نهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

چرا نتانیاهو به امریکا نرفت؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۹۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
یهودی‌های امریکا دیگر اعتقادی به نتانیاهو ندارند. البته آنها همراه دولت اسرائیل هستند و با توقف حمایت‌ها و کمک‌ها به آن مخالفت می‌کنند. اما می‌گویند اگر رهبری آن به دست نتانیاهو بماند در وضعیت بدی دچار خواهد شد.
چرا نتانیاهو به امریکا نرفت؟

دیپلماسی ایرانی: برای ششمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شود که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند.

در این جا قسمت نهم آن را می خوانید:  دیپلمات عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها بعد از سر وکار داشتن با تحولات جهان عرب بازنشسته شده است، گفت: «به نظر من روس ها در سوریه خوب کار کرده اند. پنج هزار سرباز روس در حال جنگ با داعش در خاک سوریه هستند. اتباع روسی که در میان داعشی ها هستند اگر به روسیه برگردند، آن کشور را ویران خواهند کرد. البته من کاری را که روسیه در اوکراین کرد، تایید نمی کنم. اما در سوریه تلاش کرد از منافعش حمایت کند.»

پرسیدم نظرت درباره عراق چیست؟ جواب داد: «حیدر العبادی، نخست وزیر فعلی بهتر از نوری مالکی، نخست وزیر سابق است. اما ضعیف است و جرات نمی کند جلوی ایران و متحدانش در داخل طایفه شیعی عراق بایستد.»

نظر دادم: «به نظر من عراق می رود تا به "شکل" نهایی خود برسد. به کشور کردی و سنی و شیعی تجزیه شود یا به شکل فدرالی یا کنفدرالی سه گانه به حالت کانتونی درآید. اما این کار هنوز نهایی نشده است. ایران و متحدانش همچنان با داعش می جنگند. شاید هم تلاش می کنند به رقه یا مرز زمینی عراق و سوریه برسند. چنین کاری با وجود این که تلویحا مرزبندی ها در حال شکل گیری هستند، آسان نیست. آزادسازی موصل به امریکا نیاز دارد و امریکا هم حاضر نیست به سود منافع ایران و یک جریان خاص وارد عمل شود. اگر احساس خطر کند شاید حمله ای با گروهی متشکل از طوایف اصلی مختلف سنی به همراه دولت بغداد و نیروهای "جنوب" را برای آزادسازی موصل رهبری کند، در سوریه نیز از نیروهای مخالف میانه روی اسد برای آزادسازی رقه استفاده خواهد کرد. چنین کاری می تواند زمینه را برای رشد جریان سنی عراقی – سوری فراهم کند. همچنان چنین چیزی مطرح است.»

سپس این دیپلمات سابق بازنشسته به موضوع دیگر پرداخت و پرسید: «می دانی چرا نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سفر اخیر خود به واشنگتن را لغو کرد؟» بعد جواب داد: «دلیلش این است که اسرائیلی های دوروبرش به او توصیه کردند که این سفر را انجام ندهد تا این گونه تعبیر نشود که می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دخالت کند. هنوز زخم دخالت مستقیمش علیه رئیس جمهور، باراک اوباما در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری امریکا در سه سال و چند ماه پیش التیام نیافته است. او با آن دخالت آشکارش نتوانست به آن چه می خواست برسد. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که اهمیت آن کمتر از دلیل اول نیست، و آن هم این که یهودی های امریکا دیگر اعتقادی به نتانیاهو ندارند. البته آنها همراه دولت اسرائیل هستند و با توقف حمایت ها و کمک ها به آن مخالفت می کنند. اما می گویند اگر رهبری آن به دست نتانیاهو بماند در وضعیت بدی دچار خواهد شد. آنها اسرائیل را دوست دارند و به آن افتخار می کنند. آنها طرفدار دموکراسی ای هستند که قوانین را اجرا کند و از حقوق شهروندان عرب و اسرائیل تعدی نکند، و عملا معتقد به راه حل بحران اعراب و اسرائیل باشد. چنین ویژگی هایی را نزد اسرائیل نتانیاهو نمی بینند.»

پرسیدم نظرت درباره کردها چیست؟ جواب داد: «کردها در عراق به تهدید خود با اعلام کشور مستقل ادامه خواهند داد، اما امریکایی ها به آنها توصیه نمی کنند که این کار را حداقل الآن بکنند. البته عراقی های غیرکُرد به ویژه حاکمان شیعی عراق مانع تشکیل کشور کرد نمی شوند. اما اگر کردها اعلام استقلال کنند 17 درصد از عایدات نفتشان متوقف خواهد شد، این رقم مهمی برای آنها است که به آن نیاز دارند، به ویژه بعد از سقوط شدید قمیت نفت و توقف فعالیت شرکت های نفتی از جمله اکسون در کردستان عراق به دلیل هزینه بالا و غیرسودآور اکتشاف نفت در آن منطقه. اگر قیمت نفت 100 دلار بود برایشان صرف می کرد که به فعالیتشان ادامه دهند. اما الآن صرف نمی کند و با ادامه این وضعیت به این زودی ها هم بر نمی گردند.»

بعد از آن به سراغ مقام سابق در کاخ سفید که با قضایای حقوق بشری – سیاسی سر و کار داشت و پرونده های بسیاری را در منطقه به ویژه بعد از بهار عربی و بعد از سرنگونی صدام حسین، رئیس جمهوری اسبق عراق و حتی بعد از تاسیس جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشت، رفتم. در ابتدای دیدارمان گفت: «مجاهدین خلق (منافقین) یا MIK که ایرانی هستند، فعلا دوباره وارد فهرست گروه های تروریستی  امریکا نمی شوند. الآن هم در حال کمک به کسانی هستیم که می خواهند به امریکا مهاجرت کنند اما نمی توانند. بهترین کمک به آنها این است که بتوانیم قانونی در این رابطه در کنگره تصویب کنیم اما به دلیل این که مدت طولانی آنها جزء فهرست گروه های تروریستی در داخل امربیکا بوده اند، تهیه چنین قانونی و عملی کردن آن بسیار سخت و حتی غیرممکن است. برای همین وزارت امنیت داخلی (Home Land Security) به آنها ویزای ورود به کشور نمی دهد با وجود این که ثابت نشده است در داخل امریکا کار تروریستی کرده اند.»

پرسیدم: نظرت درباره مواضع روسیه و چین و ایران و رفتارهای و سیاست های آنها چیست؟ جواب داد: «چین و روسیه و ایران همه یک راه را می روند، همه آنها در تعامل با دنیای غرب دنبال یک چیز هستند، باج.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :