موضع تازۀ وزیر انرژی آمریکا دربارۀ برجام

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۸۲۴۱ سرخط اخبار

'ارنست مونیز' (Ernest Moniz) وزیر انرژی آمریکا ضمن تاکید بر نقش دانشمندان در سیاست، توافق هسته ای ایران را ستود.

به گزارش تارنمای آمریکایی 'براون دیلی هرالد' (The Brown Daily Herald)  وزیر انرژی آمریکا که روز دوشنبه در دانشگاه 'براون' واقع در 'رود آیلند' آمریکا سخن می گفت بر اهمیت نقش دانشمندان در سیاست که به توافق هسته ای ایران موسوم به 'برنامه جامع اقدام مشترک ' (برجام JCPOA) انجامید، تاکید کرد.

مونیز گفت: 'دیپلماسی تنها توسط دیپلمات ها انجام نمی شود.'

وزیر انرژی آمریکا گفت که همکاری بین دانشمندان ایرانی و آمریکایی برای به نتیجه رساندن مذاکرات برجام لازم بود.
مونیز گفت: بسیاری از اعضای (پیمان) 'منع گسترش سلاح های هسته ای' بر این باورند که بخش هایی از برجام برای توافقات با دیگر کشورها، باید در 'بسته استاندارد منع گسترش سلاح های هسته ای' گنجانده شود.

وی گفت: بیشتر انتقادها درباره برجام، متمرکز بر شامل نشدن مواردی همچون آزمایش موشکی و ... در آن است. وزیر انرژی آمریکا از حضار خواست تا این موضوع را تصور کنند که در صورت نبودن برجام چه پیش می آمد.

مونیز به نامه ای که 29 دانشمند تراز اول آمریکایی، از جمله پرفسور 'لئون کوپر' (Leon Cooper) برنده جایزه ادبی نوبل به باراک اوباما نوشتند، اشاره کرد که در آن برجام را تحسین کرده اند.

وزیر انرژی آمریکا در این جمع گفت: مقصود از برجام، مانع شدن از برنامه هسته ای غیرنظامی نیست، پس از 15 سال ایران از تمامی امتیازات توسعه صلح آمیز برنامه هسته ای برخوردار بوده، اما باردیگر ما از شروط قوی راست آزمایی که پس از آن نیز ادامه خواهد داشت، برخوردار هستیم.

مونیز نتیجه گیری کرد که در کل دیپلماسی و مذاکراه بعنوان روشی برای رسیدن به توافق بین دولت ها پنداشته می شود، که این بسیار مهم است. 'اما بار دیگر تاکید می کنم که از دیگر تعاریف دیپلماسی، ارتقا و ترویج روابط خوب است، که در اغلب اوقات پیش نیاز لازم برای برداشتن گام های اولیه می باشد.


نظر شما :