سرمقاله الاهرام:

نقش‌آفرینی مصر در عراق الزامی است

۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۸۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شکی نیست تمامی این دیدارها در چارچوب دستورالعملی قرار می‌ گیرد که در راس آنها بر ایستادن کامل مصر در کنار عراق تاکید دارد.
نقش‌آفرینی مصر در عراق الزامی است

دیپلماسی ایرانی: در وهله های اخیر بسیاری از سیاستمداران عراقی که به قاهره سفر می کردند، در گفت وگوهایشان با رسانه ها و روزنامه های مصری و عربی بر ضرورت نقش آفرینی ملموس مصر در قضایای مرتبط با عراق اصرار داشتند، این سیاستمداران همواره تاکید می کردند که مصر قدرتی منطقه ای است، و همواره میان عراق و مصر روابط رسمی و مردمی تاریخی بوده است. این تقاضا را حتی مردم عادی عراق از مصر نیز دارند. آنها هم خواستار نقش آفرینی بیشتر مصر در امور بین المللی مربوط به عراق هستند. همه می دانیم که مصری ها همواره به بغداد و دیگر شهرهای عراق سفر می کردند و به عراق اهمیت ویژه ای می دادند. در بسیاری از شهرهای مصر هم که قدم بزنیم بسیاری همچنان یاد خاطرات فراموش نشدنی برادران عراقی شان می افتند، زمانی که عراقی ها به مصر می آمدند و با مردم مصر حشر و نشر داشتند.  

در زمان جمال عبدالناصر مصر حضوری قوی در عرصه سیاسی عربی از جمله عراق داشت، چه در سطح سیاسی رسمی چه در سطح روابط مردمی هر دو کشور ارتباطات تنگاتنگی با یکدیگر داشتند و مصر حضوری پررنگ در بسیاری از تعاملات بین المللی عراق داشت. برای همین به هیچ وجه به مصلحت مردم دو کشور نیست که نسبت به این نقش اهمال و بی توجهی کنند.

در همین چارچوب است که سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به عراق سفر کرد و با حیدر العبادی، نخست وزیر و ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان و سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار و گفت وگو کرد.

شکی نیست تمامی این دیدارها در چارچوب دستورالعملی قرار می گیرد که در راس آنها بر ایستادن کامل مصر در کنار عراق تاکید دارد. مصر تمام قد از وحدت و یکپارچگی عراق برای رویارویی با تروریسم خونریز حمایت می کند. تروریسم سیاهی که لازم به یادآوری نیست که مصر و عراق، هر دو را هدف قرار داده و نه دین می شناسد و نه وطن دارد. بنابراین طبیعی است که دو طرف هماهنگی و تعاملات نزدیکی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند.

از سوی دیگر عراق با وجود مشکلات سختی که با آنها دست به گریبان است جزئی از معادلات امنیت ملی عربی محسوب می شود، کما این که مصر نیز از چنین جایگاهی برخوردار است، در نتیجه همکاری هر دو کشور در بازسازی صف واحد عربی برای مواجه با مشکلات عمیقی که این روزها جهان عرب با آن دست به گریبان است، الزامی است. هر کشوری عربی اگر خیال کند می تواند به تنهایی با مشکلات و تهدیدها برخورد کند، در توهم بزرگی به سر می برد، در چنین فضایی بی شک هیچ کاری را نمی توان به تنهایی انجام داد.

منبع: سرمقاله الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق و مصر سامح شکری


نظر شما :