کمک به شرط کنار گذاشتن مواضع تند

حامیان مالی جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ هستند

دونالد ترامپ که بر خلاف انتخابات مقدماتی تصمیم دارد از کمک‌های مالی حامیان حزب برای اداره کمپین خود در انتخابات اصلی استفاده کند، با مخالفت و پاسخ منفی ثروتمندان و حامیان همیشگی حزب جمهوری‌خواه مواجه شده است.
حامیان مالی جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ هستند

نویسندگان: جاناتان مارتین، الکساندر برنز

دیپلماسی ایرانی: بخش قدرتمندی از بزرگترین و مهم ترین حامیان مالی حزب جمهوری خواه همچنان مقابل کاندیداتوری دونالد ترامپ مقاومت می کنند و این مساله می تواند کار را برای دونالد ترامپ در رسیدن به هدف خود مبنی بر به دست آوردن ۱ میلیارد کمک مالی برای کمپین انتخاباتی اش تا ماه نوامبر، دشوار کند.

مصاحبه و ارسال نامه های الکترونیکی به بیش از ۵۰ حامی مالی عمده حزب یا نمایندگان آن ها نشان دهنده عدم اعتماد آن ها به نامزد حزب خود است که هیچ درکی از سیاست های ریاست جمهوری ندارد.

ده ها نفر از چهره ها و خانواده های ثروتمند و سر شناس حزب اعلام کرده اند که حاضر نیستند پول خود را صرف کاندیداتوری دونالد ترامپ کنند. این گروه مشترکا ۹۰ میلیون دلار برای نامزدهای محافظه کار هزینه کرده اند و در سه انتخابات اخیر ایالتی زمینه ساز پیروزی جمهوری خواهان شده اند.

تا این لحظه، دونالد ترامپ دشمنی سران حزب با خود و خشم حزب جمهوری خواه به خاطر انتقاد از حامیان مالی ثروتمند و متهم کردن آن ها به کنترل روند سیاسی آمریکا را برانگیخته است. دونالد ترامپ تاکنون توانسته با برانگیختن کمپین های ریاست جمهوری، تکیه بر جلب نظر رسانه ها، به راه انداختن تظاهرات های بزرگ و تکیه بر حامیان کوچک و سرمایه شخصی موفق شود.

اما این رویه در گام بعدی هم به بوته آزمایش گذارده خواهد شد. ترامپ بر آن است که نظر مساعد نخبگانی را جلب کند که پیش تر به آن ها حمله کرده است. وی گفته که امیدوار است بتواند ۱ میلیارد دلار کمک مالی برای کمپین خود فراهم کند و برنامه ریزی برای جمع آوری این کمک ها را از همین ماه آغاز کرده است.

در میان بزرگترین حامیان حزب که حاضر به حمایت از ترامپ نشده اند می توان به «پاول سینگر» سرمایه گذار نیویورکی اشاره کرد که حداقل از ۲۰۱۲ تاکنون ۲۸میلیون دلار به حزب کمک مالی کرده است. فرد دیگر «جو ریکتس» است که به همراه همسر خود، مارلین نزدیک ۳۰ میلیون در این بازه زمانی برای حزب هزینه کرده اند. «ویلیام ابرندورف»، «سث کلرمان» و «مایک فرناندز» دیگر حامیان مالی مهم حزب جمهوری خواه هستند که از دونالد ترامپ روی گردانده اند. ابرندورف حتی پا را از این نیز فرا تر گذاشته و گفته بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، به کلینتون رای خواهد داد.

از میان ۵۰ حامی حزب که با آن ها تماس گرفته شده، تنها ۹ نفر آشکارا اعلام کرده اند که حاضرند از ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب حمایت کنند. «شلدون ادلسون» میلیارد صاحب کازینوهای زنجیره ای، «بون پیکنز»، «فوس تر فریس» و «ریچارد روبرتس» از جمله این افرادند.

بسیاری از حامیان نیز که در این بررسی نظر آن ها در مورد ترامپ پرسیده شده، ترجیح داده اند که سکوت اختیار کرده و تصمیم خود مبنی بر حمایت یا عدم حمایت از وی را فعلا علنی نکنند.

سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ در پاسخ به این سوال که وی چگونه می خواهد نظر مساعد حامیان مالی عمده حزب را جلب کند گفته: «حمایت های قابل توجهی از آقای ترامپ وجود دارد.»

ترامپ شخصا نیز اعلام کرده که انتظار دارد حزب پیرامون وی به اتحاد برسد و در هفته های اخیر نیز به شدت از آن دسته از سران حزب که با کاندیداتوری وی مخالفت کرده بودند، انتقاد کرده است.

سفر وی به واشنگتن در ماه جاری و دیدار با نمایندگان جمهوری خواه کنگره برای وی موفقیت آمیز بوده است و نظرسنجی ها نیز حاکی از یکی شدن و ائتلاف افراد حزب حول کاندیداتوری ترامپ است. آن ها از رهبران حزب می خواهند که در عملکردی مشابه، از ترامپ حمایت کنند.

برخی از حامیان کاملا به ترامپ پشت نکرده و حمایت خود را از وی مشروط به کنار گذاشتن مواضع تند و آتشین وی کرده اند.

اما برخی دیگر وی را صراحتا برای ریاست جمهوری نالایق دانسته اند. به طور مثال «مایکل ولاک» سرمایه گذار اهل کانکتیکات ترامپ را شخصی خطرناک، نادان، بی اخلاق و دروغگو خوانده است. وی از ۲۰۱۴ تا کنون نزدیک به ۵ میلیون دلار به حزب جمهوری خواه در سطح ایالتی کمک مالی کرده است. ولاک حمایت از هیلاری کلینتون را بهتر از حمایت از ترامپ دانسته چرا که حداقل کلینتون دشمنی است که حزب آن را می شناسد و احتمال بقای حزب با وجود وی بیشتر است.

اگر ترامپ نتواند نظر حامیان بیشتری را جلب کند، اولین نامزد حزب جمهوری خواه در تاریخ انتخاباتی آمریکا می شود که کمتر از رقیب دموکرات خود برای انتخابات هزینه می کند و ممکن است برای پرداخت هزینه های تبلیغاتی کمپین خود با مشکلات جدی مواجه شود.

باراک اوباما و میت رامنی هر دو بالغ بر ۱ میلیارد دلار توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ کمک مالی جذب کنند و انتظار می رود که هیلاری کلینتون به راحتی از این مبلغ نیز فرا تر رود.

منبع: نیویورک تایمز / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25

کلید واژه ها: ترامپ حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات 2016


نظر شما :