تروریسم، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با عملکردی موفق، تا کنون توانسته تلاش گروه های تروریستی از جمله داعش در انجام عملیات علیه این کشور را با شکست روبه رو کند.

 رویترز با اشاره به این مطلب افزود: هرچند که داعش طی سال جاری تا حدی در خاورمیانه تضعیف شده اما همچنان قوی است و دامنه بازی خود را به آن سوی مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه کشیده و از ماه ژوئن در هر 84 ساعت یک حمله تروریستی داشته است.

گروه تروریستی داعش، فرانسه و آمریکا دو کشوری را که در لیست حملاتش بودند، هدف قرار داده اما تا کنون نتوانسته است حمله موفقیت آمیزی علیه ایران به عنوان هدف سوم خود انجام دهد.

رویترز تاکید می کند که ناکامی داعش در این کار به معنای آن نیست که برای حمله به ایران تلاش نکرده است، بلکه تلاش های ضد تروریسم تهران موفقیت آمیز بوده در حالی که تلاش های دیگر کشورهای مورد نظر داعش به جایی نرسیده است.
ایران در برابر داعش دو هدف را پیگیری می کند که نخست تضعیف گسترش ایدئولوژی و دیدگاه داعش به عنوان یک گروه مروج فرقه گرایی است و دوم جلوگیری از حملات این گروه به خاک ایران است؛ تلاش های ایران در عراق و سوریه دو کشور همجوار به تدریج ثمر بخش شده و اراضی تحت کنترل این گروه همچنان کوچک و کوچک تر می شود.

این در حالی است که ایران به دلیل مرز 900 مایلی خود با عراق، هدف آسیب پذیرتری نسبت به اتحادیه اروپا و آمریکا محسوب می شود، در نتیجه تلاش های داعش برای هدف قراردادن ایران قاعدتا باید موفقیت آمیز تر باشد ولی دستگاه امنیتی ایران تا کنون توانسته است این تهدید را از بین ببرد.

رویترز در تحلیل خود به توسعه سیاست ضد تروریسم ایران طی چند دهه گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده و می نویسد: ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1979 و سرنگونی شاه، برخی از استراتژی ها و نهادهای امنیتی دیگر را به کار گرفته است.
با تقسیم وظایف عملیات ضد تروریستی بین نهادهای امنیتی مختلف ایران از جمله نیروی انتظامی، سپاه و سازمان اطلاعات، تاکتیک های ضد تروریستی ایران در غرب مبهم مانده و درک نشده است.

این رسانه غربی با اشاره به اینکه تهران با ورود به عرصه رویارویی با داعش در عراق و سوریه می خواهد مانع پیشروی این گروه تروریستی به سمت ایران شود، اضافه کرد: هرچند وسعت حضور ایران در عراق و سوریه در ابتدا روشن نبود اما اکنون تهران به طور فزاینده ای میزان مشارکت خود در نبردهای این دو کشور را نشان می دهد چرا که می خواهد داعش این پیام را دریافت کند که همواره آماده است و اجازه نخواهد داد این گروه تروریستی به خاک ایران نزدیک شود.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها: عراق و سوریه


نظر شما :