با لیبرمن چه آینده‌ای در انتظار غزه است؟

۰۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۵۹۳۶۶ سرخط اخبار

تحلیلگران سیاسی فلسطین نظرات متفاوتی درباره تأثیر حضورِ حزب سیاسی "اسرائیل خانه ماست" در دولت ائتلافی و همچنین انتصاب رهبر این حزب به عنوان وزیر دفاع اسرائیل دارند. تحلیلگران نظرات مختلفی درباره رویکرد وزیر جدید نسبت به نوار غزه که توسط گروه حماس اداره می شود، دارند.

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست مانیتور، دو تحلیلگر معتقدند حضور لیبرمن در دولت با فعالیت هایش در "مقابله" با نیروهای فلسطین متفاوت خواهد بود؛ زیرا او سیاستی متعادل و مبتنی بر عمل و اتخاذ خواهد کرد.

دو کارشناس دیگر اعتقاد دارند لیبرمن با شدت و خشونت با غزه برخورد خواهد کرد و ممکن است برای تقویت موقعیت و افزایش شهرتش حمله ای نظامی به غزه ترتیب دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و لیبرمن رهبر گروه "اسرائیل خانه ماست"، روز چهارشنبه با امضا توافق نامه ای عضویت این حزب در دولت ائتلاف را رسمی کردند.

در طول امضا توافقنامه، لیبرمن اعلام کرد که جایگزین موشه یعلون خواهد شد و وظایف دفاعی را ادامه خواهد داد. او افزود: "مهم ترین مسئله امنیت شهروندان اسرائیل بود. مسائل دیگر را کنار گذاشتیم."

لیبرمن که به سیاست ها و مواضع سرسخت و افراطی در برخورد با مسائل فلسطین مشهور است، مستقیماً مسئول مسائل زیادی در  فلسطین ازجمله جنبش ها، حل وفصل، مصادره زمین ها، کار در سرزمین های اشغالی و حتی تحویل اجساد فلسطینی های کشته شده توسط ارتش اسرائیل خواهد بود.

ادنان ابو عامر نویسنده سیاسی و مدیر گروه هنر در دانشگاه الیومه در غزه عقیده دارد لیبرمن در دوران وزارتش سعی خواهد کرد به افرادی که در نزدیکی غزه زندگی می کنند قوت قلب دهد تا ساکنان این منطقه حس کنند وی می تواند از آن ها محافظت کرده و در منطقه امنیت برقرار کند.

اوایل این ماه، روزهای سختی برای غزه بود زیرا ارتش رژیم اسرائیل این منطقه را تحت حملات هوایی قرار داد. طبق گزارش منابع اسرائیلی، نیروهای رژیم صهیونیستی از داخل نوار غزه تحت حملات موشکی بودند؛ اما هیچ گروهی از فلسطین این حملات را تائید یا تکذیب نکرد.

ابو عامر افزود: "لیبرمن به حملات موشکی تنها باهدف قرار دادن مناطق "خالی" در غزه پاسخ نخواهد داد. او اعلام جنگ نخواهد کرد اما ممکن است به نیروهای زمینی اسرائیل دستور پیشروی دهد."

در 26 اوت 2014 اسرائیل و گروه های فلسطینی اعلام آتش بس کردند. اما پس از جنگی 51 روزه، اسرائیل گفته است که چندین مورد شلیک موشک از جنوب غزه را ثبت کرده است و با بمباران مناطقی در غزه به این حملات پاسخ داده است.

ابو عامر عقیده دارد ممکن است لیبرمن عملیاتی نظامی علیه نوار غزه ترتیب دهد که سبب افزایش شهرتش شود. لیبرمن این اقدام را برای نشان دادن جدیتش در مبارزه با نیروهای حماس و واردکردن ضربه ای محکم به مقاومت فلسطین انجام می دهد.

ابو عامر می گوید: "چالش های مهمی در غزه در انتظار لیبرمن است؛ مانند اتخاذ سیاستی مناسب برای برخورد با تونل های مرزی و حملات موشکی. هرچند، به زودی مشخص می شود در برخورد با غزه چه سیاستی در پیش خواهد گرفت، اما کاملاً مشخص است که با دوره سیاسی جدیدی در منطقه روبرو خواهیم شد."

عبدول ستار قاسم پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه برزین رام الله با نظرات ابو عامر درباره رویکرد نظامی لیبرمن در برخورد با غزه موافق است و می گوید: " غزه آزمایشی واقعی برای لیبرمن است و وی سعی خواهد کرد عقاید و شعارهایش را در این منطقه اجرا کند؛ مخصوصاً اکنون که وضعیت رو به وخامت است و هر روز تشدید می شود."

لیبرمن همیشه حماس را تهدید کرده است و هدفش را بیرون راندن حماس از این منطقه اعلام کرده است. او حتی در جریان جنگ در تابستان 2014 از سیاست های نتانیاهو در برخورد با گروه های فلسطینی انتقاد کرد.

قاسم گفت: "لیبرمن یکی از تندروترین شخصیت های اسرائیل است و سعی خواهد کرد با استفاده از جایگاهش که بسیار مهم است، به تهدیدهایش جامه عمل بپوشاند. حتی ممکن است کار را به تشدید درگیری ها و مقابله ی نظامی بکشاند."

گرچه تصمیم گیری در وزارت دفاع صورت نمی گیرد، قاسم معتقد است لیبرمن می تواند رویکرد و نظرات جدیدی برای برخورد شدید و خشونت آمیز با غزه شکل دهد که ممکن است منجر به شروع جنگی جدید شود.

ابراهیم المحدود رئیس مرکز تحقیقاتی المستقبل عقیده دارد  لیبرمن سیاستی متوازن در برابر غزه اتخاذ خواهد کرد.

وی گفت: "اکنون لیبرمن در کابینه دولت است و تصمیم های سیاسی می گیرد که با شعارها و عقاید سرسختانه اش متفاوت خواهد بود. بنابراین او به خوبی می داند هرگونه اقدام نظامی در برخورد با غزه شدیداً به ضررش خواهد بود."

المحمود افزود: "لیبرمن یک سیاستمدار است و سعی می کند از موقعیت ها استفاده کند. او سعی خواهد کرد به سرانِ رژیم صهیونیستی ثابت کند از آنچه به نظر می رسد باهوش تر و عاقل تر است."

المحمود فکر می کند 2016 سال آرامی برای غزه خواهد بود؛ بدون جنگ و عملیات نظامی بزرگ.

حبیب، روزنامه نگاری سیاسی در روزنامه الایام با المحمود موافق است و می گوید: "لیبرمن اکثر اظهارات گذشته و حتی اقدامات خود را تغییر خواهد داد. او با غزه وارد جنگ نمی شود، رهبران حماس را نمی کشد و اقدامات انتقام جویانه علیه ساکنان غزه ترتیب نخواهد داد. لیبرمن به خوبی می داند که هر حرکت حساب نشده ای خود و  موقعیتش و یا شاید تمام رژیم اسرائیل را به خطر می اندازد."

او افزود: "تصمیم به اعلام جنگ آسان نیست و لیبرمن و دولت اسرائیل سعی به آرام کردن منطقه خواهند کرد. آن ها با غزه باسیاستی کنترل شده و منظم و بر اساس حوادثی که در این مناطق رخ می دهند برخورد خواهند کرد؛ زیرا جوامع بین المللی و دیگر کشورها تلاش به آرام کردن شرایط این منطقه دارند."

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: "تشکیل دولت جدید اسرائیل پرسش های زیادی درباره جهت سیاسی اسرائیل ایجاد می کند."

تونر افزود: "دولت جدید بر اساس اقداماتش قضاوت خواهد شد. ما همانند گذشته با این دولت جدید نیز همکاری می کنیم و برای تقویت همکاری ها تلاش کرده و به تعهدات خود در قبال امنیت اسرائیل و رسیدن به راه حلی دو- کشوری پایبند خواهیم ماند. "

وزیر گردشگری اسرائیل به اظهارات این مقام آمریکایی پاسخ داد و گفت: "ساختار دولت نشان دهنده رأی مردم است و بیان چنین اظهاراتی غیرضروری است."

او افزود: "تغییراتی در سیاست های دولت به وجود نخواهد آمد. حزب "لیکود" در مذاکراتش با حزب " اسرائیل خانه ماست" به ادامه دستورالعمل های اساسی تصویب شده در دولت سابق تأکید کرد. تنها تفاوت در این است که دولت فعلی ثبات بیشتری خواهد داشت که به عملکرد بهتر دولت کمک می کند."

کلید واژه ها: لیبرمن عامر حماس


نظر شما :