برنامه کره‌جنوبی برای واردات نفت بیشتر از ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۵۸۶۰۹ سرخط اخبار

تازه ترین آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می دهد که واردات نفت این کشور از جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی دو برابر شده و سئول اعلام کرده است نفت بیشتری از ایران خریداری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کره جنوبی اعلام کرده است که به دلیل لغو تحریم ها و گسترش همکاری های دوجانبه، واردات نفت از این پس در شرایط سهل تری صورت می گیرد و این کشور علاقه مند به وارد کردن مقادیر بیشتری نفت و میعانات نفتی از ایران است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت خام و نفت تغلیظ شده از ایران در سه ماهه اول سال 2016 به 22 میلیون و 850 هزار بشکه رسیده که بیش از دو برابر 10 میلیون بشکه ای است که در دوره مشابه سال قبل وارد کره شد.

از لحاظ ارزشی نیز کره اعلام کرد که این میزان واردات 17 ممیز شش درصد بیشتر شده و به 629 میلیون دلار رسیده است.

گزارش ها حاکی است که هم اکنون فقط دو پالایشگاه «اس کی اینوویشن» و گروه «هیوندا اویل بانک» کره از ایران نفت وارد می کنند.

ایران تا قبل از سال 2011 میلادی از مهمترین صادرکنندگان نفت به کره بود ولی تحریم ها باعث شد بتدریج رقم واردات کاهش یابد و به نزدیک 115 هزار بشکه در روز برسد.

ارزش واردات نفت کره از ایران در سال 2011 میلادی بالغ بر 9 میلیارد و 360 میلیون دلار بود اما در سال گذشته میلادی به دو میلیارد و 20 میلیون دلار کاهش یافت.

بخشی از نفت سنگین و تغلیظ شده کره هم اکنون از قطر و آمریکا وارد می شود اما این کشور اعلام کرده است با توجه به رفع تحریم ها به سرعت میزان واردات این محصول از ایران را افزایش خواهد داد.

آمار اداره گمرک کره در باره واردات نفت از ایران در شرایطی منتشر می شود که «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره روز یکشنبه (12 اردیبهشت) دیدار رسمی و تاریخی خود را از ایران آغاز کرده است.

ایران اعلام کرده است که صادرات نفت به کره که به 115 هزار بشکه کاهش یافته بود بار دیگر به 400 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم کل مبادلات تجاری دو کشور پس از کاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید که حجم واردات ایران از کره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن کشور 250 میلیون دلار بود.

پلاسما، محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیک، قطعات ترمز خودرو، کاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین های رختشویی مهمترین کالاهای وارداتی ایران از کره جنوبی به شمار می رود.

بوتان، پروپان، هیدروکربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهمترین محصولات صادراتی ایران به این کشور است.

کلید واژه ها: واردات نفت کره جنوبی


نظر شما :