چرا ایران هرچه زودتر S300 های بیشتر می خواهد؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۵۹۷۷۳ سرخط اخبار

؛ اسپوتنیک نوشت: زمانی که سرگی چمزوف، مقام نظامی روسیه، تحویل چهار مجموعه اس 300 دیگر به ایران تا آخر امسال را اعلام کرد، بسیاری در تهران خوشحال شدند. ایران می خواهد هرچه زودتر این سامانه های دفاع هوایی را دریافت کند.

به گزارش «انتخاب»؛ پیشتر اعلام شده بود تحویل اس 300 ها در 2017 به انجام می رسند، اما گویا هر دو طرف تصمیم گرفته اند به اقدامات سرعت دهند.

در گزارش مجله روسی اکسپرت آمده، اس 300 اهمیت ویژه ای برای تهران داد. این سامانه مهلک موشکی دفاعی سطح به هوا (سام) می تواند تضمینی برای ایران باشد که هیچ کس، نه اسرائیل، نه ناتو و نه عربستان نتواند به آن حمله کند.

به گفته این مجله، شاید مثلا در 2013 احتمال حمله از سوی اسرائیل یا یکی از کشورهای غربی وجود داشت، اما پس از برداشته شدن تحریم های ضدایرانی در زمستان گذشته بعید است چنین سناریویی محقق شود.

در همین حال رقیب دیرینه ایران، عربستان پس از به امضا رسیدن توافق هسته ای بین قدرت های جهان و ایران تنش ها را افزایش داده است.

این مجله تخصصی در توضیح می آورد، پادشاهی نفتی عربستان با حمله به یمن نشان داده آماده انجام عملیات نظامی بیرون از مرزهای خود است. به همین دلیل می توان درک کرد که چرا ایران می خواهد هرچه سریع تر سامانه های اس 300 را پیش از پایان امسال دریافت کند.

روسیه هم از این برنامه تحویل سود می برد. نه تنها یک معامله بزرگ تسلیحاتی به انجام می رسد، بلکه مسکو هم از دعوای چند ساله بر سر این معامله خلاص می شود.

مسکو و تهران در سال 2007 قرارداد 800 میلیون دلاری برای تحویل پنج سامانه اس 300 امضا کردند. پس از آنکه مسکو در سال 2010 این قرارداد را به تعلیق درآورد، ایران در سال 2011 در دادگاهی در ژنو از ایران شکایت کرد. مسکو علت تعلیق را قطعنامه شورای امنیت اعلام کرده بود که فروش تسلیحات به ایران را منع می کرد.

مدت کوتاهی پس از رسیدن مذاکره کنندگان ایرانی و بین المللی به چارچوب تفاهم نامه هسته ای، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منع تحویل اس 300 به ایران را در آوریل 2015 برداشت.

اولین سری از اس 300 اوایل امسال از سوی روسیه به ایران تحویل داده شد.

 

کلید واژه ها: اس 300


نظر شما :