بازگشت هیأت ایرانی از عربستان

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۲۳۶ سرخط اخبار

با توجه به اینکه سعودی ها وقت بیشتری از هیأت ایرانی طلب کرده اند تا چگونگی صدور روادید برای زائران ایران را بررسی کنند، هیأت ایرانی امروز به کشور بازگشت و هنوز جوابی از سعودی ها در این باره دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیأت مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در حالی امروز به کشور باز می گردد که هنوز اختلافات با طرف سعودی بر سر نحوه صدور ویزا زائران ایرانی پابرجاست. در مذاکراتی که از روز پنج شنبه آغاز و تا شب گذشته جریان داشت، هیأت ایرانی و عربستانی بر سر تأمین امنیت زائران به تفاهم رسیده و دو طرف راهکارهای مناسبی را برای این موضوع پیشنهاد دادند.

یکی از این راهکارها که از سوی سعودی ها ارائه شد، استفاده از دستبند الکترونیکی برای تأمین امنیت زائران بود، که مورد موافقت ایرانی ها نیز قرار گرفت. همچنین در پیش نویس 60 صفحه ای قرارداد حج 95، راهکارهای دیگری نیز برای تأمین امنیت زائران در نظر گرفته شده، اما در این پیش نویس سعودی ها ذکر کردند که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید بار دیگر مجوزهای لازم برای پرواز در عربستان را اخذ کنند که به گفته اوحدی این موضوع مغایر با تفاهمنامه های گذشته است.

همچنین موضوع صدور ویزا یکی از اختلافات مهم دو طرف مذاکره کننده بود که با توجه به اینکه سعودی ها وقت بیشتری را طلب کرده بودند، هیأت ایرانی امروز عربستان را به مقصد ایران ترک کرد، و همچنان منتظر پاسخ سعودی ها در ایران خواهند بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص تأکید کرد: در موضوع صدور ویزا که یک موضوع اساسی است تا این لحظه راهکار اجرایی و شفاف از طرف وزارت حج عربستان ارائه نشده است.

وی در خصوص تأمین امنیت زائران نیز گفت: سعودی ها از پیشنهادات ما استقبال کردند و در این خصوص به یک جمع بندی کاملاً منطقی دست پیدا کردیم.


نظر شما :