مرکل می‌داند نباید برای ایران شرط بگذارد

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۶۱۸۳۰ سرخط اخبار

معاون اروپا و امریکا وزارت امور خارجه که در دوران پسابرجام همانند دوره دو ساله مذاکرات هسته ای روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی را در دستگاه دیپلماسی کشور می گذراند، گفت: هنوز زمان آن نرسیده است که روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر ارتقاء پیدا کند.

مجید تخت روانچی هم چنین اعلام کرد: دور دوم نشست های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در مهرماه برگزار می شود.

او با بیان اینکه سال گذشته دور اول گفت وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد،  توضیح داد که برای برگزاری دور دوم گفت وگوها هنوز تاریخ دقیقی تعیین نشده است ولی به احتمال زیاد در مهرماه سال جاری، این گفت وگوها در شهر بروکسل برگزار خواهد شد.

در اولین روزهای گرم مردادماه، ایسنا به سراغ این دیپلمات آرام و در عین حال جدی ایران رفت و با او درباره آخرین تحولات حوزه متبوعش در عرصه سیاست خارجی گفت وگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه، با بیان اینکه ایران و اتحادیه اروپا در مورد مسائل مختلف دوجانبه، مسائل منطقه از جمله آوارگان و ضرورت مبارزه با تروریسم با یکدیگر گفت وگو و رایزنی می کنند، درباره تاسیس دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند و امور مربوط به ایران و اتحادیه اروپا را پیگیری می کنند.

او در این باره توضیح داد: خانم موگرینی و دیگر مسئولان اتحادیه اروپا تاکید دارند که در دور جدید روابط ایران و این اتحادیه، فعالیت و همکاری های زیادی بین دو طرف در حوزه های مختلف انجام خواهد شد بنابراین نیاز است تا آنها دفتر مستقلی در تهران تاسیس کنند.در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند

تخت روانچی با بیان اینکه در سفری که خانم موگرینی در اواخر فروردین ماه  سال جاری به تهران داشت هفت کمیسیونر اروپایی که در زمینه هایی چون محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، همکاری های اقتصادی، همکاری با سازمان تجارت جهانی و ...  مشغول به فعالیت هستند، او را همراهی می کردند، گفت: مقامات اتحادیه اروپا تاکید دارند که برای اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا ضرورت دارد که آنها یک تیم قوی در تهران  به صورت مستقر داشته باشند و لازمه اش این است که دفتر نمایندگی مستقلی را ایجاد کنند.

معاون اروپا و امریکا وزارت امور خارجه در همین زمینه ادامه داد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، هم به عنوان سفیر ایران در این کشور و هم به عنوان رابط ایران با اتحادیه اروپا ایفای مسئولیت می کند و در همین چارچوب آنها نیز تاکید دارند که تشکیلات مستقلی در تهران داشته باشند.

در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند

وی افزود: ما به طرف های مقابلمان در اتحادیه اروپا به صورت شفاف اعلام کرده ایم که این موضوعی زمان بر است و باید مسائل حقوقی مرتبط با تاسیس دفتر در تهران را در نظر بگیرند و کاری نیست که بتوان یک شبه آن را انجام داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا موانع موجود بر سر راه ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران فقط مسائل حقوقی است یا موانع سیاسی نیز در این ارتباط وجود دارد چنانکه در مقطعی این ادعا از سوی برخی از رسانه ها مطرح شد که هدف اتحادیه اروپا از ایجاد دفتر مستقل در تهران جاسوسی است؟»، تصریح کرد: ممکن است در مورد یک موضوع نظرات متعدد، مختلف و متفاوتی وجود داشته باشد؛ چنانکه در مورد موضوع برجام نیز شاهد این مسأله هستیم.

وی ادامه داد: این امر در مورد ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز صدق می کند و همانطور که پیش از این  اشاره شد، تاسیس چنین دفتری نیازمند طی شدن مراحل قانونی در کشور است و ما نمی توانیم به آنها بگوییم که مثلا فردا بیایند و دفترشان را باز کنند. در حال حاضر برای تسریع امور به این فرمول رسیده ایم که تعداد محدودی از نمایندگان این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر شوند تا کارها را پیش ببرند. گرچه آن ها مصر هستند که با این وسعت کار  بین دو طرف، تعداد افراد اعزامی کم است و می گویند باید نمایندگی فعال و مستقلی داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیر این موضوع بر گفت وگوهای  میان ایران و اتحادیه اروپا نیز گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بحث داخلی مربوط به این کشور و اتحادیه اروپاست و ارتباط مستقیمی با مذاکرات ایران با این اتحادیه ندارد.

وی ادامه داد:  پیش از این ۲۸ کشور عضو این اتحادیه بودند ولی با توجه به رفراندوم برگزار شده در انگلیس، مردم این کشور تصمیم گرفتند که از این اتحادیه خارج شوند و این موضوع چندان در نوع روابط ما با اتحادیه اروپا و حتی انگلستان تاثیرگذار نخواهد بود. در چند سال گذشته یک دولت محافظه کار در این کشور مسئولیت امور را بر عهده داشته و اکنون نیز خانم «ترزا می» - نخست وزیر انگلستان - از حزب محافظه کار است که دولت جدیدی را ایجاد کرده و ممکن است پس از دولت ایشان یک حزب دیگر روی کار بیاید. در واقع می خواهم بگویم که ما  روابطمان را با کشورها بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آنها تنظیم نمی کنیم بلکه به یک سری اصول از جمله عدم مداخله در امور کشورها، احترام به استقلال کشورها، روابط از موضع برابر و ... معتقد هستیم و در روابط با کشورها نیز این اصول را مدنظر داریم. برای ما مهم این است که اصول ذکرشده از سوی کشورهای مقابل رعایت شود و در این راستا فرقی نمی کند که کدام حزب مسئولیت امور را بر عهده داشته باشد.

معاون ظریف تاکید کرد: گفت وگو و رایزنی با انگلیس را  بر اساس برنامه قبلی که داشتیم،  ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه در مورد ارتقای روابط ایران و انگلستان به سطح سفیر با توجه به تغییر دولت در این کشور و همچنین نتایج انتخابات پارلمانی در ایران، گفت: به نظر ما همچنان هنوز تغییری ایجاد نشده که دو کشور بخواهند روابطشان را به سطح سفیر ارتقاء دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه سفارت خانه های دو کشور در حال حاضر مشغول انجام کارهای جاری در بخش کنسولی و اقتصادی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر روابط دو کشور در سطح کاردار است و اگر شرایط به جایی برسد که بتوانیم روابط را به سطح سفیر ارتقاء دهیم، این موضوع را در چارچوب مقررات داخلی کشور انجام می دهیم.

او همچنین به مصوبه مجلس نهم در مورد چارچوب روابط ایران با انگستان اشاره کرد و گفت: مسلما اگر روزی بخواهیم سطح روابطمان را به سطح سفیر ارتقاء بدهیم، این  اقدام را در چارچوب مصوبه مجلس انجام خواهیم داد و این موضوع ربطی به گرایشات نمایندگان مجلس نخواهد داشت.

تخت روانچی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال که «در جریان سفر چند ماه پیش آقای ظریف به نیویورک برای شرکت در اجلاس بین المللی آب و هوا اولین دور مذاکرات سیاسی بین ایران و کانادا برگزار شد. آیا بعد از آن نیز مذاکرات دیگری بین مقامات دو کشور انجام شده است یا خیر؟»، اظهار کرد: با دولت کانادا در تماس هستیم و تاکنون گفت وگوهایی را نیز با مقامات این کشور داشته ایم. دور اول این مذاکرات در نیویورک برگزار و بعد از آن نیز یک بار دیگر گفت وگوهایی بین دو طرف انجام شد.

وی با بیان اینکه ما تاکید داریم که دولت جدید کانادا باید از رفتار خصمانه دولت قبلی این کشور نسبت به ایران  فاصله بگیرد، تصریح کرد: این فاصله گرفتن باید هم از بعد رفتاری باشد و هم در ارتباط با قوانینی که در این کشور در ارتباط با ایران تصویب می شود. اگر چنین اقداماتی انجام شود و آنها در عمل نشان دهند که از سیاست های دولت قبل فاصله گرفته اند، ما این آمادگی را داریم که وضعیت فعلی روابط دو کشور به وضعیت قبلی درآید ولی همانطور که اشاره شد، هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که «آیا این عدم آمادگی از سوی ایران است یا از سوی کانادا؟»، تاکید کرد: این دولت کانادا بوده که علیه ایران سیاست خصمانه داشته و به دلایل واهی دیپلمات های خود را از تهران فراخوانده است. این کشور روابطش را با ایران قطع کرد و بعد در مجلس خود در قالب مصوبه ای مصونیت قضایی ایران را لغو کرد. اینها همه اقدامات خصمانه دولت کانادا علیه ایران بود و اگر آنها واقعا اعتقاد دارند که دولت قبلی تندرو و دارای سیاست های افراطی نسبت به ایران  بوده و اکنون آنها علاقه مند هستند که با ایران ارتباط برقرار کنند، ما در پاسخ می گوییم حرف هایی که در این ارتباط زده می شود خوب است ولی باید در عمل نشان دهند که از سیاست های دولت قبل فاصله گرفته اند و ما هر موقع متقاعد شویم که این اقدامات انجام شده خود به خود روابط دو کشور از حالت فعلی به وضعیت قبل برمی گردد.

تخت روانچی در مورد مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حوادث منطقه و در پاسخ به این سوال که «آیا رایزنی های ایران با این اتحادیه منجر به همکاری های مشترک عملی در ارتباط با مسائل غرب آسیا خواهد شد یا خیر؟»، گفت: اکنون چند ماهی است که با اروپایی ها درباره مسائل منطقه رایزنی و گفت وگو می کنیم و در واقع شاید بتوان گفت یکی از بحث های مهم میان دو طرف همین موضوع است.

وی با بیان اینکه تروریسم و افراطی گری در کشورهایی چون عراق و سوریه خلاصه نشده و محدوده عمل تروریست ها فقط خاورمیانه نیست، ادامه داد: طبق تحولات صورت گرفته، تروریست ها دامنه تحولات خود را به  آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا بسط داده اند و هیچ کس از اقدامات تروریستی آنها در امان نیست.

این دیپلمات ۵۸ ساله کشورمان با تاکید بر اینکه باید با تروریسم به صورت ریشه ای برخورد کرد و تقسیم بندی تروریسم به «تروریسم خوب» و «تروریسم بد» قابل قبول نیست، تصریح کرد: از نظر ما هر کسی دست به اقدامات تروریستی می زند محکوم است و نباید با این موضوع برخورد دوگانه ای شود.

معاون وزیر امور خارجه به اهمیت قطع حمایت های مادی و لجستیکی از گروه های تروریستی در منطقه از سوی برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به رایزنی های صورت گرفته، تصورات اروپایی ها نسبت به تحولات منطقه شفاف تر و روشن تر از قبل شده است؛ گرچه هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم.

روانچی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایسنا با بیان اینکه در راستای حمایت از گروه های تکفیری و وهابی، پولشویی صورت می گیرد، اظهار کرد: ما معتقدیم که می توان رد این پولشویی ها را گرفت.

او در ادامه به تاثیر رشد افراطی گری و جریان های تکفیری بر امنیت اروپا اشاره کرد و افزود: اکنون اروپایی ها از روند تحولات در منطقه احساس نگرانی و ناامنی دارند و در جریان مذاکرات بر این موضوع تاکید می کنند.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که «امکان دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور به چند کشور اروپایی سفر کند»، ادامه داد: آقای روحانی از چند کشور اروپایی مانند آلمان و اتریش جهت سفر به این مناطق دعوت شده اند که بعد از انجام مقدمات لازم، امکان دارد این سفرها تا پایان سال ۲۰۱۶ انجام شود. از سوی دیگر قرار است هیأت هایی در سطح عالی رتبه از کشورهای اروپایی به تهران سفر کنند که پس از نهایی شدن، زمان دقیق آن اعلام می شود.

تخت روانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چندی پیش در رسانه ها مطرح شد که خانم آنگلا مرکل - صدر اعظم آلمان - برای سفر رئیس جمهور کشورمان به آلمان این پیش شرط را مطرح کرده که ایران باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد»، با رد قاطع این موضوع خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف می دانند که نمی توانند با ایران این گونه برخورد کنند و چنین شرط و شروطی را بگذارند؛ چرا که طرح این مسائل نه تنها مشکل ایجاد می کند بلکه قابل طرح با ایران نیست چون آنها می دانند که پاسخ ما چه خواهد بود.

وی ادامه داد: این صحبتی که به نقل از خانم مرکل مطرح شده اصلا صحت ندارد و آنها خود به خوبی می دانند که نباید چنین شرط هایی را مطرح کنند.

معاون ظریف در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای اروپایی از جمله ایرلند و اسلوونی که در ایران سفارت ندارند، ابراز علاقه کرده اند که تا پایان سال ۲۰۱۶ سفارت های خود در تهران را تاسیس کنند و دلیل عمده آن چشم انداز روشنی است که از باب تعامل با ایران متصور هستند.

ی همچنین تصریح کرد: برخی از کشورهای اروپایی نیز که از قبل در تهران سفارت خانه داشته اند بخش های اقتصادی و کنسولی خود را تقویت کرده اند چراکه رفت و آمد هیأت های اقتصادی بین ایران و این کشورها در ماه های اخیر افزایش چشم گیری داشته است.

معاون وزیر خارجه در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر جابه جایی اش و انتخاب او به عنوان سفیر ایران در یکی از کشورهای اروپایی نیز گفت: در حال حاضر قصد رفتن به خارج از کشور را ندارم.

تخت روانچی همچنین از تغییر تعدادی از سفرای ایران در اروپا و آمریکای جنوبی طی ماه های آینده خبر داد و در این باره تصریح کرد: این سفرا با توجه به پایان زمان ماموریتشان به تهران خواهند آمد و افراد جدید جایگزینشان خواهند شد. این چرخه در وزارت خارجه امری معمول است.

معاون وزیر خارجه همچنین در مورد سرنوشت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری - دادگاه لاهه - درباره برداشت های غیرقانونی این کشور از دارایی های ایران اعلام کرد: ایران شکایت خود را در این مورد در دادگاه لاهه ثبت کرده است، مراحل اداری اولیه آن طی شده و وکلای ما اسناد اولیه را به دادگاه ارائه کرده اند.

تخت روانچی افزود: حدود دو ماه است که این روند آغاز شده و باید به این موضوع توجه داشت که کار حقوقی، امری زمان بر است.

 

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا روانچی ایران و اتحادیه اروپا کانادا


نظر شما :